×
×

اخواص: کلیت فضا، روایت از شخص سوم دارد

  • کد نوشته: 55421
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۸ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • پوریا اخواص درآلبومی به آهنگسازی اشکان رهبر، نوازنده تار و سه تار کشورمان به خوانندگی می پردازد که این آلبوم در مراحل میکس و مسترینگ و پیگیری های اخذ مجوز به سر می برد.
    +اخواص: سعی کرده ام از آن جا که فضای این آلبوم با دیدگاه و نگرشی نو کار شده، تجربیات جدید خود را در آواز به اجرا در بیاورم

    اخواص: کلیت فضا، روایت از شخص سوم دارد
  • موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: پوریا اخواص درآلبومی به آهنگسازی اشکان رهبر، نوازنده تار و سه تار کشورمان به خوانندگی می پردازد که این آلبوم در مراحل میکس و مسترینگ و پیگیری های اخذ مجوز به سر می برد.

    اشکان رهبر

    اشکان رهبر

    اشکان رهبر، متولد آبان ۱۳۶۳ با مدرک لیسانس موسیقی از هنرستان عالی موسیقی تهران، آهنگساز و نوازنده تارو سه تار می باشد که فعالیت های زیادی را تا کنون در داخل و خارج از کشور و با سمت های مختلف داشته است. او به عنوان استادِ پروازیِ کنسرواتوار چایکوفسکی در مسکو، به تدریس موسیقی ایرانی پرداخته و پیش از اولین آلبوم خود، آهنگسازی و تنظیم یک قطعه در آلبوم خوشا سرو به آهنگسازی امین حیدری و صدای حسام الدین سراج را بر عهده داشته است. آهنگسازی و نوازندگی در صدا و سیمای تهران و اصفهان از دیگر فعالیت های او به شمار می آید، وی در زمینه نوازندگی تار، از محضر اساتید به نام موسیقی کشورمان، هوشنگ ظریف، بهروز همتی، فریبرز عزیزی، عبدالنقی افشار نیا، محسن نفر و زنده یاد منصور سینکی بهره برده و همچنین دوره هایی از آهنگسازی را نزد استاد مسعود ابراهیمی گذرانده است.

    رهبر در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، با توضیحاتی درباره وضعیت فعلی آلبوم خود، افزود: «در حال حاضر مشغول میکس و مسترینگ اولین آلبوم خود به خوانندگی پوریا اخواص هستم. این کار شامل سه قطعهء بی کلام و پنج قطعهء با کلامِ تصنیف و آواز است و اشعار به کار رفته در آن از سروده های احمد شاملو، شفیعی کدکنی، دیبای خسروی، جواد زهتاب و مریم آرام می باشند، قطعات این کار در دستگاه های نوا و دشتی و با نگرشی نو و شیوه ای خاص به اجرا در آمده است. هنوز نامی برای این آلبوم انتخاب نکرده ام و تا چند وقت دیگر برای نامگذاری آن اقدام خواهد شد، تمام تلاشمان را می کنیم که تا اوایل تابستان پیش رو آلبوم را برای انتشار آماده سازیم.»

    اشکان رهبر که خود، نوازندگی تار این آلبوم را به عهده دارد، خاطر نشان کرد: «شروین مهاجر (کمانچه)، مهرزاد اعظمی کیا (کمانچه آلتو)، امین حیدری (عود)، نبیل یوسُف شریداوی (دف و پرکاشن کوبه ای) و سید محمد جعفر قاضی عسگر (تنبک و کوزه) دیگر نوازندگان این اثر می باشند.»

    پوریا اخواص

    پوریا اخواص

    پوریا اخواص، خواننده این اثر نیز با ابراز رضایت از تجربه جدیدی که در کنار اشکان رهبر سپری می کند به سؤالات خبرنگار ما چنین پاسخ گفت:

    • آشنایی شما با اشکان رهبر چگونه فراهم شد؟

    دورادور کارهای اشکان رهبر را دنبال می کردم اما اولین زمینه آشنایی با او به واسطه مدیر شرکت انتشاراتی نقطه تعریف، امیر حسین الله وردی مهیا شد. بعد از آن، قطعات کار در اختیارم قرار داده شد تا آن ها را گوش کنم. از میان این قطعات، اشعار به کار رفته در دو قطعه از نظرم مناسب فضای کار نبود، بنابراین با مشورتی که با این آهنگساز انجام دادیم، تصمیم به تغییر اشعار این دو قطعه گرفتیم. قطعات آماده بود، پس به شیوهء قدیمِ کار بر آلبوم های موسیقی، آن ها را در اختیار خانم مریم آرام و آقای جواد زهتاب قرار داده و آن ها نیز، به فراخور فضا و حال و هوای قطعات، دو شعر را سروده و ضبط و میکس نهایی این دو قطعه بر روی اشعار یاد شده صورت گرفت.

    • به شیوهء قدیم یعنی چه؟

    یعنی پیش تر ها، قطعات آلبوم نواخته می شد و کار نهایی به یک یا چند شاعر سپرده می شد تا بر روی این فضاهای آماده و ضبط شده، شعری مناسب با حال و هوای آثار، سیلاب های خاصِ آن و … سروده شود.

    • از آن جا که اولین تجربه این آهنگساز برای تولید آلبوم می باشد، آیا از همکاری با او راضی هستید؟

    بله تجربه بسیار خوبی برای من بوده است. خود بنده هم سعی کرده ام از آن جا که فضای این آلبوم با دیدگاه و نگرشی نو کار شده، تجربیات جدید خود را در آواز به اجرا در بیاورم و نوع و حالت دیگری از خوانش خود را در آن محک بزنم.

    • این روزها، کارهایی با نگرش نو و متدهای پیشرفته، زیاد ساخته می شود. نگرش نو در این آلبوم را چگونه تعریف می کنید؟

    _اشعار کلاسیک، وقتی جای خود را به شعرهای نو می دهند، بالطبع فضای کار و ساخت قطعات نیز مسیری متفاوت از کارهای کلاسیک را در پیش می گیرد. بحث تصویر به میان می آید و اشعار در قطعات، به گونه ای روایی و نمایش گونه، زبان به سخن می گشایند. اینجا همهء عوامل مِن جمله خواننده باید سعی کنند حلقهء گمشده در اشعار و پیام کار را به صورت اسلایدی از یک فیلم یا تصویری از یک نمایش در گوش و ذهن مخاطب متبلور سازند.

    • تصویرهای موجود در این کار اشاره به چه چیزی ست و از نظر شما چه موضوعی را در ذهن متبلور می سازد؟

    کلیت فضا، روایت از شخص سوم دارد. چه در آوازها و چه در تصانیف، مضمون کار و اشارهء آن به یک «او» می باشد. درددل ها و گلایه ها متوجه شخص ثالثی ست که جای خالی اش احساس می شود.

    • می شود تخمین زد که آلبوم تا چه زمان دیگری روانهء بازار می شود؟

    کار خیلی پیش از این ها باید منتشر می شد. اما به دلیل مشغله های بنده و آقای اشکان رهبر مدام به زمان های دیگری موکول می گردید و تا به امروز که مراحل میکس و مسترینگ کار در حال انجام است. فکر می کنم اوایل تابستان کار آماده باشد.

    • در آخر، از برنامه های پیش روی خود مارا در جریان بگذارید. آلبوم؟ کنسرت؟

    بله. دو آلبوم در دست انتشار دارم. یکی از آن ها به آهنگسازی و تنظیم عیسا غفاری می باشد، با فضایی کاملاٌ ایرانی و کلاسیک. کار بعدی را هم سر فرصت معرفی می کنم، برای کنسرت هم با گروه هم آوایان استاد علیزاده، پنجم و ششم تیرماه قرار است در تبریز باشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=55421
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *