×
×

از اجرای ارکستر موسیقی نوعلیرضا مشایخی تا اجرای متفاوت معتمدی و قمصری

  • کد نوشته: 48651
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۲ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود. در ادامه بسته خبری موسیقی ایرانیان در این زمینه را دنبال کنید.

    از اجرای ارکستر موسیقی نوعلیرضا مشایخی تا اجرای متفاوت معتمدی و قمصری
  • جدول کامل جشنواره موسیقی فجر (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    جدول کامل جشنواره موسیقی فجر (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    امیر صراف عضو هیأت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی: گروه‌ها علاوه بر داوری آموزش هم دیدند

    عضو هیأت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی اعلام کرد، در جشنواره بیست و نهم، بعد از داوری اولیه با همکاری برخی اساتید گروه‌های مستعد مورد آموزش قرار گرفتند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، امیر صراف مدرس موسیقی و پیانیست، در این دوره از جشنواره عضو هیأت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی است.

    این هنرمند درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: امسال تعداد آثار حاضر در جشنواره کمتر از دوره‌های گذشته بود اما برخی از  این گروه‌ها از نظر کیفی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و حتما  اجرای خوبی ارائه خواهند کرد.

    این عضو هیأت انتخاب گروه نوازی اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌ها و مسترکلاس‌ها در کنار جشنواره‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد تا جشنواره علاوه بر داشتن فضای رقابتی جنبه آموزشی هم داشته باشد.

    صراف با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های آموزشی در بخش‌های جنبی جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: موضوع پررنگ شدن جنبه‌های آموزشی جشنواره‌ها تا کنون بارها مطرح شده است و همیشه منتظر بوده‌ایم تا سیاست‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

    این مدرس موسیقی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره موسیقی فجر این جنبه آموزشی تا حدی جامه عمل پوشید و شاهد اتفاق خوبی بودیم. در این دوره پس از اینکه اجرای گروه‌ها را دیدیم چند تن از استادان خوب کشورمان با گروه‌هایی که توانایی بالاتری داشتند تمرین کردند و نقاط ضعفشان را با آنها مطرح کردند تا برطرف شود.

    او افزود: اگر برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کنار جشنواره به صورت سازمان‌یافته صورت پذیرد، قدرت ارائه آثار در گروه‌ها بیشتر می‌شود و گروه‌های ضعیف هم اشکال‌های کارشان را پیدا می‌کنند و می‌توانند آنها را برطرف کنند.

    او اظهار کرد: قطعا این اتفاق موجب می‌شود این گروه‌ها در جشنواره اجرای بهتری داشته باشند و در ادامه فعالیت‌هایشان هم بتوانند به مراتب بهتر از گذشته در عرصه موسیقی فعالیت کنند.

    این پیانیست معتقد است: فضای رقابتی جشنواره به علاقمندان و هنرمندان جوان انگیزه می‌دهد تا در کارشان رشد کنند.

     بهار عصاره:

    تفاوت‌های گیتار کلاسیک، فلامینکو و پاپ را نشان می‌دهیم

    گروه موسیقی تریوی گیتار رزت در  جشنواره قطعاتی که مخصوص تریو نوشته شده  را اجرا می‌کند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی تریوی گیتار رزت به سرپرستی بهار عصاره در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد و اولین روز جشنواره ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی به صحنه می‌رود.

    بهار عصاره، سرپرست گروه موسیقی تریوی گیتار رزت گفت: در گذشته اگر قرار بود کسی دنبال هنر موسیقی برود به ولی لقب مطرب می‌دادند و بسیاری از پدر و مادرها اصلا راضی نبودند که بچه‌هایشان هنر موسیقی را دنبال کند؛ حتی خود من به عنوان سرپرست گروه در ابتدا مهندسی برق خواندم و دیگر اعضای گروه نیز رشته‌هایشان برای دوری از همان تفکر اشتباه، فنی بود.

    وی افزود: این روزها تفکر بسیاری درباره هنرموسیقی عوض شده است و ما بعد از این تغییر دیدگاه به طور جدی موسیقی را دنبال کردیم.

    این نوازنده گیتار کلاسیک در ادامه با اشاره به ظرفیت بالایی جامعه کنونی نسبت به هنر موسیقی خاطرنشان کرد: در برهه کنونی خود خانواده ها علاقه‌مند هستند که فرزندانشان در رشته موسیقی تحصیل کنند و قاعدتا اگر تعداد ارکسترها در جامعه بیشتر شود و جا برای فعالیت این هنرمندان جوان فراهم شود سمت و سوی موسیقی روز به روز بهبود پیدا می‌کند و در جا نمی‌زند.

    سرپرست گروه موسیقی تریوی گیتار رزت با اشاره به اینکه حجم وسیعی از سالن‌های موسیقی و اسپانسرها به سمت موسیقی پاپ گرایش دارند، اظهار داشت: در این شک نیست که موسیقی پاپ یک موسیقی پرطرفدار است اما این نکته نباید فراموش شود که در پایان موسیقی کلاسیک در تاریخ موسیقی باقی می‌ماند. اگر جا برای فعالیت موسیقیدانان کلاسیک باز شود و بتوانند از امکانات اسپانسرها استفاده کنند اوضاع شنیداری مخاطبان هم تغییر می‌کند.

    وی خواستار حمایت بیشتر مسئولان موسیقی از موسیقی شد وگفت: موسیقی پاپ راه خود را می‌رود و نیاز به حمایت ندارد اما موسیقی کلاسیک یا موسیقی ملی نیازمند حمایت همه جانبه است؛ چرا که نمی‌تواند با موسیقی پاپ رقابت کند و در این فضا اگر حمایتی نباشد تعداد مخاطبان اندک خود را از دست می‌دهد.

    این هنرمند جشنواره موسیقی فجر را فضایی مناسبت برای تبلیغ موسیقی جدی دانست و گفت: می‌توان از فضای جشنواره موسیقی فجر حداکثر استفاده را برای تبلیغ موسیقی انجام داد و برای گروه‌های خاص و با استعداد حمایت‌هایی نظیر ارائه سالن در نظر گرفت تا بعد از جشنواره  نیز بتوانند به صحنه بروند و خودشان را برای فعالیت‌های بزرگتر آماده کنند.

    بهار عصاره در ادامه، درباره اجرای گروه خود در جشنواره گفت: در این جشنواره قطعاتی که مخصوص تریو نوشته شده است را اجرا خواهیم کرد؛ چرا که بسیاری از قطعات گیتار برای تریو تنظیم شده است و قطعات تنظیمی از نظر اجرا با قطعات خاص تریو تفاوت دارد.

    وی افزود: همچنین در این کنسرت سعی خواهیم کرد تفاوت‌های گیتار کلاسیک، فلامینکو و پاپ را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم.

    بهاره عصاره افزود: در جشنواره قطعاتی از آنتون دیابلی، راول، چادویک، هیندمیت و …  اجرا می‌شود.

    سوادبه سالم:

    جشنواره موسیقی فجر برای کودکان فضایی فرهنگی و تعاملی ایجاد می کند

     ارکستر زهی  ایران زمین  به سرپرستی سودابه سالم و هنرنمایی کودکان، در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنوار بین‌المللی موسیقی فجر، سودابه سالم رهبر ارکستر زهی  ایران زمین  در باره اجرا در جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال تصمیم گرفتیم در جشنواره موسیقی فجر از همکاری آموزشگاه‌ها بهره بگیریم. آموزشگاه «ودا» با سه گروه ساز”نی” به سرپرستی  دانیال جورابچی، گروه “گیتار” به سرپرستی فرهاد مجید زاده و گروه “دف” به سرپرستی  یاور احمدی‌فر و پرهام صارمی  به روی صحنه می‌روند.

    سرپرست ارکستر زهی “ایران زمین” خاطر نشان کرد: در جشنواره امسال علاوه بر آموزشگاه “ودا” دو- سه  آموزشگاه دیگرنیز شرکت دارند  اما این چند گروه نماینده همه بچه‌های ایران نیستند. به نظر من کار بسیار زیبا و جالبی بود اگر مانند هرسال کودکان شهرستان‌های مختلف ایران دور هم جمع می‌شدند و آثار فرهنگی و موسیقایی خود را به یکدیگر معرفی می‌کردند.

    سودابه سالم یادآوری کرد:  موسیقی مشکلات زیادی دارد اما با این تفاصیل وقتی نام موسیقی کودک برده می‌شود، چون کودک قدرت اجتماعی و مالی ندارد در نتیجه در این عرصه به آن بی‌اهمیت و به شوخی نگاه می‌کنند.

    سرپرست ارکستر زهی “ایران زمین” درپاسخ به این سوال که آیا علاقمند هستند موسیقی کودک در بخش رقابتی قرار گیرد گفت: به نظر من فضای رقابتی برای کودکان مناسب نیست . بچه ها احتیاج به فرصت دارند تا دیده شوند و توانایی‌های خود را به ما نشان بدهند. ای کاش جشنواره فجر فضایی بود که کودکان از اقوام مختلف دور هم جمع می‌شدند، همدیگر را می‌دیدند و با فرهنگ یکدیگر آشنا می‌شدند. به این ترتیب جشنواره موسیقی فجر می‌توانست برای موسیقی کودک یک فضای فرهنگی و تعاملی  را بوجود آورد.

    سرپرست ارکستر زهی “ایران زمین”  درباره  قطعات اجرایی در این کنسرت اظهار کرد: قطعات زیبا همراه با ریتم و ترکیب جدید در این کنسرت اجرا خواهد شد. “گروه گیتار” با اجرای قطعات “No volvere ،Pharaon، God father ، Heart still beating ،  Desperado، Entre dos aguas، Dedication و Camino de felanitx “و هنرنمایی مهنوش نقیبی ، امیرعلی خسروانی تهرانی، نیلوفر هنرمند، ایلیار شرعی، مانی نودهی، ستاره کیکاووسی،امیر علی آبادی، تینا زحمت کش، مجتبی بهمن زادگان، اشکان افروغه، امیررضا شعبانیان،عرفان کاشفی وتینا حکمی در جشنواره حضور دارند.

    “گروه ویولن” با اجرای قطعات Radetzky march(j.strass) ، Concarto for gitar(a.vivaldi) ، Allegro desiso(p.martin)، The toreadors(g.bizet) ، In the hall of the mountain king(e.grieg) و (Concart for cello(a.vivaldi توسط صبا خادم، مانا بایگان، امیرعلی توکلی، هلیا علیشاهی، روژین حیرانی، پریا مولایی، مهسا فلاح، سپهر هاشمی حسینی ، صبا ربیعی،صبا مهرعلیان، صبا بالچی، نیلوفر قبادی و ماهور زرگر به صحنه می‌رود.

     “گروه دف” قطعات پلی ریتم ساده (پرهام صارمی)، چهار ضربی ترکیبی (بیژن کامکار)، پنج ضربی ساده (پرهام صارمی)، چهار ضربی ساده (یاور احمدی‌فر) و سه ضربی ساده با هنرنمایی  ایلیار شرعی، بهزاد منصوری، مهدیه احمدی، مهشید احمدی، نیما الیاسی، درسا وزیر زاده ،علی هاشمی وامیرحسین صالحی اجرا می‌کند.

    ارکستر زهی ایران زمین  ۲۴ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اریکه ایرانیان به روی صحنه می رود.

    سرپرست گروه موسیقی ردیف:

    به موسیقی ملی نگاهی نو داریم

    گروه ردیف برای اجرا در جشنواره موسیقی ف جر با رعایت اصالت موسیقی ایرانی و همچنین پایبندی به ردیف در این نوع موسیقی نوآوری کرده است.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی ردیف به سرپرستی محمد صانعی برای اولین بار در جشنواره و در بخش رقابتی آن حضور دارد.

    محمدجواد صانعی، درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: این جشنواره تنهاترین و معتبرترین فعالیت موسیقی در طول یک سال محسوب می‌شود و حضور در آن برای بسیاری از گروه‌های جوان اهمیت دارد؛ چرا که فضای نقد و بررسی آثار در جشنواره فراهم است و صرفا با اجرای برنامه کار گروه‌ها به پایان نمی‌رسد.

    وی افزود: گروه ما چهار سال سابقه اجرا و فعالیت دارد اما با این حال امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت می کند؛ چرا که اعتقاد داریم باید با دست پر به صحنه برویم تا بتوانیم جایگاهی در موسیقی به دست آوریم.

    این نوازنده تار ادامه داد: تجربه نشان داده است که گروه‌هایی که در برهه کنونی به صورت حرفه‌ای در عرصه موسیقی کار می‌کنند حتما در سال‌های گذشته در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌اند و حضورشان در جشنواره به موفقیت‌های امروز منجر شده است.

    صانعی با اشاره به اینکه سال گذشته در جشنواره موسیقی مقاومت مقام دوم گروه نوازی و مقام نخست خوانندگی از آن گروه موسیقی ردیف شده است، خاطرنشان کرد: حضور ما در این دوره از جشنواره برایمان خیلی مهم است؛ چرا که نگاهی نو به موسیقی ایرانی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم مقام خوبی کسب کنیم.

    سرپرست گروه موسیقی ردیف از کاشان درباره اجرا در جشنواره گفت: یکی از اهداف ما در این اجرا، نشان دادن قابلیت موسیقی برای اجراهای گروهی و اکسترال است؛ در همین راستا بیشتر قطعات بر همین محور تنظیم شده است.

    وی ادامه داد: ما در قطعات ساخته شده برای کنسرت جشنواره موسیقی فجر به ردیف موسیقی وفادار بوده‌ایم ولی نگاه نو و تازه به موسیقی ملی داشته‌ایم؛ یعنی سعی کرده‌ایم  با رعایت حفظ اصالت موسیقی ایرانی و همچنین پایبندی به ردیف، لباس تازه به موسیقی بپوشانیم و امیدواریم بتوانیم نظر داوران جشنواره را جلب کنیم.

    این موسیقیدان اظهار داشت: موسیقی اصیل ایرانی برای جلب مخاطبان جدید باید راه و روش خود را حفظ کند و قاعدتا اگر مخاطب شاهد اجرای موسیقی خاص در این ژانر باشد از آن استقبال خواهد کرد و معتقدم  نباید از تجربه‌های ساختاری در این حوزه ترسید.

    این هنرمند تاکید کرد: باید از جوانان حمایت جدی صورت بگیرد تا بتوانند توانایی‌ها و  خلاقیت‌هایشان را نمایان کنند.

    این آهنگساز در ادامه درباره قطعاتی که برای جشنواره در نظر گرفته‌اند، گفت: این کنسرت در دستگاه نوا و آواز دشتی برگزار می‌شود. در بخش دشتی با توجه به فضای جشنواره قطعاتی چون “از خون جوانان وطن لاله دمیده” با تنظیم جدید اجرا می‌شود.

    صانعی به عنوان سرپرست، نوازنده تارو سه‌تار و آهنگساز در گروه موسیقی ردیف حضور دارد و  دانیال معمارنژاد (آواز)، ادریس رضایی (کمانچه)، مجید خلیق (سنتور باس)، مجید شاکری‌فرد (سنتور)، فاطمه سعادت‌نیا (کمانچه)، پیمان نیکوبیان (تار باس)، شیوا آشینه (عود) و ابوالفضل ارمی (تنبک و سازهای کوبه‌ای) با او همکاری می‌کنند.

    گروه ردیف جمعه ۲۵ بهمن در دومین روز جشنواره، ساعت ۱۹ در سالن برج آزادی به صحنه می‌رود.

    در بخش جنبی جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر

    علیرضا مشایخی  با ارکستر موسیقی نو به صحنه می رود 

     مشایخی آهنگساز و از پیشگامان موسیقی چندفرهنگی جهان با ارکستر موسیقی نو در بخش جنبی جشنواره به

    صحنه می رود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنوار بین‌المللی موسیقی فجر، ارکستر موسیقی نو  با حضور مشایخی چهار ‌شنبه ۲۹ بهمن ساعت ۲۱:۳۰  در سالن رودکی  به صحنه می‌رود.

    در ارکستر موسیقی نو رنگ خیال برای کوارتت زهی به آهنگسازی پریسا واعظ قمصری و نوازندگی مهدی جوانبخت، آرمین قضاتی، ارسلان امیراحمدی، بهرنگ معتمدی اجرا می‌شود.

    یکی دیگر از اجراهای این ارکستر، مونولوگ برای ویلنسل به آهنگسازی صنم قراچه‌ داغی است که با نوازندگی وی اجرا می‌شود.

    نامه ها برای ویلنسل، اپوس ۱۱۰، شماره ۲ و نهال برای ارکستر زهی، اپوس ۲۲۷  به آهنگسازی علیرضا مشایخی به نوازندگی صنم قراچه داغی، سوییت ایرانی، اپوس ۱۳۷، شماره ۱  برای ارکستر زهی به آهنگسازی  علیرضا مشایخی و ارکستر مجلسی شرق به رهبری مهردادتیموری از دیگر برنامه‌های ارکستر موسیقی نو در جشنواره است.

    علیرضا مشایخی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۴۳ تحصیلات خود را در رشته‌ آهنگسازی در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین به پایان رساند و برای ادامه تحقیقات خود در زمینه‌ موسیقی الکترونیک عازم هلند شد. استاد پیانوی او در ایران افلیا کمباجیان و اساتید آهنگسازی او در اتریش و هلند هانس یلینک و کارل شیسکه از نظریه پردازان برجسته‌ی موسیقی معاصر بودند. همکاری مشایخی به‌عنوان آهنگساز میهمان و محقق میهمان در دانشگاه اوترخت هلند حدود پازده سال ادامه یافت. علیرضا مشایخی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.

    او در سال ۱۳۷۴ ارکستر موسیقی نو را پایه‌ریزی کرد. این ارکستر با سولیست‌های برجسته‌ی ایرانی و بین المللی کنسرت داشته است و در طول فعالیت خود شش لوح فشرده در ایران، یک لوح فشرده در بلژیک و یک صفحه ۳۳ دور در امریکا منتشر کرده و تعداد زیادی کنسرت، دوسالانه نوازندگی و آهنگسازی و همچنین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر را در کارنامه خود دارد. علیرضا مشایخی از پیشگامان موسیقی چندفرهنگی جهان است. اکثر ارکسترهای موسیقی کلاسیک ایران و اکثر نوازندگان موسیقی کلاسیک در ایران از طریق آثار او با موسیقی مدرن و نوگرا آشنا شده‌اند.

     تاکنون بسیاری از نوازندگان برجسته  ایرانی و جهانی با ارکستر موسیقی نو همکاری داشته‌اند  ارکستر موسیقی نو هشت آلبوم در اختیار علاقه مندان قرار داده است و در سال ۱۳۹۰ در مراسم پایانی فستیوال صوت هامبورگ آخرین اجرا را به عهده داشته است.

     

    اجرای متفاوت معتمدی و قمصری در جشنواره موسیقی فجر

    محمد معتمدی به همراه علی قمصری کنسرت عبور را با کلام شعرای نوپرداز و کلاسیک در جشنواره اجرا می‌کند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، محمد معتمدی که در سال جاری در فستیوال‌های معتبر موسیقی در چند کشور شرکت کرده و جایزه رادیو فرانسه را دریافت کرده است، در جشنواره امسال به همراه علی قمصری کنسرت «عبور» را به روی صحنه خواهد برد.

    این گروه قطعاتی درگوشه‌ای از آسمان، همزاده، بلای عشق، بامن بگوتا کیستی؟، می چرخداین تسبیح، چه نزدیکست و بی باده مست را در جشنواره اجرا می‌کند.

    معتمدی درباره حضورش در جشنواره موسیقی فجر درباره گفت: ما موزیسین‌ها همیشه عادت داریم که از کاستی‌ها شکوه و گلایه داشته باشیم و این در حالی است که خیلی وقت‌ها به جشنواره موسیقی فجر که یک فستیوال موسیقی مهم در کشور است، روی خوش نشان نمی‌دهیم.

    این خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: به اعتقاد من این مسئله نشان دهنده کوتاهی از سوی هنرمندان به جشنواره است که گاهی نسبت به جدی‌ترین و مهم ترین فستیوال موسیقی کشور بی‌تفاوت هستند.

    وی افزود: اهالی عرصه فرهنگ و هنر باید تلاش کنند که جشنواره فجر از امسال در سطح جشنواره‌های مهم موسیقی دنیا قرار گیرد و امسال خوشبختانه به واسطه تحولات جدید در حوزه مدیریتی و به ویژه موسیقی جشنواره در شرایط بهتری قرار دارد.

    این هنرمند همچنین اظهار کرد: در حوزه بین الملل نیز جشنواره اقدامات خوبی انجام داده است. زیرا همیشه ارتباط با سایر کشورها و گفتگو با آنها اتفاق خوبی است و باعث بالندگی هنرمندان میزبان و هنرمندان میهمان می‌شود که امری بسیار ارزنده است.

    محمد معتمدی اظهار امیدواری کرد که جشنواره بیست و نهم درخشان‌ترین جشنواره فجر طی همه این سال‌ها باشد.

    کنسرت عبور دوشنبه ۲۸ بهمن ساعت ۲۱ در تالار وحدت به صحنه می‌رود. معتمدی در این باره توضیح داد: قرار بود با علی قمصری ۱ و ۲ اسفند در تالار وحدت کنسرت داشته باشیم که کنسرت اول اسفندماه بنا به همزمانی با جشنواره موسیقی فجر تغییر یافت و بر اساس پیشنهاد مسوولان یکی از اجراها در جشنواره فجر ارائه می‌دهیم و از این بابت خوشحالیم.

    این خواننده که سال گذشته با همراهی گروه «ادیب» در جشنواره شرکت کرده بود، گفت: اجرای سال گذشته رویکرد متفاوتی داشت و امسال قرار است که اتفاقات دیگری بیفتد که پنجره جدیدی رو به موسیقی است و کسانی که کنسرت ما را ببینند، متوجه این موضوع خواهند شد.

    معتمدی اضافه کرد: فکر می‌کنم این اجرا یکی از کنسرت‌های خاص جشنواره باشد و رپرتوار جذابی محسوب شود.

    وی افزود: در این کنسرت کلام شعرای نوپرداز و شعرای کلاسیک را خواهیم شنید اما نگاهمان بیشتر معطوف بر شعر نو است؛ مثل محمد علی بهمنی، هوشنگ ابتهاج، فاضل نظری و نگاهی بر اشعار مولانا که خود نگاه نویی محسوب می‌شود.

    معتمدی در پایان گفت: من و قمصری پیش از این کنسرت برف خوانی را ارائه داده بودیم که خود منشا تغییر نگرش‌ها بود و این کنسرت هم به نوعی در ادامه برف خوانی است.

    در کنسرت عبور محمد معتمدی به عنوان خواننده، علی قمصری به عنوان نوازنده و آهنگساز و علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی، میثم مروستی، آتنا مستعان اشتیاقی، حسین رضایی‌نیا و همایون نصیری به عنوان نوازنده حضور دارند.

    شهلا میلانی:

    برای هیات انتخاب، رشد گروه‌ها اهمیت ویژه‌ای داشت

    عضو هیئت انتخاب بخش «آواز جمعی» معتقد است گروه‌هایی که امسال در جشنواره حاضر هستند به نسبت شرکت کننده‌های سال‌های گذشته روند رو به رشدی را طی کرده‌اند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، شهلا میلانی خواننده سوپرانو در موسیقی کلاسیک و عضو هیئت انتخاب بخش «آواز جمعی» در جشنواره امسال معتقد است گروه‌های موسیقی به این نتیجه رسیده‌اند که برای فعالیت در عرصه موسیقی باید دانش موسیقایی داشته باشند.

     میلانی در این باره گفت: اکنون چند سالی است که گروه‌ها به این نکته پی برده‌اند که برای فعالیت در زمینه موسیقی به دانش و تسلط لازم نیاز دارند، همه اعضای گروه باید دانش لازم را داشته باشند و فقط زحمت کشیدن کافی نیست.

    میلانی درباره آثار رسیده به  بخش آواز جمعی در جشنواره بیست و نهم گفت: گروه‌هایی که امسال در جشنواره حاضر هستند به نسبت شرکت کننده‌های سال‌های گذشته روند رو به رشدی را طی کرده‌اند.

    وی ادامه داد: این رشد کیفی در میان گروه‌های شهرستانی چشمگیرتر بود. متاسفانه گروه‌های تهرانی پیشرفت چندانی نداشته‌اند.

    میلانی درباره چگونگی انتخاب گروه‌ها برای حضور در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: هیئت انتخاب بخش آواز جمعی در میان گروه ‌هایی که متقاضی حضور در جشنواره امسال بودند، به ترتیب اولویت ۹ گروه را به جشنواره معرفی کرد که به دلیل محدودیت‌های جشنواره قرار شد که ۶ گروه نخست در جشنواره امسال اجرا داشته باشند.

    وی افزود: از میان ۶ گروهی که در جشنواره امسال در بخش آواز جمعی به روی صحن می روند، ۵ گروه شهرستانی و یک گروه از تهرانی هستند.

    این خواننده موسیقی کلاسیک درباره ملاک انتخاب گروه‌ها از سوی هیئت داوران گفت: ملاک انتخاب برای هیئت داوران ارائه اثری قابل قبول برای حضور در جشنواره‌های بین المللی بود. برای ما رشد گروه‌ها نسبت به سال‌های گذشته اهمیت ویژای داشت.

    وی ادامه داد: کیفیت آثار و نوع انتخاب آنها و چگونگی رهبری گروه هم برای ما اهمیت ویژای داشت. همچنین گروه ها باید از نظر صدادهی و تکنیک خواندن، «اصول چهار صدایی» بودن را رعایت می‌کردند.

    میلانی درباره انواع آثاری که در جشنواره امسال حضور دارند گفت: در آثاری که امسال به جشنواره رسیده بود، گونه‌های مختلفی در میان آثار دیده می‌شد. یکی از شرایط حضور در بخش آواز جمعی جشنواره امسال اجرای قطعات آواز کلاسیک است که گروه‌ها به طور حتم باید در میان قطعاتشان آثاری از موسیقی کلاسیک را قرار می‌دادند.

    وی ادامه داد: برخی‌ها در میان قطعه‌هایی که انتخاب کرده بودند، آثاری از موسیقی فولکلور ایران را قرار داده بودند که آنها را با تکنیک چهار صدایی اجرا می‌کردند.

    عضو هیئت انتخاب بخش «آواز جمعی» در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر درباره راه‌های پیشرفت گروه‌های آوازی گفت: گروهی که رهبری خوب در کنار خود داشته باشد پیشرفت می‌کند. مشکل برخی از گروه‌ها نیز آشنا نبودن با سلفژ و نداشتن تکنیک لازم و تجربه بود.

    میلانی که سال‌های زیادی در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته، درباره روند روبه رشد گروه‌ها در جشنواره اظهار کرد: زمانی که برگزاری جشنواره موسیقی فجر تازه آغاز شده بود گروه‌های بخش آواز جمعی ضعیف بودند و کیفیت چندانی نداشتند. بعد از آن آرام آرام گروه‌ها قوی شدند و نفرات برتر جشنواره در گروه‌های حرفه‌ای کارشان را به صورت جدی دنبال کردند.

    وی ادامه داد: در همان سال ها بود که تب رهبری درمیان افراد بالا گرفت و همگی به سمت رهبری کردن در گروه‌های آوازی آمدند. در همان زمان گروه‌ها ضعیف شدند.

    میلانی در پایان گفت: اکنون چند سالی است که گروه‌ها به این نکته پی برده‌اند که رهبری کردن به دانش و تسلط نیاز دارد. گروه‌ها اکنون به خوبی می‌دانند که در کنار رهبری خوب باید خواننده‌های برجسته  حضور داشته باشند. همه اعضای گروه باید دانش لازم را داشته باشند؛ تنها زحمت کشیدن کافی نیست.

    آرش کامور با سروشان به جشنواره موسیقی فجر می آید

    گروه سروشان به سرپرستی آرش کامور در بخش نسلی دیگر جشنواره بیست و نهم حضور دارد و قطعاتی چون رهایی را که هنوز منتشر  نشده، اجرا می‌کند.

     به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه سروشان در سال ۱۳۸۴ به آهنگسازی و سرپرستی آرش کامور با حضور نوازندگان جوان راه اندازی شد و کنسرتهای متعددی را به همراهی خوانندگانی چون سالار عقیلی، محمد معتمدی و وحید تاج  در داخل و خارج از کشور داشته است.

     از گروه سروشان آلبوم‌هایی با نام‌های سبوی تشنه، سراسر مه، و راوی به آهنگسازی و تنظیم آرش کامور منتشر شده است و همچنین آلبومهایی  چون رهایی و همایون از دیگر آثاریست که از این گروه به زودی منتشر خواهد شد.

    این گروه با حضور در جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر قطعات شوکران، آوازی نوا،  بینالود تنهاست، آوازی نیشابورک، کوبه‌ای، چراغی در افق، آوازی نهفت و قطعه رهایی را برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته است.

    در گروه سروشان آرش کامور به عنوان سرپرست و نوازنده کمانچه، مریم خدابخش نوازنده عود، کامران منتظری نوازنده  تنبک و سازهای کوبه‌ای، سهیل سعادت نوازنده  دف و سازهای کوبه‌ای و فرشید شعبانی نوازنده  سنتور باس هنرنمایی می‌کنند.

    آرش کامور کمانچه را از سال ۱۳۶۹ در محضر شادروان اسکندری آموخت و بعدها از آموزه‌های اساتیدی چون اردشیر کامکار، علی‌اکبر شکارچی، کریم صالح عظیمی، نصرالله ناصح پور، سعید فرج‌پوری، محمدعلی کیانی‌نژاد و… بهره برد و در زمینه شناخت بیشتر موسیقی ایرانی نیز از محضر اساتیدی چون پرویز مشکاتیان و محمدرضا درویشی استفاده کرد.

    این آهنگساز در سال ۱۳۸۵ مدرک کارشناسی و در سال ۱۳۹۱مدرک کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی را از دانشگاه هنر تهران اخذ کرد. وی در دانشگاه موسیقی تهران (علمی کاربردی)، کلاس‌های آزاد دانشگاه سوره و… تدریس کرده است.  همچنین نشست‌هایی درباره شناخت بیشتر موسیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور داشته است.

    کامور با گروه‌هایی چون شهنازی و اقبال و با بزرگانی چون پرویز مشکاتیان در گروه عارف، محمدرضا لطفی در گروه شیدا همکاری داشته است. وی در سال ۱۳۸۴ گروه سروشان را تاسیس کرد که حاصل فعالیت این گروه به آهنگ‌سازی آرش کامور آلبوم‌هایی چون “سبوی تشنه” به خوانندگی سالار عقیلی ،  “سراسر مه”  به خوانندگی محمد معتمدی و آلبوم بی‌کلام ” راوی ”  است که  گفت و گویی میان کمانچه و سازهای کوبه‌ای ایرانی ارائه می‌دهد.

    گروه موسیقی سروشان ۲۶ بهمن ماه ساعت ۲۰ در بخش نسلی دیگر در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می رود.

     

    ناصر وحدتی، سرپرست گروه موسیقی گیل و آمارد:

    قطعاتی از موسیقی گیلکی را در جشنواره اجرا می‌کنیم

    گروه موسیقی گیل و آمارد به سرپرستی ناصر وحدتی با اجرای قطعاتی از موسیقی محلی در بخش جنبی جشنواره حضور دارد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه گیل و آمارد قطعاتی چون بهاره کنده واش، ای یاره یاره، کنس کله، خان باجی و کفتری کفتری را در جشنواره اجرا می‌کند.

    وحدتی درباره حضور در جشنواره و  اجرای موسیقی محلی کشورمان گفت: موسیقی محلی ریشه موسیقی ملی و کلاسیک ایرانی است و حضور آن در جشنواره موسیقی فجر می‌تواند بسیار ارزشمند باشد چرا که باعث آشنایی مردم با موسیقی محلی می‌شود.

    این هنرمند تاکید کرد: البته  اگر روزی مردم برای موسیقی محلی بلیت بخرند و هزینه کنند می‌توان گفت که این موسیقی جان گرفته است و نمی‌میرد.

    وی ادامه داد: قصد داشتیم در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر شرکت کنیم اما این بخش به جوانان اختصاص دارد. با این حال  حضور گروه‌های موسیقی محلی در جشنواره موسیقی را باید به فال نیک گرفت و آن را راهی برای تبلیغات مفید تلقی کرد چون گروه‌ها می‌توانند  به راحتی برای اجرای آثار خود، سالن در اختیار داشته باشند.

    این خواننده گیلانی با تاکید بر این موضوع که به صرف جشنواره‌ها نمی‌توان از موسیقی محلی حمایت کرد، گفت: وقتی مردم برای موسیقی محلی که میراث معنوی اقوام این سرزمین است و ریشه موسیقی ملی و کلاسیک ایرانی است پول خرج می‌کنند می‌توان  گفت که دیگر نباید نگران  نابود شدن موسیقی فولکلور بود.

    وحدتی افزود: اگر راه برای اجرای صحنه‌ای هنرمندان نواحی ایران فراهم شود هم موسیقی محلی شنیده می‌شود و جوانان به آموختن آن ترغیب می‌شوند و هم هنرمندان این عرصه نگران معاش نخواهند بود.

    این هنرمند با اشاره به اینکه بسیاری از اساتید موسیقی محلی به کارهای دیگری غیر از موسیقی مشغول هستند،گفت: اگر گروه‌ها و اساتید موسیقی محلی در شهرستان‌ها معرفی شوند و مورد حمایت قرار بگیرند، امکان برگزاری کنسرت خواهند داشت و به این ترتیب ملودی‌های ناب و اصیل را به گوش مخاطبان خواهند رساند و به موسیقی محلی جان تازه‌ای خواهند بخشید.

    وی در پایان گفت : فرهنگ یک کشور به اصالت‌های آن است؛ بنابراین موسیقی محلی باید در کنار انواع موسیقی فرصت بروز داشته باشد.

    گروه گیل و آمارد روز دوشنبه  ۲۸ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اریکه ایرانیان به صحنه می‌رود. در این کنسرت آرش عشقی، رامبد حسینی و  بنیامین چاره جو به عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای و هم‌خوان حضور دارند و رویا نوری ضیابری، زهرا حقیقی و فاطمه یوسفی به عنوان هم‌خوان گروه را یاری می‌دهند.

    ناصر وحدتی علاوه بر سرپرستی گروه،  تنظیم قطعات و خوانندگی را نیز برعهده دارد.

    حسام اینانلو:

    تلفیقی بداهه از موسیقی غربی و شرقی  را ارائه می‌کنیم

    حسام اینانلو و پیمان یزدانیان در بخش نسلی دیگر حاصل تمرین‌های یکساله خود را صورت بداهه اجرا می‌کنند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، حسام اینانلو در اجرای همنوازی کمانچه و پیانو به همراه پیمان یزدانیان، در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی به صحنه می‌رود.

     اینانلو درباره این بخش گفت: نسلی دیگر یکی از بخش‌های هدفمند و جذاب جشنواره موسیقی به شمار می‌آید که سهم موثری در جذب هنرمندان مولف دارد. امیدوارم این بخش در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

     وی افزود: اگر هنرمندانی که در رشته‌ها و سبک‌های مختلف به بیان شخصی رسیده‌اند در این بخش از جشنواره فرصت حضور داشته باشند، زمینه برای آشنایی گروه‌های ایرانی با دیگر ژانرها فراهم می‌شود و علاوه بر آن فرصت مناسبی برای رد و بدل اندیشه و تبادل نظر موسیقیدانان شکل می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنم دوستان در جشنواره موسیقی فجر در سال‌های آینده راه را برای حضور سبک‌های متنوع در بخش نسلی دیگر فراهم کنند.

    این موسیقیدان ادامه داد: یکی از دلایل شکل نگرفتن اثر نو و بدیع در موسیقی کشورمان شاید به این برگردد که موسیقیدانان با هم مراودات حرفه‌ای ندارند. در گذشته، بسیاری از آثار ماندگار به دلیل هم‌نشینی استعدادهای مختلف خلق می‌شد.

    این نوازنده کمانچه که امسال برای سومین بار در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر  به صحنه می‌رود، درباره اجرا در جشنواره گفت: به همراه پیمان یزدانیان (نوازنده پیانو) به صحنه می‌روم و قرار است در این کنسرت به صورت بداهه نوازی تلفیقی از  موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی شرقی یا ایرانی را ارائه کنیم.

    این هنرمند جوان ادامه داد: نزدیک به یکسال است که برای این کار با پیمان یزدانیان مشغول تمرین هستیم و قرار بود این اجرا در قالب یک آلبوم صوتی منتشر شود اما بعد از دعوت جشنواره موسیقی فجر به این نتیجه رسیدیم که این اجرا را در جشنواره به نمایش بگذاریم.

    حسام اینانلو با اشاره به فضای متفاوت این اجرا گفت: هنوز معلوم نیست در جشنواره چه چیزی را اجرا کنیم و قرار است به صورت لحظه‌ای وبداهه نتیجه تمرین‌های یکساله خود را در همان روز تعیین کنیم و به صحنه برویم.

    این موسیقیدان خاطرنشان کرد: واکنش مثبت و ارزنده مخاطبان به آهنگسازی را می‌توان یکی از نکات بارز جشنواره موسیقی فجر دانست؛‌ چرا که این موسیقی سالهای سال زیر پرچم خواننده‌ها بود و این اتفاق می‌تواند در خارج از جشنواره و در قالب کنسرت‌های متنوع گسترش پیدا کند.

    وی ادامه داد: حضور  و استقبال مخاطبان در سالن‌های نسلی دیگر نشان دهنده این موضوع است که آهنگسازی در صورت داشتن تریبون و تبلیغات مناسبت می‌تواند راه خود را در میان ذائقه‌های موسیقی باز کند.

    همنوازی کمانچه و پیانو اینانلو و یزدانیان ۲۴ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار می شود.

    بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

    امیرحسین دادور:

    باران شیراز با موسیقی متفاوت در جشنواره حضور دارد

    گروه باران شیراز برای اولین بار در جشنواره فجر حضور دارد و  با تغییر در قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی اجرایی نو را ارائه می‌کند.

     به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه باران شیراز

    به سرپرستی امیرحسین دادور که از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده،  برای اولین بار و در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد.

    دادور درباره گروه باران شیراز و فعالیت هایشان در این چند سال گفت: این گروه هشت سال پیش فعالیت خود را در شیراز آغاز کرد. بعد از مدتی تمرین در چهارمین جشنواره موسیقی استان فارس مقام دوم را کسب کرد، سال بعد از آن و در جشنواره پنجم هم به همین مقام دست پیدا کرد و سال گذشته و در جشنواره ششم موفق شد به مقام اول دست پیدا کند.

    او درباره شرکت در جشنواره موسیقی فجر گفت:  بزرگترین هدف گروه باران شیراز شرکت در جشنواره‌های مختلف و رقابت و مقایسه با سایر گروه‌های شرکت کننده است.  وی افزود: این اولین سالی است که این گروه در جشنواره‌ای خارج از شیراز برنامه اجرا می‌کند و در کنار هیجان موجود در این برنامه‌ها امید کسب تجربه‌های بیشتر و بهتر ما را منتظر روز اجرا نگه داشته است.

      به گفته دادور،گروه باران شیراز در جشنواره فجر قطعاتی را در دستگاه همایون و در آواز اصفهان و با استفاده از سازهایی مثل تار، سنتور، کمانچه، بم تار، سه تار ویلن سل و نی به روی صحنه خواهد برد.

    این نوازنده درباره قطعات گروه باران شیراز در جشنواره گفت: در ساخت و تنظیم قطعه‌ها سعی کردیم تفاوت‌هایی ایجاد کنیم و به این منظور تغییراتی مثل تغییر در فواصل را در قطعات اعمال کردیم.

    وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های ما کار کردن با سبکی انتقادی است. سعی می‌کنیم با موسیقی‌ فضایی برای نقد جامعه هنری، به ویژه جامعه تخصصی موسیقی ایجاد کنیم و شعارمان هم وجود همین تفاوت‌ها در کارمان است .

    سرپرست این گروه اثرات جشنواره فجر بر روی پیش برد کار حرفه‌ای را بسیار مثبت خواند و در ادامه افزود : جشنواره بین المللی موسیقی فجر در واقع در همان مسیری پیش می رود که ما از سال‌های گذشته سعی کردیم به آن بپیوندیم و به همین دلیل مطمئنا پله پیشرفتی برای ما خواهد بود.

    دادور درباره مشکلاتی که در طی سالها فعالیت حرفه‌ای با آنها روبرو شده، گفت: وقتی عده نوازنده و خواننده برای خلق اثری زحمت می‌کشند و با توجه به این که هنرمندان عاشقانه در انتظار فرصی برای عرضه کردن هنرشان هستند حداقل توقعی که دارند این است که مکان مناسبی برای مطرح اثرشان وجود داشته باشد. اما متاسفانه ما با کمبود سالن‌های مناسب برای اجرای موسیقی مواجه هستیم.

      دادور ادامه داد: با توجه به این شرایط کوچکترین قدمی که مسئولین برای تشویق هنرمندان برجسته جشنواره فجر می‌توانند بردارند، ایجاد بسترهای مناسب برای برگزاری اجراهای مختلف و تبادل فکر و هنر بین گروه‌های مختلف است. آنها می‌توانند با حمایت‌های مالی و اجرایی بار بزرگی را از دوش هنرمندان بردارند و راه را برای فعالیت هرچه بیشتر هنرمندان هموار کنند.

    گروه باران شیراز روز بیست و چهار بهمن ماه، در اولین روز از جشنواره موسیقی فجر،  ساعت ۱۹ در برج آزادی تهران به روی صحنه می‌رود.

    این گروه در سال آینده به جز شیراز در سایر شهرهای کشور هم به روی صحنه خواهد رفت. همچنین به گفته امیرحسین دادور، این گروه آلبومی هم در دست تولید دارند که قطعاتی از آن ضبط شده که تا مدتی دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

    علی باستانی‌نژاد:

    برآینده همکاری دو موسیقیدان با دو ملیت مختلف را به نمایش می‌گذاریم

    برای اولین بار در ایران پرشن سوییت اثر آهنگساز نامدار ایرانی پروفسور رضا والی ، توسط علی باستانی‌نژاد  و مارگارت بابینسکی اجرا خواهد شد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، «رسیتال فلوت و پیانوی ایران و اتریش» به سرپرستی علی باستان‌نژاد در بخش بین‌المللی جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

    باستانی نژاد سرپرست گروه درباره اجرای رسیتال فلوت و پیانوی ایران و اتریش گفت: اجرای این گروه برآیند  همکاری خلاقانه  دو موسیقیدان با دو ملیت مختلف، در کنار یکدیگر است.

    او افزود: در این اجرا  به همراه کرین لایتنر  نوازنده اتریشی روی صحنه می‌رویم. من و این هنرمند هر دو در استرالیا با هم آشنا شدیم و آموخته‌هایمان در عرصه موسیقی را در هم آمیختیم که این  تبادل  منحصر به فرد موسیقایی موجب دوستی و درک عمیق فرهنگی ما با هم شد.

    این هنرمند ادامه داد: در این اجرا من و لایتنر فلوت می نوازیم و مارگارت بابینسکی هم پیانو خواهد نواخت.

    او افزود: در این کنسرت علاوه بر ارایه یک رپرتوار منحصر به فرد کلاسیک، شنوندگان با آثار اهنگسازان برجسته معاصر ایرانی و بین المللی هم آشنا خواهند شد. همچنین پرشن سوییت اثر آهنگساز نامدار ایرانی پروفسور رضا والی هم توسط من  و مارگارت بابینسکی برای اولین بار در ایران اجرا خواهد شد.

    باستانی نژاد که پیش از این در دوران دانشجویی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده و موفق به کسب عنوان برگزیده نیز شده است، گفت: جشنواره تنها مجرای موسیقی رسمی است که با حمایت دولت روی صحنه می‌رود و اهالی موسیقی در آن دغدغه و نگرانی گرفتن مجوز و اجاره سالن و … را ندارند.

    سرپرست گروه موسیقی «رسیتال فلوت و پیانوی ایران و اتریش» معتقد است : جشنواره موسیقی فجر بهترین فضا و امکانات را برای حل مشکلات دعوت هنرمندان بین المللی به ایران دارد.

    دکتر علی باستانی نژاد، فلوتیست برجسته ایرانی؛ کرین لایتنر، نوازنده شهیر اتریشی تبار و عضو ارکستر رویال فیلارمونیک و ارکستر سمفونیک انگلستان و مارگارت بابینسکی پیانیست برجسته اتریشی و دارنده جایزه بهترین ضبط موتزارت از انجمن موتزارت وین در این اجرا روی صحنه می‌روند.

    باستانی‌نژاد اکنون با سمت استاد یار و به عنوان مدیر گروه نوازندگی ساز‌های بادی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران   و استاد افتخاری رشته پداگوگی موسیقی در دانشکده آموزش موسیقی دانشگاه موناش ملبورن مشغول به کار است. از دیگر کوشش‌های مهم آکادمیک او می توان به ایجاد اولین ژورنال بین المللی آموزش موسیقی ایرانی بنام ردیف به همکاری پروفسور ‌ست کات نیز اشاره کرد که از اکتبر ۲۰۱۳ آغاز به کار می‌کند.

    رسیتال فلوت و پیانوی ایران و اتریش در دومین روز جشنواره، ۲۵ بهمن، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار رودکی به صحنه می‌رود.

    نگین باقری شرکت کننده در بخش استعدادهای درخشان جشنواره:

    با حضور در جشنواره  موسیقی فجر چند سال جلوتر می‌روم

    نگین باقری به عنوان یکی از جوان‌ترین شرکت‌کنندگان در جشنواره با اجرای دو قطعه در بخش استعدادهای درخشان حضور دارد.

    یه گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، نگین باقری که نوازنده ویلن است قطعه اول را با همنوازی پیانو با اجرای کیمیا محمدی و قطعه دوم را به صورت تکنوازی اجرا خواهد کرد. این قطعات آثاری هستند که به گفته وی پس از یک سال تمرین اجرا می‌شوند.

     باقری درباره انگیزه شرکت در این بخش از جشنواره گفت: بخش استعدادهای درخشان فرصتی است که به تازگی در جشنواره فجر در اختیار هنرمندان جوان قرار داده شده تا بتوانند هنر خود را محک بزنند. این بخش به خصوص برای نوازندگانی که به هر نحوی امکان مطرح شدن و عرضه کردن هنرشان را ندارند فرصت مغتنمی است تا نتایج تلاش‌هایشان را ببینند.

    وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه شرایط موسیقی کشور به خصوص در بخش اجراهای زنده کمی ناامید کننده است. بسیاری از هنرمندان و نوازندگان با اینکه از نظر حرفه‌ای و علمی در سطح بالایی هستند به خاطر نبود امکانات و مجوزهای لازم بسیار کمرنگ در این عرصه ظاهر می‌شوند. بنابراین ایجاد چنین بخش‌هایی برای هنرمندان به خصوص نسل جوان‌تر موقعیت بسیار خوبی ایجاد می‌کند.

    نگین باقری که  جزو جوان‌ترین افراد شرکت‌کننده در این بخش است درباره تاثیر حضور در این بخش بر آینده حرفه‌ایش گفت: شرکت در بخش استعدادهای درخشان این امکان را به من می‌دهد که تا قبل از ورود به دانشگاه اجرای زنده روی صحنه را در یکی از بهترین سالن‌های تهران  تجربه کنم.

    وی افزود: تا قبل از دانشگاه کار هنرمندان زیاد جدی گرفته نمی‌شود و در زمان تحصیل در دانشگاه هم به دلیل نداشتن وقت و امکانات و همینطور مجوزهای لازم، اجرای زنده تا قبل از ارائه پایان نامه عملا امکان پذیر نیست.پس اجرا در جشنواره امکانیست که کار و هنر من را، از هر لحاظ چند سال جلو می اندازد.

    او همچنین به حضور مستمر و هنرمندانه بانوان در این عرصه اشاره کرد و گفت: از موفقیت‌ها و نکات مثبت جشنواره در این سال‌ها تشویق و فراهم کردن امکانات حضور بانوان در این زمینه است. زنان  ثابت کرده‌اند که می توانند بسیار حرفه‌ای و قدرتمند در عرصه فعالیت‌های هنری حضور پیدا کنند. شرکت کردن یک هنرستان موسیقی با هنرجویان دختر گواه این است که بانوان با تلاش و پشتکار خود در هر عرصه‌ای می‌درخشند.

    تکنوازی ویلن نگین باقری ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۵:۳۰ در بخش استعدادهای درخشان در تالار رودکی برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=48651
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *