×
×

اجرای ارکسترال با ساز دهن

  • کد نوشته: 48821
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۵ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • اعضای خانه سازدهنی در بخش رقابتی کلاسیک غیر ایرانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر قطعات مشهور موسیقایی دنیا را با در قالب یک آنسامبل کمتر دیده شده اجرا خواهند کرد. شهرام شادانفر مدیر خانه سازدهنی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: گروه ما از معدود گروههای موسیقایی است […]

  • IMG10421137اعضای خانه سازدهنی در بخش رقابتی کلاسیک غیر ایرانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر قطعات مشهور موسیقایی دنیا را با در قالب یک آنسامبل کمتر دیده شده اجرا خواهند کرد.

    شهرام شادانفر مدیر خانه سازدهنی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: گروه ما از معدود گروههای موسیقایی است که برای اولین بار تلاش کرده در قالب یک ارکستر چند نفره، ساز دهنی را به معنا و مفهوم واقعی کلمه به مخاطبان ارائه دهد چراکه معتقدم این ساز مهجور که اتفاقا در تمام دنیا هم ساز کمتر شناخته‌ای شده است باید بیشتر از اینها در کشورمان معرفی شود.

    وی ادامه داد: با توجه به حضور ما در بخش رقابتی کلاسیک غیر ایرانی جشنواره موسیقی فجر قرار بر این است قطعاتی مشهور از بهترین موسیقدانان تاریخ موسیقی دنیا و قطعه «اهلی شدن» از مجموعه شازده کوچولو که برگرفته از ساخته های خودم است برای مخاطبان عرضه شود.

    این نوازنده خاطرنشان کرد: آنسامبلی که ما طی این سالها در حوزه ساز دهنی انجام دادیم فضایی است که حتی در آسیا نیز کمتر شاهد اجرای آن بودیم و تا آنجا که من اطلاع دارم فقط کشورهای ژاپن و چین هستند که از این آنسامبل برخوردارند بنابراین فکر می کنم اجرای ارکسترال از ساز دهنی که  تقریبا برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر انجام می گیرد می تواند برای مخاطبان نیز جالب توجه باشد.

    سرپرست گروه ساز دهنی ادامه داد: برای ما این مهم بود که توانستیم ساز دهنی را به عنوان یک ساز ارکسترال معرفی کنیم در حالی که تفکر غالب درباره این ساز آن است که سازدهنی نوعی ساز اسباب‌بازی است. متاسفانه تا یکی – دو سال پیش همه ساز دهنی را نوعی اسباب‌بازی می‌دانستند که برای بچه‌ها ساخته شده این در حالی است که برای این ساز متد نوشته شده و قابلیت حضور در ارکسترهای بزرگ را داراست.

     شادانفر در بخش دیگری از صحبتهای خود در معرفی ارکستر خانه سازدهنی گفت: هدف اصلی از تشکیل این ارکستر نشان دادن توانایی‌ها و قابلیت‌های سازدهنی محسوب می‌شود. این در حالی است که فعالیت ارکستر یا آنسامبلی با این ساختار برای به رخ کشیدن قابلیت‌های این ساز نه تنها در ایران بلکه در دنیا نادر است. همین موضوع باعث می‌شود، اولین مشکلی که پیش روی گروه و به ویژه رهبر گروه قرار ‌گیرد، همان فقر رپرتوار باشد.

    این نوازنده در پایان عنوان کرد: با اینکه بیشتر اعضای ارکستر حدود ۱ یا ۲ سال است که با آموزش ساز دهنی آشنا شده‌اند اما تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا بتوانند به عنوان یک ارکستر کلاسیک شناخته شوند. تبدیل یک هنرجوی سازدهنی به نوازنده‌ای که بتواند در ارکستر همنوازی کند، قطعا کار ساده‌ای نیست اما با تلاش و پشتکار هنرجویان جوان، ارکستر هر روز پرتوان‌تر از گذشته و مصمم‌تر راه خود را ادامه‌ می‌دهد. البته پیام تک‌تک اعضای ارکستر به دوستداران موسیقی یک جمله است: «سازدهنی یک اسباب‌بازی نیست»

    https://musiceiranian.ir/?p=48821
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *