×
×

معاون هنری خواستار شد: پرهیز از افراط و تفریط‌ گرایی در موسیقی

  • کد نوشته: 5423
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۸ام آذر ۱۳۸۹
  • ۰
  • هفت اثر ماندگار موسیقی کشور عصردیروز با حضور «حمید شاه آبادی» معاون هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی ،«علی ترابی» سرپرست  دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد، «محمد سریر» مدیرعامل خانه موسیقی، «بابک رضایی» مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، «اسماعیل سرپرست» رییس هیات های باستانی و تنی چند از هنرمندان موسیقایی کشور در تالار رودکی رونمایی شد […]

  • هفت اثر ماندگار موسیقی کشور عصردیروز با حضور «حمید شاه آبادی» معاون هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی ،«علی ترابی» سرپرست  دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد، «محمد سریر» مدیرعامل خانه موسیقی، «بابک رضایی» مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، «اسماعیل سرپرست» رییس هیات های باستانی و تنی چند از هنرمندان موسیقایی کشور در تالار رودکی رونمایی شد
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، در ابتدای این مراسم که به همت انجمن موسیقی ایران برگزارشد، مجری برنامه تاریخچه نخستین رونمایی  در جهان را به خلقت انسان مربوط دانست و گفت: از همان لحظه ای که آفریدگار انسان را آفرید و فرمود احسن الله احسن الخالقین، انسان رونمایی شد.
    سپس «محسن شهنازدار» با اشاره به رونمایی آلبوم «گل مولا» اظهار داشت: زورخانه و آیین پهلوانی ایرانی مجموعه ای از عناصر پیچیده و به هم تنیده ای است که بخشی از آن به موسیقی اختصاص دارد.
    وی افزود: آیین پهلوانی ایرانی و زورخانه به سه دوره عصر اسطوره که نماد آن رستم دستان بود، عصر تاریخی که نماد آن پوریای ولی است و عصر معاصر که شاخص ترین فرد آن تختی بشمار می رود، تقسیم می شود.
    این محقق موسیقی درادامه به بیان اهمیت مرشد زورخانه پرداخت و گفت: «شنو» واژه ای است که این روزها به اشتباه «شنا» خوانده می شود نوعی حرکت در زمان قدیم بوده که قهرمان جنگ برای این که جای پایش برزمین باقی نماند، وزن خود را بر کف دست قرار می داد و گوش خود را به زمین می چسباند تا اطلاعات دشمن را گرفته و به فرمانده جنگ خود بدهد.
    «شهنازدار» اضافه کرد: درحال حاضر، مرشد زورخانه همان فرمانده جنگ است که همه به فرمان او قدم برداشته، بالا و پایین می روند و سر را بر زمین می چسبانند.
    او با تاکید بر این که موسیقی زورخانه یک وجه متمایزی از آیین زورخانه دارد، خاطرنشان کرد: مرشد وجه متمایزی از آیین زورخانه است چرا که وی علاوه بر تسلط به سازهای ضربی و رپرتوار کلامی باید آشنا به آیین زورخانه، آداب مذهبی، ادبیات دینی و شاهنامه خوانی باشد.
    وی گفت: در تاریخ معاصر کمتر مرشدی همچون زنده یاد«محمدمرادی» یافت می شود که علاوه بر داشتن تمام خصوصیات یاد شده، صدای گرم و دلنشین و چهره ای کاریزماتیک داشته باشد.
    شهنازدار ادامه داد: این آلبوم به ضرب و آواز زنده یاد استاد «مرشد محمد مرادی» در تیر ۷۳ ۱۳ در استودیو رودکی ضبط و توسط «رضا جعفری» و «رضا صابر»صدابرداری شد.
    در ادامه این مراسم مرشد «محمد کاشفی» دقایقی موسیقی زورخانه ای را برای حاضران مراسم اجرا کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت  و سپس با حضور «حمید شاه آبادی» معاون هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی ، «محمد سریر» مدیرعامل خانه موسیقی ، «بابک رضایی» مدیر عامل انجمن موسیقی ایران و «اسماعیل سرپرست» رییس هیات های باستانی بر صحنه از خانواده زنده یاد «محمد مرادی» تجلیل و قدردانی شد.
    پس از آن «سروش قهرمانلو» نوازنده و سرپرست گروه نیوشا درسخنانی کوتاه، درباره علت تولید این آلبوم گفت: وقتی شش یا هفت ساله بودم مجموعه آلبوم های داستان و موسیقی ای با نام «چهل و هشت داستان» منتشر می شد که موسیقی های به یاد ماندنی درخود داشتند .
    وی افزود: «آلبوم حسنی و خانم حنا» یکی از خاطره انگیز ترین این آلبوم ها برای من است که تماما برپایه موسیقی های اصیل ایرانی با جذابیت های جدید ساخته ونواخته شده بودند.
    این هنرمند با بیان این نکته که متاسفانه در حال حاضر تیراژ موسیقی های زیر زمینی از موسیقی های رسمی کشوربیشتر است، ادامه داد: من تلاش کردم تا با استفاده از موسیقی ایرانی و ترکیب آن با موسیقی ریتمیک غیر ایرانی، مخاطب خود را به گوش دادن به موسیقی ایرانی جذب کرده و مخاطبان را وادارم تا به وسیله ربع پرده و گردش موسیقی ایرانی که در میان جوانان عنصری فراموش شده است، مخاطبان جوان هم نسل خود را با موسیقی ایرانی آشنا کنم تا باردیگر این موسیقی در میان جوانان این مرزو بوم نیز به جایگاه واقعی خود برسد.
    وی با معرفی نوازنده های گروه نیوشا «محمد صادق فدایی فر» دف، «سیاوش کمالی» سه تارو«علی اصغر اسدی»  نوازنده چیره دست ونابینای پیانو، قطعه ای از آثار خود را اجرا کردند.
    هم چنین در ادامه این مراسم «هادی منتظری» آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم موسیقی بختیاری و نوازنده کمانچه و «مسعود حبیبی» نوازنده دف موسیقی دلنشینی را در تالار رودکی اجرا کردند.
    «محمد صادق فدایی» نوازنده دف، «سیاوش میرکمالی»نوازنده تار، «علی اصغر اسدی» نوازنده پیانو به همراه «سروش قهرمانلو» قطعاتی را از«خاطرم در آتش است»را اجرا کردند.
    درادامه  این مراسم، چند  قطعه از آلبوم های تاجیکی «خنده آسمانی» و «بهارآمد» به آهنگسازی «دولتمند خلف» و نیز آلبوم «داغلار» به آهنگسازی و خوانندگی «صمد اف» از جمهوری آذربایجان پخش شد.
    همچنین «محمد جواد بشارتی» پژوهشگرموسیقی نواحی با اشاره به وجود تضادهایی در سخنان هنرمندان موسیقایی کشور افزود: مخاطبان موسیقی از سویی شاهد صحبت های ناامید کننده افرادی مبنی بر نابودی موسیقی ایرانی هستند و از سویی دیگر شاهد تولیدات بیشمار آثار در کشور قرار دارند.
    بشارتی خاطر نشان کرد: امید است در برنامه پنجم توسعه مقوله فرهنگ و بطور خاص بخش موسیقی از جایگاه مناسبی برخوردار شود.
    وی با اشاره به رونمایی آثار اظهار داشت: هر چند که برخی از این آلبوم ها هم چون آلبوم «معراج»  در بازار از فروش بالایی برخوردار نیستند، ولی قطعا این آثار در صد سال دیگر نیز پویا و دلنشین خواهند بود.
    در ادامه این مراسم «عبدالله سروراحمدی» نوای قطعاتی از آلبوم «مبارک باد آن معراج» را با ساز دوتارو انگشتانی خونین خود در تالار رودکی طنین انداخت  که با استقبال گرم مخاطبان همراه شد.
    در بخش پایانی مراسم، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، اظهار داشت: به سبب نزدیک شدن به ایام محرم، در این مراسم هفت اثر یکجا رونمایی می شود هر چند که بعد از توزیع این آثار در بازار برای هر کدام جلسات نقدی جداگانه برگزار خواهد شد.
    رضایی با اشاره به عدم حمایت جدی از موسیقی گفت: شاهد غربت موسیقی اصیل و فاخر ایرانی هستیم که امید است با کمک رسانه ها این چهره مظلوم هنر در کشور زدوده شود.
    وی افزود: در این مراسم از آثارهنرمندان کشورهای آذربایجان و تاجیکستان نیز رونمایی خواهیم داشت که امیدوارم سبب کشف و پیدایش حلقه های مفقوده موسیقی مقامی شود.
    رضایی با تاکید بر تنوع موسیقایی در کشور خاطر نشان کرد: با داشتن این همه تنوع و زیبایی در موسیقی می توان فرهنگ دنیا را بسوی خود سوق داد.
    وی اظهار داشت: انجمن موسیقی ایران با رونمایی این هفت اثر تاکنون ۱۶۱ آلبوم تولید کرده که بیش از ۷۰ درصد آن مدیون زحمات مدیران دوره های گذشته بوده است.
    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: در دوران مسئولیتم تاکنون ۱۱ اثر در انجمن تولید شده که آلبوم های دیگر نیز از جمله اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «شهرداد روحانی» ، آلبوم بختیاری اثر«پیمان سلطانی»، سمفونی نوروز « احمد پژمان» ، آلبوم تصویری«بامن بخوان»مجید انتظامی در دست تهیه بوده و در آینده نزدیک به گنجینه شنیداری کشور اضافه خواهد شد.
    بر اساس این گزارش هفت اثر ماندگار «داغلار» بر مبنای موسیقی مقامی جمهوری آذربایجان به خوانندگی مهمان صمداف از جمهوری آذربایجان، «خنده آسمان نگر»،  «بهار آمد» اثری از «دولتمند خلف» بر مبنای موسیقی مقامی تاجیکستانی، «گل مولا» بر مبنای موسیقی ورزش باستانی ایران کاری از «مرشد محمد»، «معراج » موسیقی مقامی تربت جام اثری از«عبدالله سرور احمدی» ،«تیام موسیقی بختیاری» اثری از «هادی منتظری» و خوانندگی« سینا سرلک» و همچنین «خاطرم در آتش است» اثری از« سروش قهرمان لو» دراین مراسم رونمایی شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=5423
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *