×
×

گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از این کنسرت

  • کد نوشته: 49696
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۸ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • اجرای ستودنی دوئت ویلنسل و پیانوی آلمان و ارمنستان شب گذشته در تالار ایوان شمس برگزار شد.
    +عکسهای موسیقی ایرانیان (امیر کورش اعرابی) از این کنسرت را در ادامه دنبال کنید

    گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از این کنسرت
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید

    برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید

    اجرای ستودنی دوئت ویلنسل و پیانوی آلمان و ارمنستان شب گذشته در تالار ایوان شمس برگزار شد.

    «آنیا لخنر» آلمانی و «آرتور آوانسف»، پیانیست ارمنی شامگاه دیشب (یکشنبه)‌اجرای درخشانی از خود در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به روی صحنه بردند.

    پیش از شروع کار، از حاضرین در سالن درخواست شد از گرفتن عکس و فیلمبرداری با گوشی‌های همراه خود طی اجرا خودداری کنند، که این امری بی‌سابقه در کارهای جشنواره امسال محسوب می‌شد.

    دو قطعه نخست با همنوازی دو هنرمند صاحب‌نام آلمانی و ارمنی اجرا شد. این آثار از ملودی‌های «جیووانی باتیستا پرگولسی» و «کلود دباسی» بودند.

    پیانیست اهل ارمنستان سپس سه قطعه از کارهای خود را به مخاطبان عرضه کرد و با تشویق پرشور آن‌ها مواجه شد.

    پیش از تنفس وسط اجرا، لخنر و آوانسف بار دیگر کنار هم قرار گرفتند و هنر خود را با تبحر تمام به رخ موسیقی‌دوستان ایرانی کشیدند.

    قطعه بعدی از کارهای «هوشیار خیام» بود که خود نیز در سالن حضور داشت و پس از اجرا توسط آوانسف به حضار در سالن معرفی شد.

    پیش از شروع بخش دوم، بار دیگر در سالن اعلام شد از عکس گرفتن و فیلمبرداری در تالار خودداری کنند و بین دو اثری که نواخته می‌شود، نوازندگان را تشویق نکنند.

    خالق ملودی‌های پایانی دوئت کنترباس و پیانوی دیشب «دینو سالوزی»، «والنتین سیلوستروف» و «آروو پارت» بودند که لخنر و آوانسوف به شایستگی از پس اجرای آن‌ها برآمدند.

    در قطعات آخر بود که این دو هنرمند با روش‌هایی غیرمتعارف ساز خود را به صدا درآوردند؛ آوانسف ایستاده بود و زه‌های پیانو را می‌نواخت و لخنر همزمان با دست و آرشه، نوای کنترباسش را به گوش تماشاگران می‌رساند.

    این دو هنرمند که با تشویق پرحرارت مخاطبان‌شان روبرو شدند، از صحنه خارج شدند و خیلی زود برای اجرای قطعه‌ای کوتاه روی سن بازگشتند.

    «لوریس چکناواریان»، هنرمند کشورمان از جمله شخصیت‌های صاحب‌نامی بود که در شب اجرای آلمان و ارمنستان در تالار حضور داشت.

    آنیا لخنر آموزش عالی موسیقی خود را زیر نظر اساتید برجسته‌ای چون هاینریش شیف و یانوس استارکر گذراند. گستره متنوع فعالیت‌های موسیقایی لخنر در حوزه نوازندگی ویلنسل، زمینه‌های همکاری به عنوان تکنواز با ارکستر و آنسامبل‌های متعددی را در عرصه موسیقی کلاسیک و معاصر فراهم ساخت. او همچنین به صورت مستمر با گروه‌ها و هنرمندان بداهه‌نواز در شاخه جز یا فراتر از آن همکاری دارد.

    او که به مدت ۱۸ سال عضویت در کوارتت مشهور روزاموند را در کارنامه دارد، سال‌های متمادی است که با «دینو سالوتزی»، نوازنده مشهور باندونئون آرژانتینی، «واسیلیس زابروپولوس»، پیانیست و آهنگساز خوشنام یونانی، «فرانسوا کوتوریه»، آهنگساز و پیانیست مطرح فرانسوی در قالب دونوازی و همچنین «کوارتت تارکوفسکی» (که در دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر نیز با استقبالی بی‌نظیر روبه‌رو شد) همکاری می‌کند.

    «آرتور آوانسف» که متولد مسکو است، نوازندگی پیانو را از کودکی فراگرفت. وی تئوری موسیقی را در مدرسه موسیقی آلکساندر اسپندرایان (ایروان)، آهنگسازی را در هنرستان موسیقی ایروان زیر نظر استپان روستومیان و نوازندگی تخصصی پیانو را در کنار النا آبجیان در کنسرواتور کومیتاس ایروان آموخت و در همین مکان به دریافت درجه دکترای موزیکولوژی نائل شد.

    آوانسف علاوه‌بر اجرای ساخته‌های خود برای پیانو، آثار دیگر هنرمندان معاصر ارمنستان و کشورهای دیگر را در برنامه‌هایی به روی صحنه می‌برد. او همچنین از سال ۲۰۰۵ در آنسامبل مطرح لابراتوریوم عضویت دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=49696
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *