×
×

هوشنگ کامکار: «خوبی و بزرگی محمدرضا لطفی بوده که اورا زبانزد موافقان و مخالفان کرده بود»

  • کد نوشته: 55486
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۰ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۷ دیدگاه
  •  اثر جدیدی از گروه کامکارها، در قالب تصنیفی با عنوان «داستانی نه تازه» به آهنگسازی هوشنگ کامکار و از سروده های نیما یوشیج به خوانندگی بیژن و صبا کامکار برای چهلمین روز درگذشت زنده یاد استاد «محمدرضا لطفی» در اختیار موسیقی ایرانیان قرار گرفت.

    +گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «هوشنگ کامکار» را در ادامه دنبال کنید

    + قطعه تصویری «داستانی نه تازه» را از موسیقی ایرانیان آنلاین ببینید و دانلود کنید

    هوشنگ کامکار: «خوبی و بزرگی محمدرضا لطفی بوده که اورا زبانزد موافقان و مخالفان کرده بود»
  • هوشنگ کامکار و محمدرضا لطفی

    هوشنگ کامکار و محمدرضا لطفی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: اثر جدیدی از گروه کامکارها، در قالب تصنیفی با عنوان «داستانی نه تازه» به آهنگسازی هوشنگ کامکار و از سروده های نیما یوشیج به خوانندگی بیژن و صبا کامکار برای چهلمین روز درگذشت زنده یاد استاد «محمدرضا لطفی» در اختیار موسیقی ایرانیان قرار گرفت.

    هوشنگ کامکار در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» با اشاره به این موضوع عنوان کرد: «این قطعه را به یاد محمدرضا لطفی، هنرمند فراموش نشدنی موسیقی ایرانی به اتفاق برادرانم به ضبط رسانده ایم و در نهایت تأسف و تأثر آن را به استاد لطفی و به هواداران ایشان تقدیم می کنیم.»

    هوشنگ کامکار که از درگذشت زودهنگام استاد ابراز تأسف می کرد، با اشاره به روزهای ناخوش واپسین در زندگی ایشان ادامه داد: «ما مدتی بود، به دلایلی که شاید بر خیلی ها پوشیده نیست ارتباط چندانی با محمدرضا لطفی نداشتیم، اما پس از بازگشت اخیرشان به ایران، از طریق یکی از دوستان نزدیکمان خبردار شدیم که حال لطفی خوب نیست و روزهای سختی را سپری می کنند و در بیمارستان پارس بستری هستند، وقتی به اتفاق هیأت مدیره خانه موسیقی به دیدارشان رفتیم، دست مرا گرفت و با لحنی حزین گفت: «می بینی به چه روزی افتاده ام؟ از این بیمارستان، به آن بیمارستان… من در حضور همسرشان نمی توانستم واکنشی نشان دهم. ازاتاق خارج شدم تا در بین حضار اشک نریزم. اسفند ماه بود که حال ایشان مدام در نوسان بود و دوستان و هوادارانش را نگران کرده بود. روزی درخانه بودم که به یاد قطعه ای از آثار لطفی به نام «داروک» افتادم. شعرش از نیما یوشیج بود. مدام آن قطعه را با خود زمزمه می کردم و تحت تأثیر آن قطعه این تصنیف «داستانی نه تازه» را ساختم که شعر این قطعه هم از نیما یوشیج است. اگر این اثر را گوش کنید متوجه می شوید در جای جای آن موتیوهایی از ملودی هایی قدیمی ساخته ی لطفی در آن گنجانده شده است. از قطعات و تصنیف هایی که سالهای سال بین همگان زمزمه می شد و سینه به سینه می چرخید. آثاری انکار ناپذیر از محمد رضا لطفی. هیچ وقت فراموش نمی کنم. وقتی من از آمریکا برگشتم. لطفی، به اتفاق برادرانم به فرودگاه آمده بودند. در حال و هوای آن روزهای انقلاب بود. سوار ماشین لطفی که شدیم. تصنیف «شبنورد» و «ایران سرای امید» را برای من گذاشت، با صدای محمدرضا شجریان. با چنان افتخار و غروری… این ها به گردن هنر حق دارند. این ها انکار ناپذیرند.»

    وی در ادامه افزود: «در نهایت، فروردین ماه بود، سیزده به در. با برادرانم تماس گرفتم و برای شروع کار و ضبط قطعه هماهنگ شدیم، تمام تلاشم این بود که در روزهای حضورآقای لطفی این قطعه آماده شود، اما نشد. چقدر دوست داشتم در حضور ایشان این قطعه را تقدیمشان کنم. اما متأسفانه ده روز پیش کار به اتمام رسید. این قطعه تصویری به همت و حضور و همکاری صادقانه برادرانم به ضبط رسیده. همگی با عشق و علاقه در کنارم بودند و امیدوارم مورد رضایت همگان قرار بگیرد.»

    هوشنگ کامکار با اشاره به حرف و حدیث هایی که بعد از فوت استاد لطفی در رسانه ها و محافل مختلف هنری در مورد ایشان گفته و شنیده می شد گفت: «خیلی بحث ها شده در این مدت. خیلی ها آقای لطفی رو نکوهش می کردند و خیلی ها می گفتند مرده پرستی می کنید و به وقت مرگ به یاد هنرمندان می افتید. نمی دانم چرا اینجور مواقع این تنش ها اینقدر زیاد می شود. هنرمندی با این اهمیت، با این پیشینه هنری فوت کرده است. مردم ناراحت می شوند دیگر. ما با موسیقی لطفی روزگاری داشته ایم. باید گفت اگر برخی مرده پرستی می کنند برخی هم فقط این طور مواقع یادشان می آید به تخریب شخصیت بپردازند. اگر قرار است کسی نکوهش شود باید به آنانی اشاره کنیم که در زمان حضور آقای لطفی تنهایش گذاشتند، کسانی که می توانستند باشند و نبودند و این روزها به یاد او….  بگذریم… مسلم است که هواداران و مخاطبان او پس از مرگش متأثر می شوند. اگر کسی قرار بوده از او گلگی کند من باید باشم. منی که نسبت فامیلی با ایشان داشتم. اما من به هنر او کار دارم. من به خدمت هایی که به موسیقی کشور کرده توجه می کنم. ایشان شخصیت تأثیر گذاری بودند. خوبی و بزرگی محمد رضا لطفی بوده که او را زبانزد موافقان و مخالفان کرده بود. حتی مخالفان او هم در برابرش به احترام برمی خیزند. تمام این هنرمندان موسیقی شناخته شده از مسن و جوان، در کنار لطفی درخشیدند. آیا می شود این را انکار کرد؟… چه بگویم؟… نمی دانم…، این تک آهنگ را تقدیم می کنم به ایشان و همه ی هواداران موسیقی اصیل کشورمان. این کمترین کاری ست که می توانم بکنم. روحش شاد.»

    در ادامه می توانید این قطعه شنیدنی را برای اولین بار و از طریق سایت موسیقی ایرانیان دانلود نمایید، همچنین کلیپ این قطعه نیز با کیفیت بالا قابل مشاهده است.

    + دانلود نسخه صوتی «داستانی نه تازه» از گروه کامکارها

    قطعه تصویری «داستانی نه تازه» از گروه کامکارها را آنلاین ببینید (این ویدئو را از اینجا دانلود کنید): 

    https://musiceiranian.ir/?p=55486
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *