×
×

همزمان با روز جهانی نی‌انبان

  • کد نوشته: 50929
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۷ام اسفند ۱۳۹۲
  • ۰
  • قرار بود همزمان با روز بوشهر و روز جهانی نی‌انبان، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، گروه موسیقی «لیان» به اجرای برنامه در بوشهر بپردازد اما این اجرا لغو شد.
    +اجرای این گروه در روز «بوشهر» هم در هاله‌ای از ابهام است!

    همزمان با روز جهانی نی‌انبان
  • کنسرت گروه لیان (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    کنسرت گروه لیان (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    قرار بود همزمان با روز بوشهر و روز جهانی نی‌انبان، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، گروه موسیقی «لیان» به اجرای برنامه در بوشهر بپردازد اما این اجرا لغو شد.

    محسن شریفیان با اعلام این خبر گفت: قرار بود گروه لیان، همزمان با ۱۸ اسفندماه که روز بوشهر است در این شهر به اجرای برنامه بپردازد؛ کنسرتی که هنوز به آن مجوز داده نشده و برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام است. همچنین قرار بود گروه در روز ۱۹ اسفند – روز جهانی نی‌انبان – در شهر آب‌پخش، از توابع دشتستان به اجرای برنامه بپردازد که این کنسرت هم لغو شد.

    به گفته این آهنگساز و نوازنده نی‌انبان، در سال ۱۳۹۰، برای نخستین‌بار، روز ۱۰ مارس، از سوی انجمن جهانی نوازندگان نی‌انبان به عنوان روز جهانی نی‌انبان اعلام شد تا به معرفی، فروش، نمایش و گسترش ‌سازی بپردازد که در حال حاضر، نوای آن در بسیاری از کشورهای جهان طنین‌انداز است.

    شریفیان با اشاره به ضرورت توجه به نی‌انبان و حمایت بیشتر از نوازندگان این ساز گفت: محوریت این ساز در کشور ایران به شهر جنوبی بوشهر بر می‌گردد؛ گرچه در استان خوزستان و هرمزگان و کرمان هم نی‌انبان نواخته می‌شود اما نی‌انبان در شهر تاریخی بوشهر، به عنوان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های خود، از حال و روز خوشی برخوردار نیست و در زندان تاریک کج‌سلیقگی و تنگ‌نظری عده‌ای انگشت‌شمار از تندروهای مذهبی، گرفتار است و سال‌هاست که مردم بوشهر، به خاطر برخورد دور از آگاهی و متعصبانه‌ این جمع محدود، از رفتن به کنسرت‌های موسیقی محلی و لذت بردن از نوای نی‌انبان محروم هستنند.

    نویسنده کتاب «اهل ماتم» که به بررسی موسیقی سوگواری در بوشهر می‌پردازد به این‌که امروز در کشورهای مختلف چون اسکاتلند، انگلیس و یونان، سمینارها و جشنواره‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود، اشاره و بیان کرد: همزمان با ۱۰ مارس که روز جهانی نی‌انبان است، نوازندگان این ساز، مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند این در حالی است که نی انبان و نوازندگان آن در ایران، چندان شناخته شده نیستند و متولیان فرهنگی هیچ حمایتی از آنان نمی‌کنند.

    شریفیان در پایان اظهار امیدواری کرد که از یک‌سو، جامعه‌ جهانی نی‌انبان و از سوی دیگر تلاش‌های استاندار و مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با حمایت‌های بیشتر خود از موسیقی بومی، درد اهالی موسیقی و مردم این شهر را بیش از پیش بازتاب دهند تا بار دیگر از این دیار کهن، نوای نی‌انبان به گوش رسد و گروه‌های موسیقی در چارچوب قوانین کلی وزارت ارشاد به کار خود ادامه دهند.

    https://musiceiranian.ir/?p=50929
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *