×
×

گزارش مفصل موسیقی ایرانیان از مراسم اختتامیه

  • کد نوشته: 50067
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲ام اسفند ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • یست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شب گذشته، اول اسفندماه، با معرفی گروه‌های برگزیده به کار خود پایان داد.
    + تقدیر از اردوان کامکار و فریماه قوام‌صدری
    + لیست کامل برنده های بخش رقابتی

    گزارش مفصل موسیقی ایرانیان از مراسم اختتامیه
  • ekhtetamiyeموسیقی ایرانیان: بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شب گذشته، اول اسفندماه، با معرفی گروه‌های برگزیده و تجلیل از اردوان کامکار و فریماه قوام‌صدری به کار خود پایان داد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، مراسم اختتامیه جشنواره بیست و نهم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد، احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر، پیروز ارجمند رییس جشنواره و مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی دبیر جشنواره، علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره و هنرمندان عرصه موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم که اجرای آن را سیدعباس سجادی بر عهده داشت، پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی از جشنواره بیست و نهم پخش شد و سپس حسن ریاحی دبیر جشنواره به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر از اسفند سال ۱۳۹۱ کار خود را با معرفی دبیر این دوره آغاز کرد و از اردیبهشت ماه سال ۹۲ با تعیین دبیر اجرایی و به دنبال آن اعلام فراخوان بخش رقابتی، امور اجرایی جشنواره با سرعت بیشتری پی گرفته شد.

    وی ادامه داد: استقبال بسیار خوب هنرمندان باعث شد تا این جشنواره با حضور ۱۱۲ گروه در بخش رقابتی و جنبی برگزار شود، به گونه‌ای که در بخش رقابتی و در مرحله اول ۲۵۹ گروه و هنرمند در شاخه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی، غیرایرانی، آواز جمعی و آهنگسازی آثار خود را ارسال نمودند و در نهایت با رای هیات انتخاب ۲۴ گروه در بخش اجرای صحنه‌ای و ۱۶۵ هنرمند در بخش آهنگسازی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

    ریاحی افزود: امسال بخش جنبی جشنواره در شاخه‌های «نسلی دیگر» با تکیه بر موسیقی ایرانی، «استعدادهای درخشان» با تأکید بر تکنوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی، بخش‌های بانوان، کودک، بین‌الملل، نواحی، ارکسترال، سنتی و کلاسیک برگزار شد و می‌توان گفت ما از همه گونه‌های موسیقی رایج در کشور، نمایندگانی را در جشنواره بیست و نهم میزبانی کردیم.

    این آهنگساز بیان داشت: جشنواره بیست ونهم همانند دوره قبل، بخش پژوهش خود را به اکران فیلم‌های مستند ایرانی و خارجی اختصاص داد که با استقبال بسیار خوب دانشجویان و مخاطبان جدی هنر موسیقی مواجه شد.

    دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: حضور گروه‌های شاخص بین‌المللی، استقبال بسیار خوب از همه بخش‌های جشنواره، همراهی و حمایت هنرمندان پیشکسوت در چهارچوب شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب و داوری و همراهی هنرمندان نسل دوم و سوم موسیقی کشورمان، جشنواره‌ای قابل قبول را برایمان رقم زد؛ هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

    ریاحی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: امیدوارم که جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حمایت همه هنرمندان، دولتمردان، دوستداران هنر و مدیران فرهنگی کشور راه تعالی و پیشرفت را بپیماید و نشان‌دهنده ظرفیت‌های کامل‌تر و جامع‌تری از خانواده بزرگ موسیقی ایران زمین در سال‌های آتی باشد.

    بعد از صحبت‌های ریاحی،  متین لادانی نوازنده پیانو و نگین باقری نوازنده ویلن به عنوان نمایندگان بخش استعدادهای درخشان به تکنوازی پرداختند که در بخشی از اجرای نگین باقری، کیمیا محمدی نوازنده پیانو نیز او را همراهی کرد. سپس هیات داوران جوایز چهار شاخه آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، پایان‌نامه و بخش ویژه را اهدا کردند.

    در این بخش هیات داوران آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی متشکل از مهدی آذرسینا، محمدجلیل عندلیبی و رضا شفیعیان تندیس زرین جشنواره ، لوح تقدیر و جایزه ۶ میلیونی خود را مشترکا به کورش متین از تهران به خاطر آهنگسازی قطعه طلوع و مجتبی حبیبی از تهران به خاطر آهنگسازی قطعه همراز اهدا کردند.

    داوران بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی متشکل از کامبیز روشن‌روان، محمد سریر، هوشنگ کامکار و شاهین فرهت، تندیس زرین جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۶ میلیونی خود را به طور مشترک به هادی رحمانی از تهران به خاطر ساخت قطعه سوییت برای ارکستر و عرفان وکیلی از تهران به خاطر ساخت قطعه گنبد افلاک دادند.

    در بخش آهنگسازی پایان‌نامه‌ها، کامبیز روشن‌روان، محمد سریر، هوشنگ کامکار و  شاهین فرهت به عنوان هیات داوران، تندیس زرین جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۶ میلیونی خود را مشترکا به نیلوفر کریمی از کرج به خاطر ساخت قطعه رخ و علیرضا اکبرپور از کرج به خاطر ساخت قطعه سمفونی شماره ۱ اپوس شماره یک تقدیم کردند. همچنین مهدی آذرسینا، محمدجلیل عندلیبی و رضا شفیعیان، هیات داوران بخش آهنگسازی ویژه با عنوان آهنگسازی موسیقی حماسی، تندیس زرین جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰ میلیون تومانی خود را به کیوان علایی از مشهد به خاطر ساخت قطعه تهمتن اهدا کردند.

    هیات داوران بخش آهنگسازی یاسر عدل هریس از کرج به خاطر ساخت قطعه چهار مینیاتور برای ارکستر سمفونیک، محمود میرزایی از تهران برای ساخت قطعه خلیج فارس، محمد کیوان از اصفهان به خاطر ساخت قطعه Black,red  و نیلوفر کریمی از کرج برای ساخت قطعه کسوف را شایسته دریافت لوح تقدیر دانستند.

    بنابراین گزارش، در ادامه مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نماهنگی از روند برگزاری این دوره از جشنواره پخش شد و سپس رامیز قلی‌اف به همراه گروه‌اش و بعد از آن به همراه کیوان ساکت به اجرای برنامه پرداخت.

    بعد از اجرای موسیقی و با پخش نماهنگی از زندگی فریماه قوام‌صدری و اردوان کامکار، با حضور وزیر ارشاد و معاون هنری وزیر از مقام هنری این دو هنرمند تجلیل شد.

     سپس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به سخنرانی پرداخت:  آن‌جا که سخن باز می‌ماند موسیقی آغاز می‌شود و همان‌طور که عالم معنا را با چشم دل می‌توان دید، موسیقی را نیز باید با گوش دل شنید. کار هنرمند نوآوری و خلاقیت است. گاه دیدن یک اثر هنری یا شنیدن یک اثر موسیقیایی چنان وجدآفرین است که می‌تواند غم را به شادی، خودخواهی را به ایثار و تعجیل را به تدبیر مبدل سازد.

     وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موسیقی در مسیر حرکت ملت شریف ایران، از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال‌های دفاع مقدس، از دوران سازندگی تا مشارکت و حضور عمومی مردم در صحنه‌های مختلف اجتماعی، پیشاهنگ و با مردم همراه و هم‌نوا بوده است.

    وی افزود: جشنواره موسیقی فجر هر سال چشمه و کرشمه‌ای نو از این تحول فرهنگی را می‌نمایاند.

    جنتی گفت: جشنواره موسیقی فجر بر این باور استوار است که جریان متعالی فعالیت‌های هنری کشور را آن گونه که شایسته است در جامعه فرهنگ‌دوست و هنرپرور ایران پویا و شاداب نگاه دارد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موسیقی هنری است به قدمت تاریخ و ایرانیان در تداوم، تعالی و تکامل آن نقشی ممتاز و متمایز داشته‌اند و تردیدی نیست که بخش مهمی از تاریخ موسیقی جهان با تاریخ چند هزار ساله موسیقی ایران کمال پیدا می‌کند.

    جنتی گفت: هنرمندان و هنردوستان بر این نکته واقفند که موسیقی ایرانی به لحاظ دستگاهی، مقام‌ها، پرده‌ها و تنوع سازها در جهان کم‌نظیر و بی‌بدیل است. از این رو موسیقی‌دانان ایرانی در عرصه جهانی از جایگاهی رفیع و مقامی منیع برخوردار هستند.

    جنتی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را عرصه گزینش آثار موسیقیایی و معرفی پدیدآورندگان دانست و افزود: در این جشنواره هنرمندان عرصه موسیقی، آثاری را که بدیع و شایسته ستایش هستند در کنار گروه‌های بین‌المللی و در بخش‌های بدایع سازی و آوازی، نغمه‌ها و دستگاه‌های موسیقیایی ارائه می‌دهند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود بخش‌های مختلفی مانند پاپ، کلاسیک ایرانی و غیرایرانی، بانوان، کودکان و اهدای جوایز به پایان‌نامه‌های برتر در ارتباط با موسیقی، گفت: تنوع بخش‌های جشنواره موسیقی فجر نشان از گستردگی این هنر و انبوه علاقه‌مندان و اهتمام برگزارکنندگان برای توجه به تمام این گونه‌ها دارد.

    جنتی با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره در شش استان مختلف، این مساله را نشان از تمرکز‌زدایی و توجه به عدالت از سوی مسوولان برگزاری جشنواره دانست و آن را یکی از رویه‌های دولت تدبیر و امید نامید.

    وی افزود: تردیدی نیست که جوانان ما به سبک‌های جدید موسیقی آشنا هستند، بنابراین ما باید آن‌ها را دریابیم. گروه‌های جوان باید مورد حمایت قرار گیرند و شرایط آموزش و اجرای صحنه‌ای آن‌ها فراهم شود.

    جنتی با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در توسعه هنر موسیقی گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند زمینه اجرای موسیقی فاخر و کنسرت‌های بزرگ را فراهم کند و در این زمینه به حمایت بخش خصوصی نیاز داریم.

    وزیر ارشاد یادآور شد: یکی از الزامات اجرای موسیقی وجود سالن‌های مجهز و با کیفیت است که بخش خصوصی می‌تواند با شناسایی و تجهیز سالن‌های مناسب در این زمینه گام بزرگی بردارد.

    جنتی با اشاره به مساله دیپلماسی فرهنگی گفت: باید از ظرفیت‌های موسیقی برای گسترش روابط با کشورهایی که با گونه‌های مختلف موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند بهره بگیریم تا علاوه بر حرکت در راستای اهداف سیاست خارجی کشور به تحقق پیشنهاد رییس‌جمهوری مبنی بر جهان عاری از خشونت جامه عمل بپوشانیم.

    وی گفت: بخشی از استعدادهای هنری در موسیقی ایران به دلیل سخت‌گیری‌ها و تنگ‌نظری‌ها از عرصه قانونی دور مانده‌اند، باید با برقراری ارتباط بیشتر با این هنرمندان از استعدادهای آن‌ها در جهت موسیقی سالم و فاخر استفاده کنیم.

    جنتی افزود: امیدوارم با توجه بیشتر به مقوله اقتصاد هنر، زمینه را برای حمایت از حق مالکیت معنوی هنرمندان ایران به خصوص موسیقی‌دانان که آثارشان در مسیر تعدی و کپی غیرمجاز بیشتر قرار دارد ، فراهم کنیم.

    در بخشی دیگر از این مراسم، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:‌ برنامه امروز ما با سرود جمهوری اسلامی آغاز شد که حسن ریاحی دبیر جشنواره آهنگساز آن است. خوشحالم که دست‌اندرکاران جشنواره خود از هنرمندان به‌نام هستند و امیدوارم دیگر دوستان نیز که در این عرصه هستند به ما کمک کنند.

    معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: امشب آقای باهنر معاون رییس مجلس شورای اسلامی میهمان ما است که از دوستان سابق است و هم خودش اهل هنر محسوب می‌شود و هم نامش هنری  است. امکان دارد ما در بحث بودجه هنری کمی از مسیرمان انحراف داشته باشیم اما باید مجلس ما را حمایت کند تا وضعیت هنر را رو به جلو پیش ببریم.

    معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امیدواریم با کمک بزرگان کشور به همه بخش‌های موسیقی بپردازیم و هیچ چیزی را حذف نکنیم. موسیقی می‌تواند نگاهی فرهنگی در دنیا نسبت به ما رقم بزند و ویترینی برای ما باشد.

    مرادخانی ادامه داد: نسل آینده برای ما گنجینه‌ای بزرگ است. استادان موسیقی از کاری که جوانان در جشنواره امسال کردند شگفت‌زده بودند.

    معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرحی داریم که یک درصد از بودجه عمرانی نهادها را به هنرهای تجسمی اختصاص دهیم. امیدواریم که با یاری مجلس و عنایت آقای باهنر این طرح تصویب شود تا بتوانیم نمادهای ایرانی و اسلامی را آن‌گونه که شایسته است در معرض دید همگان قرار دهیم.

    مرادخانی در پایان گفت:‌ ارکسترهای سمفونیک و ملی با عنایت رییس‌جمهور به زودی کارشان را آغاز می‌کنند. همچنین زمینه‌هایی فراهم شده که دیپلماسی فرهنگی بین ایران و کشورهای دنیا شکل بگیرد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر به اجرای گروه موسیقی ژیوار به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی و تکنوازی گیتار وحید ایرانشاهی اختصاص داشت و بعد از آن داوران بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی متشکل از ارفع اطرایی، کیوان ساکت و عبدالحسین مختاباد تندیس زرین، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۹ میلیون تومانی را به گروه «سرشک» به سرپرستی یحیی علوی از مشهد به عنوان رتبه اول، لوح تقدیر و جایزه ۶ میلیون تومانی را به گروه «شمسا» به سرپرستی سید نیما طیرانی بطحایی از تهران به عنوان رتبه دوم و لوح تقدیر و جایزه ۳ میلیون تومانی را به گروه «ردیف» به سرپرستی سیدمحمدجواد صانعی از کاشان به عنوان  رتبه سوم اهدا کردند.

    هیات داوران بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی نیز متشکل از رافائل میناسکانیان، منوچهر صهبایی و جاوید مجلسی، «ارکستر مجلسی رسا» به سرپرستی مظفر نبیلی و به رهبری رامیار بهزادی از کرج را شایسته کسب رتبه دوم دانستند و لوح تقدیر و جایزه نقدی ۶ میلیون تومانی جشنواره را به این گروه اهدا کردند.

    بعد از اهدای جوایز این بخش، گروه موسیقی عبور به آهنگسازی علی قمصری و محمد معتمدی به اجرای قطعاتی پرداختند و سپس هیات داوران بخش آواز جمعی متشکل از وارطان ساهاکیان،  مهدی شمس نیکنام و رازمیک اوحانیان، جایزه اول خود را شامل تندیس زرین جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۹ میلیون تومانی به گروه «آوازی سونات» به سرپرستی محسن بافنده از ساری، جایزه دوم را شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۶ میلیون تومانی به  گروه «کُر صمات» به سرپرستی آزاده عظیمی از شیراز و جایزه سوم را شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی ۳ میلیون تومانی به طور مشترک به گروه «کُر آرارات» به سرپرستی آراکس خاچاطوریان از تهران و گروه «کُر انجمن موسیقی خراسان رضوی (صبا)» به رهبری محمدجواد سام‌نژاد و به سرپرستی محمد یوسفی از مشهد اهدا کردند.

    مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با اجرای محمد اصفهانی در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

    عکس های مراسم اختتامیه جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر را می توانید در سایت موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com  مشاهده کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=50067
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *