×
×

«بخش اعظم این کار بر اساس مقام های تنبور و شاهنامه خوانی و نقالی است»

  • کد نوشته: 54322
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳۱ام اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • کنسرت «شهرام ناظری» استاد بنام موسیقی ایران همراه با گروه موسیقی فردوسی به سرپرستی «فرید الهامی»، پس از بیش از یک دهه، در زادگاهش فردا آغاز می گردد، الهامی، آهنگساز و نوازنده تنبور که جمعه گذشته، در شهر طوس و در جوار مقبره فردوسی بزرگ، به رونمایی از آلبوم خود «درفش کاویانی- کاوه آهنگر» مبادرت ورزید، درباره کنسرت همین آلبوم به خوانندگی استاد شهرام ناظری، ما را در جریان بیشتر جزئیات این کار قرار داد؛ گفتگوی کوتاه موسیقی ایرانیان با فرید الهامی را در ادامه می خوانید.
    +الهامی: رونمایی از آلبوم «درفش کاویانی- کاوه آهنگر» پس از هفت سال، تحقیق و پژوهش استاد ناظری و بنده در زمینه ها و ابعاد مختلف این کار صورت گرفت

    «بخش اعظم این کار بر اساس مقام های تنبور و شاهنامه خوانی و نقالی است»
  • گروه موسیقی فردوسی

    گروه موسیقی فردوسی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: کنسرت «شهرام ناظری» استاد بنام موسیقی ایران همراه با گروه موسیقی فردوسی به سرپرستی «فرید الهامی»، پس از بیش از یک دهه، در زادگاهش فردا آغاز می گردد، الهامی، آهنگساز و نوازنده تنبور که جمعه گذشته، در شهر طوس و در جوار مقبره فردوسی بزرگ، به رونمایی از آلبوم خود «درفش کاویانی- کاوه آهنگر» مبادرت ورزید، درباره کنسرت همین آلبوم به خوانندگی استاد شهرام ناظری، ما را در جریان بیشتر جزئیات این کار قرار داد؛ گفتگوی کوتاه موسیقی ایرانیان با فرید الهامی را در ادامه می خوانید.

    • شما در زمان هایی با فاصله کم، هم به رونمایی آلبوم خود پرداختید و هم فردا به اجرای کنسرت خواهید پرداخت. ابتدا برای ما از مراسم رونمایی آلبوم خود بگویید.

    بله رونمایی از آلبوم «درفش کاویانی- کاوه آهنگر» پس از هفت سال، تحقیق و پژوهش استاد ناظری و بنده در زمینه ها و ابعاد مختلف این کار صورت گرفت. ۲۵ اردیبهشت ماه، روز فردوسی، شاعر بزرگ کشورمان می باشد. استاد وهمه گروه خیلی علاقمند بودیم که رونمایی آلبوم از آنجا که به داستان های فردوسی پرداخته و بنابر بر ارادتی که به این شاعر داریم، همزمان با بزرگداشت وی صورت بگیرد.

    • برگزاری این مراسم از نظر شما رضایت بخش بوده و به خوبی برگزار گردید؟

    بله خدارا شکر، مراسم به خوبی برگزار شد. با حضور جمع زیادی از محققان و شاهنامه پژوهان من جمله دکتر یاحقی، دکتر محقق و دکتر قطب الدین صادقی و دیگر عزیزانی که در حال حاضر برای ذکر نامشان حضور ذهن ندارم.

    • طبق خبرهایی که ما در دست داشتیم گویا به داستان های فردوسی در شاهنامه پرداخته اید و کنسرت کرمانشاهتان حالتی روایی و نقال گونه دارد. لطفا بیشتر توضیح دهید.

     بخش اعظم این کار بر اساس مقام های تنبور و شاهنامه خوانی و نقالی است که توسط استاد ناظری به اجرا در خواهد امد. سانس اول این کنسرت به اینگونه خواهد بود. در بخش اول، آوای «هوره و مور» به گونه ای تلفیق شده از آواهای کهن کردی، همراه با سازهای تنبور و عود و کمانچه و چنگ(هارپ) اجرا می شود. این آواها به عنوان میراثی از آواهای کهن کردی می باشند که قدمتی بیش از ۵۰۰۰ ساله دارند. بخش بعدی، روایت پادشاهی ضحاک و تولد فریدون می باشد. در دستگاه نوا. بخش دیگر، روایت ضحاک در جستجوی فریدون صورت می گیرد. در موسیقی این بخش از مقام مجنونی استفاده کرده ایم ودر آوازها تلفیقی از مقام طرز رستم و نقالی. و قسمت دیگر آن بهره گرفته از مقام سحری ست که مجددا با آوازهای مقام سحری و شاهنامه خوانی استاد ناظری ادامه خواهد یافت. در یک بخش هم کاوه آهنگر را خواهیم داشت، با روایتی موسیقایی در دستگاه اصفهان. بعد از آن درفش کاویانی ست که با فضاسازی ها و لحن های زورخانه ای و با ضرب زور خانه به اجرا در می آید. در بخش آخر این سانس هم، داستان زوال ضحاک و پادشاهی اوست و پیروزی نور بر ظلمت. سانس دوم، ملودی های کردی و موسیقی سنتی بر اشعار مولانا، به اجرا در می آیند که ملودی های کردی، همان کارهای قدیمی و خاطره انگیز استاد ناظری می باشند. این سانس به این روند پیش خواهد رفت که، در بخش اول استاد ملودی های کردی را به همراهی سازهای دیوان و کمانچه ، عود و شورانگیز و در بخش دوم نیز اشعار مولانا را در فضای موسیقی سنتی و با سازهای تار، کمانچه، عود و شورانگیز به اجرا در خواهند آورد.

    • نوازندگان را هم معرفی کنید.

    فرنود الهامی، محراب اسرافیلی، آرمان دکه ای، پریسا کلهر، آویشا جلال الدین و آذر مرزبان ( تنبور)، سعید نایب محمدی(عود)، صابر نظرگاهی ( دیوان و تار)، سینا علم (کمانچه)، یونس پاکنژاد (کمانچه)، شهریار نظری ( دف)، فرهاد صفری ( سازهای کوبه ای زروان، کارنگ و باژ)، نازلی بخشایش (هارپ)، شهرام محمدی ( دیوان)، بنده هم در بخش اول تنبور و در بخش دوم شورانگیز خواهم نواخت.

    • ظاهرا بلیط فروشی هم خیلی زود به پایان رسیده .

    بله. شنبه بلیط فروشی آغاز شده و خیلی زود بلیط ها به فروش رفته. امیدوارم اجرای خوبی به روی صحنه ببریم.

    https://musiceiranian.ir/?p=54322
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *