×
×

نشست خبری کنسرت بداهه‌نوازی داریوش طلایی و مجید خلج برگزار شد

  • کد نوشته: 52069
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۹ام فروردین ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • نشست خبری کنسرت بداهه‌نوازی داریوش طلایی و مجید خلج در تالار وحدت برگزار شد.
    +بازگشت داریوش طلایی به صحنه اجرا پس از ۱۲ سال!

    نشست خبری کنسرت بداهه‌نوازی داریوش طلایی و مجید خلج برگزار شد
  • 139301181254263472479613نشست خبری کنسرت بداهه‌نوازی داریوش طلایی و مجید خلج در تالار وحدت برگزار شد.

    نشست خبری کنسرت بداهه نوازی داریوش طلایی و مجید خلج صبح دیروز، ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ در تالار وحدت برگزار شد و در این نشست داریوش طلایی آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار موسیقی ایرانی به همراه فرزین برگزار‌کننده این کنسرت حضور داشتند.

    داریوش طلایی درباره بازگشتش به صحنه اجرا پس از ۱۲ سال گفت: من قصد غر زدن ندارم و بیش از هر چیز امیدوارم بتوانم کاری انجام دهم. ۱۲ سال است که در ایران کنسرتی نداشته‌ام و دلیلش نارضایتی از اوضاع بوده است. کاری که تمام عمرم برای آن تمرین و تلاش کردم اجرا کردن بود؛ اما برای ۱۲ سال آن را کنار گذاشتم.

    وی ادامه داد: وقتی تالار وحدت را می‌ساختند من نخستین فعالیت‌های هنری‌ام را آغاز کرده بودم. از آن روزها ۵۰ سال می‌گذرد. پس از یک عمر تحقیق و تلمذ و آموختن به جایی رسیدم که ۱۲ سال به صحنه نرفتم.

    طلایی در توضیح بیشتر درباره علت برگزار نکردن کنسرت در یک دهه گذشته اظهار کرد: جریان موسیقی به سمتی هدایت شده که فقط نوع خاصی از موسیقی رشد کرده است. متأسفانه هنر اصیل موسیقی در درجه آخر اهمیت قرار گرفته است. انگیزه‌ام برای اجرای این کنسرت ایجاد حرکتی تازه در موسیقی است. ما قصد داریم هنر موسیقی ایرانی را ارائه کنیم.

    وی درباره تعامل‌هایی که با جوانان اهل موسیقی داشته گفت: در چند سال گذشته ارتباط خوبی با جشنواره موسیقی جوان داشتم و به اتفاقی تازه در موسیقی ایرانی پی بردم. درک و شناختی که هم‌اکنون در جوانان موسیقی ایران وجود دارد در دوره ما وجود نداشت که دلیلش پیشرفت‌های دنیای امروز است.

    این نوازنده تار و سه‌تار درباره به هدر رفتن استعدادهای جوان موسیقی تصریح کرد: همین استعدادها زمانی که به سن شکوفا شدن می‌رسند دچار سردرگمی می‌شوند که علتش نداشتن الگوی مناسب است. نسل ما وظیفه‌اش ارائه الگو برای این جوانهاست و من مایلم که تجربه‌ام را در اختیار این جوانان بگذارم.

    آهنگساز آلبوم سایه‌ روشن درباره قطعاتی که در کنسرت پیش رو اجرا می‌کند، گفت: از آلبوم سایه روشن تم‌هایی را اجرا می‌کنیم. من به همراه مجید خلج ۱۸ سال پیش در هلند آلبوم سایه روشن را به صحنه بردیم که بر اساس ایده‌های من در موسیقی ایرانی شکل گرفته است.

    طلایی با اشاره به لزوم بکارگیری خلاقیت در موسیقی ایرانی گفت: درست است که الگوی منضبطی در موسیقی ایرانی به نام «ردیف» وجود دارد اما همین ردیف باید به شکلی خلاق به کار گرفته شود. آموختن ردیف‌های موسیقی ایرانی و تمرین آنها مرحله‌ای از موسیقی است و به کارگیری خلاق آنها مرحله دیگری که بیشتر مشکلات موسیقی ایران از همین مرحله دوم آغاز می‌شود.

    وی ادامه داد: آنچه من در ذات موسیقی ایرانی دریافته‌ام گنجینه‌ای از الگوهای ملودیک و ریتمیک است. چیزی که هر کدام از استاندان موسیقی ایرانی با نگاه و خلاقیت خود به آنها شکل داده‌اند.

    این نوازه تار و سه‌تار درباره کلیت قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌کند، گفت: در این کنسرت قطعه‌ای از پیش‌ساخته‌ای ارائه نمی‌کنیم و مبنای ما بر بداهه نوازی است اما شرایط لازم برای گفت‌وگو و تعامل ساز ملودیک و ریتمیک را ایجاد کرده‌ایم. من در این کنسرت تار و سه‌تار می‌نوازم و مجید خلج نیز علاوه بر تمبک از سازهای دیگری نیز استفاده می‌کند.

    پس از پایان صحبت‌های داریوش طلایی نوبت به پرسش خبرنگاران رسید.

    داریوش طلایی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره احتمال همکاری‌اش با خواننده‌های مطرح موسیقی ایرانی در اجراهای پیش رو گفت: خواننده یکی از مشکلات موسیقی ماست که حاشیه‌ها را دامن می‌زند. البته کلام و آواز جایگاه مهمی در موسیقی ما دارند که به هیچ عنوان قابل انکار نیستند. من می‌خواهم خواننده هم مانند یک موزیسین کنار دیگران قرار بگیرد نه اینکه خواننده مانند ستاره‌ای بدرخشد.

    وی ادامه داد: به دنبال کار کردن با خواننده‌های مشهور نیستم و هرگز هم با آواز ایرانی مشکلی نداشته‌ام. من آواز ایرانی را بسیار دوست دارم اما در حال حاضر برنامه کنسرت‌هایم بر موسیقی بی‌کلام است.

    طلایی با اشاره به خواننده‌های خوبی که در جشنواره موسیقی جوان با آنها آشنا شده، اظهار کرد: در بخش جشنواره موسیقی جوان خواننده‌های خوبی حضور داشتند اما همین خواننده‌ها برای ادامه راه خود مشکلات زیادی دارند. سودای پول و میلیاردر شدن آنها را به بیراهه می‌برد.

    در بخش دیگری از این نشست فرزین برگزارکننده این کنسرت درباره مشکلات موجود در این راه گفت: جوانترها نمی‌توانند کنسرت بگذارند هزینه‌ها زیاد و نبود حمایت‌ها از سوی دولت دلیل این امر است. به همین دلیل جوان‌های بااستعداد به سمت شهرت و کسب پول می‌روند. در همه جای دنیا موسیقی جدی همواره مورد حمایت بوده است.

    وی ادامه داد: در سالهای گذشته نپرداختن صداوسیما به موسیقی و حمایت نکردن دولت از این هنر موجب نبود امنیت کاری در حوزه موسیقی برای هنرمندان شده است.

    کنسرت بداهه‌نوازی داریوش طلایی و مجید خلج در ۲ شهر تهران و شیراز برگزار می‌شود. روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین شیراز میزبان این ۲ هنرمند است و روزهای ۴ و ۵ اردیبهشت طلایی و خلج در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازند.

    https://musiceiranian.ir/?p=52069
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *