×
×

با حضور محمد جمال سماواتی در فرهنگ سرای ارسباران

  • کد نوشته: 50553
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۰ام اسفند ۱۳۹۲
  • ۰
  • نشست پژوهشی «موسیقی و قدرت» با حضور محمد جمال سماواتی و هنرمندان برجسته موسیقی سنتی کشور دوشنبه ۱۲ اسفند ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

    با حضور محمد جمال سماواتی در فرهنگ سرای ارسباران
  • saموسیقی ایرانیان: نشست پژوهشی «موسیقی و قدرت» با حضور محمد جمال سماواتی و هنرمندان برجسته موسیقی سنتی کشور دوشنبه ۱۲ اسفند ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

    به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، شهرام صارمی، مسئول باشگاه موسیقی این فرهنگسرا در خصوص برگزاری نشست پژوهشی «موسیقی و قدرت» گفت: در چند قرن اخیر، “موسیقی” و “قدرت” هریک جداگانه موضوع بیشماری از مقاله ها و پژوهش ها قرار گرفته و در مورد هر کدام به تنهایی صدها کتاب نوشته شده است حال آنکه در باب نحوه ، شکل و رابطه این دو با هم ، چگونگی و نتایج تاثیر وتاثر “قدرت ” و ” موسیقی” بریکدیگر به نسبت، متون اندکی نگاشته و منتشر شده و این نشست تلاش می کند تا در بستری علمی موضوع یاد شده را در کنارهم باز تعریف کند.

    وی افزود: در حوزه زبان فارسی می توان گفت که اساسا  میزان توجه به این “مقوله” تاکنون نزدیک به “هیچ”است . چنانکه ندرتا به تحقیق ، نوشته و یا سخنرانی که “مستقیما” به رابطه متقابل و تعامل بین این دو پدیده بپردازد بر می خوریم.

    صارمی تاکید کرد: پرداختن به رابطه بین این دو از آنجایی اهمیت ویژه می یابد که در شرایط فرهنگی جامعه امروز ما، نگاهی دقیق و جستجو گر، کنجکاو و ژرفا نگر، نشانه های نوعی رابطه همه جانبه، ارگانیک و “سیم بی یوزیک = همزیسی بر هم کنشی” بین  موسیقی و قدرت را به روشنی رصد می کند.

    گفتنی است محمد جمال سماواتی، نوازنده تار و سه تار و آهنگ ساز، از اعضای سابق گروه های شیدا و عارف است  که در گفتار خویش تلاش می کند در این نشست به تحلیل نکات زیر بپردازد.

    “بازشناسی”  اشکال  و نمودهای گوناگون قدرت و صاحبان آن در “سپهرهنری- موسیقایی” دوره معاصر، دگردیسی :قدرت و اتوریته فردی” به یک “گفتمان” همچون “ساختاری خود بنیاد” و توانا در “بازتولید” خویش، حضور و عملکرد ویژه “قدرت” به مثابه عاملی “نظام دهنده” و ساختار ساز” در عرصه موسیقی، نفوذ و تاثیر همه جانبه و شکل دهنده “قدرت” در کوچکترین زوایای ساختار موسیقایی،  تبار شناسی سرچشمه  مشروعیت قدرت موروثی معطوف به “حق خون”، “مهارت” و ” ویرتوئوزیته” به مثابه منشاء قدرت، تاثیراعمال قدرت متمرکز و اتوریته هنری بر “تغییرات رپرتوار” و( متون مرجع =ردیف)  و بر ساختن “گفتمان غالب” در عرصه تبادلات موسیقایی و باز شناسی مصداق ها نمونه های عینی حاصل از حضور و اعمال “قدرت” در آثار و اجراهای موسیقایی دهه های اخیر از موضوعاتی است که در این نشست تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

    علاقه مندان برای حضور در برنامه به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان،خیابان جلفا،فرهنگ سرای ارسباران مراجعه و یا با شماره های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

    https://musiceiranian.ir/?p=50553
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *