×
×

نشست خبری کنسرت «پرواز پرنده پاییز» برگزار شد

  • کد نوشته: 5175
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱ام آذر ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • در نشست خبری که صبح امروز ـ اول آذرماه ـ در موسسه‌ی فرهنگی هنری «نهاله‌ی رودکی» برگزار شده بود،سرپرست گروه «قمر» با همراهی سالار عقیلی خواننده گروه درباره‌ی جدیدترین کنسرت گروهش در تاریخ‌های ۱۱ و ۱۲ آذرماه توضیح داد: طی یکسال گذشته همچون دیگر کنسرتهای گروه «قمر» به حرفهای جدید در حوزه‌ی مفهوم و محتوا […]

  • در نشست خبری که صبح امروز ـ اول آذرماه ـ در موسسه‌ی فرهنگی هنری «نهاله‌ی رودکی» برگزار شده بود،سرپرست گروه «قمر» با همراهی سالار عقیلی خواننده گروه درباره‌ی جدیدترین کنسرت گروهش در تاریخ‌های ۱۱ و ۱۲ آذرماه توضیح داد: طی یکسال گذشته همچون دیگر کنسرتهای گروه «قمر» به حرفهای جدید در حوزه‌ی مفهوم و محتوا فکر کردیم که نتیجه‌ی آن برگزاری کنسرت «پرواز پرنده پاییز» است. این کنسرت روایتی به زبان موسیقی است که شعر در آن نقش مهمی دارد و تمامی اشعار در طول کنسرت از یک پیوستگی معنایی پیروی می‌کنند.

    او توضیح داد: قطعات این کنسرت در آواز دشتی، آواز اصفهان و دستگاه راست پنج‌گاه تنظیم شده است و اشعار آن منتخبی از شعرایی همچون مهدی اخوان ثالث، سیاوش کسرائی و سایه است.

    دهقان با اشاره به بیان نو در محتوا عنوان کرد:در حوزه‌ی فرم چیز جدیدی نداریم و همان فرم کلاسیک ایرانی را به اجرا خواهیم گذاشت، اما معتقدیم محتوای این کنسرت برجسته و متفاوت خواهد بود. به ویژه این اجرا برای علاقمندان به ادبیات و شعر فارسی جذابیت ویژه‌ای دارد و تفکر امروز ما درباره‌ی جامعه‌ی فعلی ایران را روایت می‌کند.

    وی با اشاره به اجرای شعر «پرنده» از سیاوش کسرایی که محور اصلی این کنسرت است، گفت: بارها این شعر را با صدای خود سیاوش کسرایی گوش کرده بودم، اما برخی مواقع یک شعر را بارها می‌خوانیم و از آن لذت می‌بریم اما بعد از مدتی که مجددا آن را مرور می‌کنیم، انگار چیز جدیدی در این شعر پیدا شده است. شعر «پرنده» سیاوش کسرایی نیز برای من چنین حسی داشت. این شعر کاملا متفاوتی است که از آواز دشتی شروع می‌شود و به آواز اصفهان و سپس راست‌پنج‌گاه می‌رسد. کلیت اشعار این کنسرت را نیز بر اساس همین قطعه انتخاب کرده‌ایم و فکر می‌کنم حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم.

    سرپرست گروه قمر متذکر شد: بعد از تجربه‌های متوالی با سالار عقیلی برخی از شعرها را با صدای او می‌شنوم. زیرا سالار عقیلی شعر را درک می‌کند و با تمام احساس و سلولهایش آن را می‌خواند. من در اجرای گروه قمر خیلی نیاز ندارم برای ارتباط با شنونده تلاش کنم. زیرا سالار عقیلی به خوبی این کار را با صدا و احساسش انجام می‌دهد. به همین دلیل هم طی این سه سال تجربه‌ی مشترک با او احساس راحتی می‌کنم و چه بسا که او بسیاری از ساخته‌های من را بیشتر از خودم دوست داشته باشد، زیرا هیچگاه نسبت به کارش بی‌تفاوت نبوده است.

    دهقان همچنین درباره‌ی ترکیب تصانیف دراین اجرا توضیح داد: پنج یا شش تصنیف در طول کنسرت اجرا خواهد شد که تعدادی از آنها مربوط به اجراهای گذشته گروه «قمر» می‌شود که در این سالها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. در کنار آن تصنیف «سوخته‌بال» از اخوان ثالث، «میهنی» از سیاوش کسرایی، « ابر» از سیاوش کسرایی و سایه، « پرنده» از سیاوش کسرایی و « شوخی» از سعدی را اجرا خواهیم کرد که در این میان قطعه «شوخی» کار متفاوتی است، زیرا می‌خواستیم همه‌ی شنوندگان را مورد توجه قرار دهیم.

    این آهنگساز و نوازنده در بخش دیگری از نشست در پاسخ به نوآوری که به آن اشاره کرده است توضیح داد: هیچگاه دنبال نوآوری نرفتم، اما از آنجا که در این سالها سمت و سوی موسیقی بیشتر به طرف فرم بوده و از محتوا غفلت شده است، ترجیح دادم در روند آهنگسازی همزمان با فرم به مقوله‌ی محتوا نیز بپردازم. از آنجا که علاقه‌ی زیادی به شعر دارم این اتفاق را در این نقطه ایجاد کردم.

    او ادامه داد: این شاید انتخابی در جهت اشاره به محتوا و مفهوم کنسرت باشد تا شنونده در قالب آن اجرا دست به تفکر بزند. امروز « پرواز پرنده‌ی پاییز» حرف و نگاه گروه «قمر» از جامعه است. زیرا هنرمند همزمان باید نگرنده، اندیشنده و گوشنده باشد. ولی متاسفانه امروز محتوا به طور کلی فراموش شده و کسی دیگر دنبال آن نمی‌رود.

    دهقان همچنین درباره‌ی دلایلش از عدم اضافه کردن سازهای کوزه‌ای برای این اجرای حماسی گفت: نمی‌خواستیم کار را بزک کنیم، زیرا جان این موسیقی همان ملودی است و نیازی به حواشی ندارد. برای این اجرا دو ساز کوزه‌ای دف و تنبک را انتخاب کردیم و نیازی به سازهای بیشتر احساس نشده است.

    سرپرست گروه «قمر» در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: سالهاست که صحبت از تهاجم فرهنگی می‌کنیم اما به اعتقاد بنده این واژه اشتباه است، زیرا ما با تهاجم بی فرهنگی روبه‌رو هستیم و به عنوان هنرمند وظیفه‌ی حساسی در قبال موسیقی، خودمان و جامعه داریم و باید در این مسیر در جهت تعالی هنر برای هنر، هنر برای هنرمند و هنر برای مردم بکوشیم.

    وی ادامه داد: من به عنوان یک هنرمند وظیفه‌ی خود می‌دانم درباره‌ی فرهنگ موسیقیایی و شعر کار کنم. در حالی که در چنین شرایطی کار کردن با این سبک و سیاق بسیار سخت است، اما باید کاری کنیم تا مردم به سمت هنر اندیشمند و متعهد جذب شوند. ما باید سلیقه‌ی مردم را به سمتی ببریم که موسیقی درست گوش بدهند و آن را بشناسند. ما دلمان می‌خواهد بعد از این کنسرت به یک احساس مشترک برسیم و یک حلقه‌ی ارتباطی با هم برقرار کنیم.

    سالار عقیلی هم در همین رابطه گفت: کسی که به کنسرت ما می‌آید می‌داند که با چه چیزی مواجه می‌شود. این جوان‌ها در این گروه با چنین قدرتی کمتر در عرصه‌ی موسیقی دیده می‌شوند.

    در بخش دیگری از این نشست پژمان بلورچی مدیر موسسه‌ «نهاله‌ی رودکی» درباره‌ی دو اجرایی بودن گروه در دومین روز توضیح داد: بی‌شک اجرا برای خواننده و گروه موسیقی طی دو سانس متوالی کار سختی است، اما باید به ضرر اقتصادی چنین برنامه‌ای نیز توجه کرد.

    سالار عقیلی نیز در همین رابطه گفت: متاسفانه قیمت اجاره سالن‌ها برای موسیقی اصیل خیلی گران است و همان پولی که برای یک موسیقی پاپ پرداخت می‌شود، از گروههای سنتی نیز گرفته می‌شود و بهانه‌ی آنها کم‌فروش بودن اجراهای سنتی است. در حالی که کارهایی که ما تولید کرده‌ایم، همواره جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بوده است.

    این هنرمند موسیقی ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی حاضر هستند، برای موسیقی پاپ هر نوع هزینه‌ای انجام دهند اما برای کار فاخر که زحمت زیادی برای آن کشیده شده است کار نمی‌کنند. جو حاکم به گونه‌ای است که می‌خواهد موسیقی پاپ را تقویت و موسیقی فاخر و سنتی را تحقیر کند.

    او همچنین درباره‌ی دو اجرای متوالی خود در روز ۱۲ آذر گفت: تجربه‌ی اجراهای بین‌المللی برایم به گونه‌ای بوده که خواندن در دو سانس متوالی خیلی سخت نباشد. اما از آنجا که شکل این کنسرت متفاوت است و انرژی زیادی از گروه می‌برد ترجیح می‌دادیم اجرا را در یک سانس خلاصه کنیم.

    عقیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی تمرین مشترک خود با گروه گفت: گروه سه چهار ماه است که به صورت فشرده در حال تمرین است و من هم در این روزهای آخر به جمع پیوستم. یکی دو کار را قبل از سفر به آمریکا شنیدم و تمرین کردم و فکر می‌کنم همین میزان برای تمرینم کافی باشد.

    نوید دهقان نیز در همین رابطه توضیح داد: ارتباط گروه قمر با سالار عقیلی از سال ۸۶ تاکنون ادامه داشته و یک همکاری نزدیک محسوب می‌شود که به لحاظ احساسی و سلیقه‌ای بسیار نزدیک به‌ هم است. برخی از این قطعات را سالار عقیلی پیش از این شنیده بود، لذا این ارتباط قبل از اجرای گروه وجود داشته و یک ماه قبل از سفر ایشان قطعات را انتخاب و با هم هفکری کرده‌ایم. گروه نیز در چند ماه اخیر تمرین‌های پیوسته خود را پیگیری کرده است.

    او متذکر شد: احساس مشترکی میان من، سالار عقیلی و سایر اعضای گروه وجود دارد و عدم تغییر در ترکیب اجرایی گروه قمر نیز عامل دیگری است که ثابت می‌کند این ارتباط تنها متکی به برگزاری یک کنسرت نیست، بلکه ما به یک ارتباط منسجم و احساسی فکر می‌کنیم.

    دهقان با اشاره به تولد چهارسالگی گروه قمر همزمان با برپایی این کنسرت گفت: اولین کنسرت گروه آذرماه چهارسال پیش برگزار شد و این برنامه به نوعی تولد گروه محسوب می‌شود و امیدواریم پیش از برگزاری آن یکی از آلبوم‌های گروه با عنوان « هوای آفتاب» نیز منتشر شود.

    سالار عقیلی نیز در تایید این صحبتها خاطرنشان کرد: همراه با این کنسرت یک ارتباط عمیق شکل گرفته است به طوری که وقتی کارهای نوید دهقان را گوش می‌دهم، انگار همه‌ی آن را تا آخر بلد هستم. زیرا طی این سالها و اجراهای مشترک کاملا با سبک کار دهقان و گروه «قمر» انس گرفتم. این ارتباط را در کار با ارشد طهماسبی نیز دارم. لذا پیوستن طی چند هفته قبل از برپایی کنسرت به گروه خیلی در اجرای ما خلل ایجاد نخواهد کرد.

    بلورچی نیز در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی تخفیف ۲۰درصدی مجموعه برج میلاد به گروههای سنتی گفت: یک سوبسید ۲۰ درصدی برای گروه‌های سنتی در نظر گرفته شده است، اما از آنجا که رقم هزینه‌های ما خیلی بالاتر از این حرفهاست این تخفیف خیلی تاثیری ندارد.

    تفرشی مدیر اجرایی این کنسرت نیز درباره‌ی همزمان بودن این اجرا با یکی از روزهای اجرای همایون خرم در سالن همایشهای برج میلاد توضیح داد: هدف اصلی ما به نتیجه رساندن یک اثر فاخر در عرصه‌ی موسیقی است و این اجرا حلقه‌ی دیگری در ادامه‌ی زنجیرهای قبلی فعالیت‌های ما محسوب می‌شود. لذا تصمیم گرفتیم بهای بلیت را نسبت به اجراهای دیگر کم بگیریم تا علاقمندان توانایی خرید بلیت‌های این کنسرت و شرکت همزمان در دو کنسرت متوالی را داشته باشند.

    او همچنین با اشاره به قیمت بلیت‌های این برنامه گفت: برای بالکن ۲۵ هزار تومان و برای سالن همکف بلیت‌های ۳۰ تا ۴۵ هزار تومانی در نظر گرفته شده است و امیدواریم بعد از ماه صفر در چند شهرستان نیز این اجرا را داشته باشیم.

    به گزارش ایسنا،‌ کنسرت گروه «قمر» در تاریخ ۱۱ آذرماه ساعت ۱۸ و در تاریخ ۱۲ آذرماه ساعت ۱۸ و ۲۱ در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار می‌شود.

    سالار عقیلی خواننده و نوید دهقان آهنگساز کنسرت پرواز پرنده پاییز

    سالار عقیلی پیش از نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    سالار عقیلی خواننده در نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    نوید دهقان آهنگساز در نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    سالار عقیلی خواننده

    پژمان بلورچی تهیه کننده در نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    سالار عقیلی خواننده

    نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز با حضور سالار عقیلی نوید دهقان و پژمان بلورچی

    سالار عقیلی و نوید دهقان در نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    سالار عقیلی خواننده

    پژمان بلورچی و محمد حسین مقدس در نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    محمد حسین مقدس مدیر اجرایی در نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    سالار عقیلی خواننده

    سالار عقیلی در پایان نشست خبری کنسرت پرواز پرنده پاییز

    https://musiceiranian.ir/?p=5175
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *