×
×

آواز بیات اصفهان نه نغمه غم دارد نه شاد

  • کد نوشته: 61862
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۳ام مهر ۱۳۹۳
  • ۳ دیدگاه
  • محمد معتمدی در نخستین قسمت از «نغمه‌ها» تأکید کرد استاد محمدرضا لطفی پدر هنری بنده است و من نیز به عنوان خواننده در گروه شیدا با او همکاری می‌کردم.
    +ساز خوش آوای نی، اولین سازی بود که یاد گرفتم و با آن دستگاه‌های موسیقی را شناختم

    آواز بیات اصفهان نه نغمه غم دارد نه شاد
  • محمد معتمدی

    محمد معتمدی

    محمد معتمدی در نخستین قسمت از «نغمه‌ها» تأکید کرد استاد محمدرضا لطفی پدر هنری بنده است و من نیز به عنوان خواننده در گروه شیدا با او همکاری می‌کردم.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان» و به نقل از روابط عمومی برنامه «نغمه‌ها»، این برنامه در شب عید غدیر میزبان محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی کشور بود و در این برنامه درباره چگونگی تولید چهار قطعه شنیدنی و تاثیرگذار «اپرای مولانا، امید جان، گفتم غم تو دارم و دلدار»، به ترتیب با آهنگسازی استادانی چون بهزاد عبدی، پرویز یا حقی، محمد رضا لطفی و فریدون حافظی گفتگو شد.

    معتمدی در ابتدای سخنان خود گفت: ساز خوش آوای نی، اولین سازی بود که یاد گرفتم و با آن دستگاه‌های موسیقی را شناختم.

    او در ادامه از تاثیر معماری سنتی و اصیل کاشان برای گرایش و علاقمندی خود به هنر معماری و موسیقی گفت و افزود: سال ۷۷ در دانشکده صدا و سیما پذیرفته شدم و در کنار رشته کارگردانی، آواز را نیز فرا گرفتم.

    این خواننده آشنایی با اساتیدی همچون حمیدرضا نوربخش، مجید درخشانی و محمدرضا لطفی را نقاط عطفی برای هنر موسیقی خود برشمرد و گفت: استاد محمدرضا لطفی پدر هنری بنده هستند و من نیز به عنوان خواننده در گروه شیدا با او همکاری می‌کردم.

    معتمدی درباره اثر اپرای مولوی گفت: اپرای مولانا، قطعه گفتگوی شمس و مولانا است. این اثر در سال ۸۷ تولید شد. نمایشنامه این اثر توسط بهروز غریب‌پور به رشته تحریر درآمد و بهزاد عبدی آهنگساز آن بود. اپرای عروسکی مولانا بازسازی زندگی مولانا از زمان کودکی و آشنایی با شمس تبریزی را تصویر می‌کند.

    عضو گروه شیدا درباره آواز بیات اصفهان اظهار کرد: آواز بیات اصفهان دستگاهی است که نه نغمه غم دارد و نه نغمه شاد. این آواز ترجمان شعر «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» است. بیات اصفهان حکایت از غم و شکایت از هجران بشر دارد که امید وصل و رسیدگی را نیز به همراه دارد.

    برنامه «نغمه‌ها» با هدف معرفی خوانندگان، آهنگسازان، شعرا، چگونگی تولید برخی از آثار فاخر و… برای تقویت پایه‌های فرهنگی و موسیقایی غنی و اصیل ایران پخش خود را از شبکه چهار سیما آغاز کرده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=61862
       
    برچسب ها محمد معتمدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *