×
×

گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از این کنسرت

  • کد نوشته: 49847
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۹ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • کنسرت تلفیقی سازهای موسیقی ایرانی و کلاسیک غربی با عنوان «عبور» به آهنگسازی علی قمصری و آواز محمد معتمدی در پنجمین شب از بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد.
    +عکسهای موسیقی ایرانیان (امیر کورش اعرابی) از این کنسرت را در ادامه دنبال کنید

    گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از این کنسرت
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید

    برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید

    کنسرت تلفیقی سازهای موسیقی ایرانی و کلاسیک غربی با عنوان «عبور» به آهنگسازی علی قمصری و آواز محمد معتمدی در پنجمین شب از بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد.

    تالار وحدت شامگاه دیشب ۲۸ بهمن بعد از اجرای رامیز قلی اف و گروهش از آذربایجان میزبان هنرمندان جوان موسیقی کشورمان بود که کنسرت «عبور» را برای مخاطبانشان اجرا کنند.

    در پنجمین شب بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر کنسرت «عبور» با آهنگسازی علی قمصری و آواز محمد معتمدی برگزار شد که سالن تالار برای استقبال از آنها پر بود.

    رپرتوار «عبور» شامل مجموعه چند بخشی با بافت چندصدایی ایرانی و مودگردانی های نامتعارف بود که براساس اشعار هوشنگ ابتهاج، محمد رضا شفیعی کدکنی، مهرداد اوستا، محمدعلی بهمنی و مولانا روی صحنه رفت.

    این اجرا شامل ۸ قطعه موسیقی ایرانی بود که از این تعداد ۲ قطعه آوازی و ۶ تصنیف اجرا شد. در این کنسرت قطعاتی از جمله «ساز و آواز ابوعطا» بر مبنای شعری از هوشنگ ابتهاج، «کم حوصله ها» با شعری از فاضل نظری، «ساز و آواز» بر مبنای شعری از فاضل نظری، «اجاق لحظه ها» با شعری از محمد علی بهمنی، «هر چه می خواهی بگو» با شعری از مهرداد اوستا، یک قطعه بی کلام از مجموعه «عبور» و هم‌چنین دو قطعه «دست ناپیدا» و «می چرخد تسبیح» با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی و  «بی باده مست» و «چه نزدیک» با شعری از مولوی در این کنسرت اجرا شد.

    علی قمصری آهنگساز و تنظیم کننده قطعات اجرای کنسرت دیشب را با تکنوازی تار آغاز کرد و پس از آن آواز محمد معتمدی با نوای تار این آهنگساز همراه شد. در ادامه کنسرت «عبور» گروه که متشکل از یک کوارتت زهی و دو ساز کوبه ای بود به مرور روی صحنه آمدند و ادامه قطعات را با تار و دیوان نوازی قمصری ادامه دادند.

    در این اجرا علی قمصری نوازندگی تار و دیوان، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان و پریا پیرزاده نوازندگی ویولن، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل و کامران منتظری نوازندگی سازهای کوبه ای را بر عهده داشتند و محمد معتمدی آن‌ها را با آواز خویش همراهی می‌کرد.

    این قطعات بدون وقت تنفس برای مخاطبان حاضر در تالار وحدت اجرا شد. این اجرا قرار است دوم اسفندماه در دو سانس متوالی در تالار وحدت به روی صحنه برود.

    یکی از نکات قابل توجه اجرای دیشب انتخاب بسیار خوب شعرها و البته صدای معتمدی بود.

    در حاشیه چه گذشت

    * تالار وحدت در پنجمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر جمعیت زیادی را برای دو اجرای «رامیز قلی اف» از آذربایجان و «عبور» که دربرگیرنده قطعات موسیقی ایرانی بود به خود دید.

    * مجموعه قطعات «عبور» پیش از این در اهواز و شیراز اجرا شده بود و قمصری و گروهش سومین اجرای خود را در تهران تجربه می کرد.

    * یکی از ویژگی های این اجرا علاوه بر حضور گرم مردم، تصاویر همخوان با محتوای قطعاتی بود که اجرا می شد. به عنوان مثال در قطعه «در گوشه ای از آسمان» عکس ماه به شکل آیینه‌گونه در آب افتاده بر پرده تالار وحدت نقش بست.

    * علی قمصری در مجموع اجراهای خود اصرار به نامتعارف بودن قطعات دارد و با ترکیب سازبندی تا اندازه ای این نامتعارف بودن را جلوه می‌دهد که ترکیب سازهای ایرانی و کلاسیک غربی نمونه آن در اجرا دیشب بود.

    * طبق آنچه در بروشور آمده بود تنها دو قطعه «چه نزدیکست» و «می چرخد آن تسبیح» به عنوان آثاری گوش آشنا در کنار رپرتوار جدید عبور اجرا شد.

    * بروشوری که از اجراها در اختیار مخاطبان قرار می دهند اغلب حاوی اطلاعات اشتباه است به عنوان مثال در میان اسامی نوازندگان نام همایون نصیری به عنوان نوازنده پرکاشن و یا حسین رضایی‌نیا به عنوان نوازنده دف ذکر شده بود این در حالی است که هیچ یک از این نوازندگان در اجرا حضور نداشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=49847
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *