×
×

آلبوم «دارکوب» استارت یک پروژه طولانی مدت است که بعد‌ها در قالب تور کنسرت‌های متعدد، ارائه و ادامه خواهیم داد

  • کد نوشته: 58996
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۰ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۰
  • علی زند وکیلی، خواننده و نوازنده جوان موسیقی ایرانی، سال گذشته بود که اولین همکاری خود را با گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری، در قالب تک آهنگی با عنوان «دست بر آریم» آغاز کرد. این آغاز البته، ریشه در آشنایی و دوستی چند ساله زندوکیلی و نصیری داشته و از نظر علی زندوکیلی با این قطعه، دوستی، همکاری و اشتراکات هنری خود را به مخاطبان معرفی کرده تا مقدمه‌ای باشد برای خلق آثاری در آینده. این مقدمه امروز منجر به همکاری مجدد آن‌ها و این بار نه در ارائه یک تک آهنگ بلکه در قالب یک آلبوم شده است.
    +زندوکیلی:بجز قطعه «دست بر آریم»، مابقی قطعات آلبوم «دارکوب» جدید هستند

    آلبوم «دارکوب» استارت یک پروژه طولانی مدت است که بعد‌ها در قالب تور کنسرت‌های متعدد، ارائه و ادامه خواهیم داد
  • علی زندوکیلی

    علی زندوکیلی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: علی زند وکیلی، خواننده و نوازنده جوان موسیقی ایرانی، سال گذشته بود که اولین همکاری خود را با گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری، در قالب تک آهنگی با عنوان «دست بر آریم» آغاز کرد. این آغاز البته، ریشه در آشنایی و دوستی چند ساله زندوکیلی و نصیری داشته و از نظر علی زندوکیلی با این قطعه، دوستی، همکاری و اشتراکات هنری خود را به مخاطبان معرفی کرده تا مقدمه‌ای باشد برای خلق آثاری در آینده. این مقدمه امروز منجر به همکاری مجدد آن‌ها و این بار نه در ارائه یک تک آهنگ بلکه در قالب یک آلبوم شده است.

    زندوکیلی متولد ۱۳۶۵، اهل شیراز و فارغ التحصیل نوازندگی سازهای ایرانی از هنرستان عالی موسیقی است که از کودکی به فراگیری تنبک و آواز پرداخته و در نواختن چند ساز مهارت دارد.

    وی پس از فارغ التحصیلی، به همراه برادر خود، محمد زند وکیلی گروهی را تحت عنوان «زند بند» تاسیس کرد. علاوه بر آن سابقه همکاری با گروه‌های «دنگ شو»» «خموش» «طلوع» «نغمه کیمیا» «شروند» و «گلبانگ» را دارد و کنسرتهایی نیز به همراه این گروه‌ها برگزار کرده است.

    از جمله کارهای شاخص وی می‌توان به تیتراژ مجموعه‌های «دزد و پلیس»، «پژمان» و «شاهگوش» اشاره کرد. او در زمستان ۱۳۹۲ آلبومی را تحت عنوان «عبور از مه» در ژانر سنتی با اشعاری از حافظ، زهرا پناهی، حسین منزوی و وحشی بافقی در ۱۴ قطعه منتشر کرد. در مدت زمانی کمتر از ۱۰ سال صدای خاص او توجه مخاطبان و هنرمندان موسیقی را به خود جلب کرده و اکنون در زمینه‌ها و شاخه‌های مختلف هنری و با هنرمندان مطرحی من جمله محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان پیشکسوت کشورمان، به عنوان خواننده، مشغول همکاری ست.

    جزئیات بیشتر فعالیت‌های علی زند وکیلی در این چند سال و همکاری‌اش با همایون نصیری را بهتر است در گفتگویی که با او انجام داده‌ایم دنبال کنید.

    * با اینکه فعالیت‌های خود را با نوازندگی آغاز کرده‌اید، اکنون اما مخاطبان شما را به عنوان خواننده می‌شناسند غالباٌ. لطفا مختصری از خود و پیشینه هنریتان بگویید.
    بله در واقع آغاز زندگی هنری بنده با ساز و نوازندگی سازهای ایرانی بوده است. از ۳-۴ سالگی به یادگیری تنبک پرداخته‌ام. از ۱۳۷۷ وارد هنرستان موسیقی شیراز شدم. سنتور و پیانو را به عنوان سازهای تخصصی انتخاب کردم. در ۱۳۸۱ نیز به هنرستان موسیقی تهران آمدم و در ‌‌نهایت فارغ التحصیل کار‌شناسی سازهای ایرانی از این هنرستان شدم. پس از آن سعی کردم به طور خود جوش و خود آموز و از طریق پیگیری آلبوم‌های موسیقی و آواز، ردیف‌های آوازی و دیگر فاکتورهای موجود در موسیقی را دنبال کرده و به فعالیت بپردازم که در واقع آغاز مسیرم در زمینه آواز از ۱۳۸۴ بود و تا به امروز هم در این زمینه با هنرمندان و دوستان عزیزم به همکاری مشغولم.

    * زمینه آشنایی و همکاریتان با همایون نصیری چگونه فراهم شده است؟
    بنده سال هاست که با همایون دوستی دارم و پیش از آن در ارتباط با کار‌ها و فعالیت‌هایش هم اطلاعاتی داشتم. از سال ۱۳۹۰ به من پیشنهاد کرده بود که در مجموعه‌ای با او همکاری کنم اما به دلیل مشغله‌هایی که بعد‌ها برای من و خود همایون پیش آمده بود این همکاری به تعویق افتاد. تا بالاخره سال پیش با اولین قطعه همکاری خود را آغاز کردیم.‌‌ همان قطعه «دست بر آریم» که از طریق فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. در واقع با این کار آغاز همکاریمان را به مخاطب اعلام کردیم.

    *چگونه بوده از نظر شما فعالیت در کنار همایون نصیری و گروه موسیقی دارکوب؟
    بسیار عالی. همایون نصیریان از موزیسین‌ها و نوازندگان خوش فکر و مستعدی ست که ایده‌های جذاب و در خوری برای خلق آثار خود دارد. هم او و هم گروه موسیقی دارکوب. همگی نوازندگانی خبره با رزومه کاری و هنری موفق هستند که نتیجه کارشان در این سال‌ها گواه صحبت من می‌باشد.

    *آلبوم جدید این گروه در کدام مرحله است در حال حاضر؟
    در حال ضبط قطعات و انتخاب شعر و اینگونه مراحل هستیم. چند قطعه آماده شده و برای بقیه قطعات در حال رایزنی با ترانه سرا‌ها و دوستان شاعری هستیم که سروده‌های خود را در اختیار گروه قرار داده‌اند.

    *تمامی قطعات آلبوم آیا جدید هستند یا از تک آهنگ‌ها و آثار منتشر شده سابق هم در آن گنجانده شده است؟
    بجز قطعه دست بر آریم که به آن اشاره کردم مابقی جدید هستند.

    *نام آلبوم؟
    هنوز انتخاب نشده است.

    *علاوه بر این آلبوم شما همچنان مشغولید به همکاری با استاد محمد رحمانیان در نمایش ترانه‌های محلی. تجربه خوشایندی ست بی‌شک. بازتاب حضورتان و نتیجه کار چگونه بوده در میان مخاطبان؟
    همان طور که می‌دانید موسیقی شاخه‌ای ست که از لحاظ زیبا‌شناسی وقتی به شاخه‌های دیگر تزریق می‌شود به شرطی که فکر شده و متناسب با فضای آن باشد نتیجه‌ای قوی و فوق العاده مؤثر در انتقال پیام آن اثر به مخاطب دارد.
    و در طول این سال‌ها، مخاطبان، هر اثر را اعم از فیلم یا تئا‌تر با موسیقی آن نیز یاد می‌کنند. در زمینه تئا‌تر هم پیش از این اکثراٌ می‌دیدیم که هنرمندی یک یا دو ترانه را در بخش‌هایی ازیک نمایش به فراخور حال آن و قصه‌ای که در نظر گرفته شده به اجرا در آورده و به آواز بپردازد. اما در چند سال اخیر ایده‌های بهتری در این زمینه ارائه شده و بیشتر از پیش، نمایشنامه‌ها با موضوعیت‌ها و مضمون‌های موزیکال کار می‌شوند. در کار استاد رحمانیان هم این فرصت خوب برای بنده پیش آمده. فکر کنید ۹ الی ۱۰ ترانه و تصنیف برای هر قصه در اختیار بنده قرار می‌دهند و من به آواز می‌پردازم. مطمئناٌ خیلی تجربه خوب و مؤثری ست. مخاطبان هم انصافاٌ بی‌نظیر استقبال کرده‌اند. اکثر قریب به اتفاق نظر مثبت داشته‌اند.

    *و نظرات منفی در چه رابطه بوده؟ یعنی چه وی‍ژگی‌ای از این نمونه کار‌ها نقد شده؟
    خب بی‌شک هر اثری نظرات موافق و مخالف خود را دارد. بوده‌اند دوستان و منتقدانی که این نوع تئاتر‌ها را رد کرده‌اند یا حالا به گونه‌ای سلیقه‌ای عنوان کرده‌اند که این مدل کار‌ها را نمی‌پسندند و… ولی به دور از تعصب و نگاه سلیقه‌ای اگر بخواهیم در نظر بگیریم این نمایش و نمایش پیشین استاد رحمانیان یعنی «ترانه‌های قدیمی» پروژه‌های موفق و خوبی بوده‌اند.

    *همکاری با جناب رحمانیان، اولین تجربه حضور شما در تئا‌تر بوده؟
    بله. سال گذشته ترانه‌های قدیمی را از ۱۲ شهریور آغاز و تا اوایل مهرماه به پایان رساندیم و امسال هم در حال اجرای ترانه‌های محلی هستیم که می‌شود گفت پایان اجرا‌ها ست.

    *برگردیم به پرو‍ژه گروه دارکوب. این آغاز فعالیت هاست بی‌شک و به همین آلبوم ختم نخواهد شد درست است؟
    همینطور است. این آلبوم در واقع استارت یک پروژه طولانی مدت است که بعد‌ها در قالب تور کنسرت‌های متعدد در جاهای مختلف آن را ارائه و ادامه خواهیم داد و امیدوارم این همکاری ادامه پیدا کرده و نتیجه آن مخاطبان را مجاب و راضی گرداند.

    *علاوه بر این کار چه فعالیت‌های دیگری پیش رو دارید؟ پیشنهادی از سوی دیگر گروه‌ها هم داشته‌اید؟
    گروه خیر، ولی پیشنهادهای شخصی داشته‌ام. مثلاٌ در آلبومی از دوست عزیز آرش فلاح به همکاری و خوانندگی پرداخته‌ام که همه مراحل میکس و مسترینگ آن به پایان رسیده و انشالله در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

    *و برنامه‌های شخصی خودتان در این زمینه؟
    خود بنده کارهایی را که تا به حال ارائه داده‌ام را تصمصم دارم برای مهرماه آینده در قالب کنسرت به اجرا در بیاورم.

    *چیزی را اگر از قلم نینداخته‌ایم گفتگو را خاتمه دهیم تا به اجرای امشبتان با جناب رحمانیان برسید.
    چیزی به ذهنم نمی‌رسد. ممنون از شما.

    https://musiceiranian.ir/?p=58996
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *