×
×

موسیقی مال بادآورده نیست

  • کد نوشته: 55897
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۶ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۰
  •  رییس مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با اشاره به تخلفاتی که بیشتر در رادیو در خصوص پخش بی‌مجوز آثار موسیقایی صورت می‌گیرد، توضیحاتی داد. حسین تقی‌پور، رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما درباره نظارت این مرکز بر تمامی آثار موسیقایی که از رادیو […]

  •  رییس مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با اشاره به تخلفاتی که بیشتر در رادیو در خصوص پخش بی‌مجوز آثار موسیقایی صورت می‌گیرد، توضیحاتی داد. حسین تقی‌پور، رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما درباره نظارت این مرکز بر تمامی آثار موسیقایی که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و تخلفات احتمالی گفت: گاهی ممکن است چیزی از نظر تهیه‌‌کننده‌یی دور بماند و تخلفی صورت گیرد اما طبق قانون، تمام قطعات موسیقی در وهله نخست باید از مرکز موسیقی سازمان مجوز بگیرد و پس از دریافت اجازه از شبکه‌ها روی آنتن برود. تقی پور در ادامه افزود: بدون مجوز مرکز موسیقی، هیچ اثر موسیقایی از هیچ شبکه‌یی نباید روی آنتن برود اما بعضا خلاف این قانون هم رخ می‌دهد. رییس مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما در پاسخ به اینکه در رادیو بیشتر تخلف صورت می‌گیرد یا تلویزیون تاکید کرد: بیشتر رادیو. آثار پخش شده از تلویزیون عموما مجوز دارد اما رادیو احیانا بدون مجوز هم آثاری را پخش می‌کند.

    آنچه مبرهن است مرکز موسیقی سازمان


    صدا و سیما از دوران بعد از انقلاب تا به امروز هرگز برای پخش آثار موسیقایی از هنرمندان و صاحبان آثار اجازه نگرفته و صرفا آثار موسیقایی که پخش می‌کند به عنوان برنامه پر‌کن در لابه‌لای برنامه‌های تلویزیونی است و نه تنها اطلاعات دقیق و درستی از اثر برای مخاطبان نمایش داده نمی‌شود بلکه بسیاری پیش آمده که یک اثر موسیقایی به یکباره قطع و ادامه برنامه دیگری پخش می‌شود. در این باره هنرمندان زیادی واکنش نشان داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به استاد شجریان اشاره کرد که در پی این اعتراضات حتی مدیران صدا و سیما پخش «ربنا»ی او را که امضای موسیقایی ماه رمضان در ایران محسوب می‌شد، ممنوع کردند. شهرام ناظری هم از جمله هنرمندانی است که تا به امروز واکنش‌های زیادی را نسبت به پخش آثارش از رادیو و تلویزیون نشان داده است. او در گفت‌وگو با «اعتماد» پیرامون این مساله گفت: «من بارها به مسوولان صدا و سیما اعتراض کرده و گفته‌ام که این کار اشتباه محض است چرا که آنها تصور می‌کنند آثاری که هنرمندان موسیقی تولید می‌کنند مال باد آورده و مفت است و می‌توانند به سادگی آنها را غارت کنند در صورتی که صدا و سیما به عنوان نهادی که بیشترین استفاده را از آثار موسیقایی می‌برد باید از هنرمندان این رشته حمایت کند اما متاسفانه بدون حفظ احترام هنرمندان، کارهای آنها را پخش می‌کنند و به هیچ‌وجه هم ما را حمایت نمی‌کنند. به عقیده من برخورد با آثار هنری مثل یک مال بادآورده بسیار اشتباه است و به هنر موسیقی این سرزمین لطمه وارد می‌کند.»

    تنها کسی که توانست به لحاظ قانونی این مساله را دنبال کند، پوران گلفام، همسر فرهاد مهراد بود که در نهایت با پیگیری‌های او مجتمع قضایی شهید صدر تهران دستور منع پخش آثار فرهاد از رادیو و تلویزیون را داد که البته هنوز هم این دستور به درستی رعایت نمی‌شود.

    یکی دیگر از مسائلی که مدیر مرکز موسیقی

    صدا و سیما به آن اشاره کرد، سیاست‌های این مرکز در قبال همکاری با برخی هنرمندان بود که پیش از این در شبکه‌های ماهواره‌یی فعالیت داشته‌اند. حسین تقی‌پور در این باره گفت: «رسانه ملی متعلق به همه مردم و همه هنرمندان است. اگر ما درِ مرکز موسیقی را به روی هنرمندان ببندیم، آنها به ماهواره و شبکه‌های خارجی روی می‌آورند. در نتیجه از نگاه من هیچ هنرمندی ممنوع الفعالیت نیست. حتی آنهایی که پیش از این در شبکه‌های ماهواره‌یی فعالیت داشته‌اند و اکنون آمده‌اند و پشیمان هستند و می‌گویند که ما ندانسته این کار را انجام دادیم. صداوسیما با گرفتن یک تعهد از هنرمندانی که پیش از این در شبکه‌های ماهواره‌یی فعالیت ‌کرده‌اند، با آنها همکاری خواهد کرد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=55897
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *