×
×

بدون موسیقی کار فرهنگی معنا ندارد!

  • کد نوشته: 46885
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۲ام دی ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • در خصوص کمرنگ کردن موسیقی در فعالیت سازمان فرهنگی هنری تهران بارها در چهارسال گذشته شنیده بودیم. از امکان برگزاری کنسرت در فرهنگسراها که ممانعت بعمل می‏آوردند و یا برنامه های مرتبط با موسیقی که محدود شده بودند. ریس قبلی سارمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آخرین روزهای کاری خود اعلام نمود که مهارتهای اجتماعی را جایگزین کلاس موسیقی در فرهنگسراها نموده و بعد از انتخابات شورای شهر و با تغیبر ریس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رسما شنیده شد که مدیر جدید میانه ای با موسیقی ندارد. ضمنا سندی بدستمان رسید که نشان میداد سیاستهای ابلاغی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حذف این هنر بوده و عملکرد ارزیابی شده مناطق را بر این اساس نشان میداد. بر آن شدیم که با عبدالحسین مختاباد خواننده اسبق صداوسیما که این روزها در کمیسیون فرهنگی شورای شهر فعلی تهران حضور دارد و حتی بر انتخابات ریس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز معترض بوده در خصوص مسایل فرهنگ و هنر گفتگو کنیم.
    +مختاباد: مدیری که در سازمان فرهنگی هنری کار می کند باید موسیقی جزو فعالیتهای اصلی اش باشد نه فرعی!

    بدون موسیقی کار فرهنگی معنا ندارد!
  • عبدالحسین مختاباد

    عبدالحسین مختاباد

    موسیقی ایرانیان – بی‏تا یاری: در خصوص کمرنگ کردن موسیقی در فعالیت سازمان فرهنگی هنری تهران بارها در چهارسال گذشته شنیده بودیم. از امکان برگزاری کنسرت در فرهنگسراها که ممانعت بعمل می‏آوردند و یا برنامه های موتبط با موسیقی که محدود شده بودند. ریس قبلی سارمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آخرین روزهای کاری خود اعلام نمود که مهارتهای اجتماعی را جایگزین کلاس موسیقی در فرهنگسراها نموده و بعد از انتخابات شورای شهر و با تغیر ریس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رسما شنیده شد که مدیر جدید میانه ای با موسیقی ندارد. ضمنا سندی بدستمان رسید که نشان میداد سیاستهای ابلاغی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حذف این هنر بوده و عملکرد ارزیابی شده مناطق را بر این اساس نشان میداد. بر آن شدیم که با عبدالحسین مختاباد خواننده اسبق صداوسیما که این روزها در کمیسیون فرهنگی شورای شهر فعلی تهران حضور دارد و حتی بر انتخابات ریس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز معترض بوده در خصوص مسایل فرهنگ و هنر گفتگو کنیم. این گفت و گو مرا بیشتر متقاعد کرد که کمافی السابق به مصاحبه با افراد فرهنگی و هنری بسنده نمایم و مدیران و کسانیکه بیشتر پیگیر منصبشان هستند را کنار بگذارم. مختاباد در این مصاحبه به دفاع تمام قد از شهردار پرداخت و انتقاداتی به عملکرد وزارت ارشاد وارد ساخت.

    • در خصوص حذف موسیقی از فراهنگسراها بفرمایید. در دوره قبلی ریس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آقای خوراکیان اعلام کردند که مهارت های احتماعی جایگزین کلاسهای موسیقی در فراهنگسراها شده . اما از زمان روی کار آمدن آقای شهاب مرادی عنوان شده است که کلا موسیقی نمیخواهیم و آنرا حذف خواهیم کرد. حتی شنیده شده موسسه نغمه شهر که زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای انتشار آثارموسیقایی است در حال انحلال است. آیا در شورای شهر خبر دارید که موسیقی در فراهنگسراها حذف شده است؟ و آیا شورای شهر نظارتی نمی خواهد روی فرهنگسراها داشته باشد؟ یا مصوباتی در کمیسیون فرهنگی شورای شهر بدین منظور در نظر گرفته شده است یا خیر؟

    بله ، من نیز تمام این اخبار را شنیده ام.این حرفهایی که زده شده است سلیقه های شخصی است. قطعا کسی که مدیر فرهنگی تشکیلات هنری می شود آنهم در شهر تهران نمی تواند موسیقی، هنر موسیقی را حذف کند.

    ما در کمیسیون مصوب کرده ایم که بودجه هایی که امسال تصویب می شوند چه مقدارش باید در طول سال آینده خرج موسیقی شود.

    در شرایط فعلی اولین پیامی که به مدیران فرهنگی شهرداری تهران داده ایم اینست که در اینجا برای کارهای فرهنگی و هنری یکسری قوانینی مصرح وجود دارد و لذا منویات شخصی دیگر وجود ندارد.

    این عمل همانند کسی است که در تهران تاکسی بخرد و بگوید مسافر سوار نمی کنم. باید گفت که چرا تاکسی خریده اید و باید ماشین شخصی می خریدید. وقتی شما در مملکت وزیر ارشاد می شوید نمی توانید بگویید موسیقی را قبول ندارم. موسیقی یک هنر است.

    • البته بحث ما مربوط به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است نه وزارت ارشاد!

    این مسایل در وزارت ارشاد هم هست. مدیر کل ارشاد استانی هست که می گوید موسیقی را قبول ندارم. آخر باید به ایشان گفت که شما به اشتباه این پست را قبول کرده اید. در سطح تهران هم همینگونه است. و مدیری که در سازمان فرهنگی هنری کار می کند باید موسیقی جزو فعالیتهای اصلی اش باشد نه فرعی !

    طبیعتا شورای شهر شورایی است که با کسی شوخی ندارد و دعوا هم ندارد. مصوباتی سشهت مه براساس همان مصوبات در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باید به ما گزارش بدهند و بودجه اش را بگیرند. برای همین در فعالیتهای فرهنگی شهر تهران، موسیقی حضور دارد. همچنان که سینما و نقاشی و سایر فعالیتها حضور دارد. بریا اینکه تعریف فرهنگ بدون این آیتم های هنری صفر است. برای همین ما به عنوان شورای ناظر و به عنوان ریس کمیته هنر وظایفی داریم که بر اساس همان وظایف عمل می کنیم. من حتی الان پیشنهادی به آقای قالیباف داده ام که ایشان هم قبول کرده است که ما ارکستر فیلارمونیک شهرداری تهران را تکشیل بدهیم و این ارکستر بودجه مستقلی در طول سال دارد .

    • این ارکستر هم زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهد بود؟

    حالا اینکه زیر نظر چه مجموعه ای باشد را تصمیم خواهیم گرفت. و طبیعتا کارهای موسیقی درست یکی از کارهای شهرداری تهران خواهد شد.

    • کارهای فرهنگی هنری شهرداری در سازمانی با همین نام صورت می پذیرد آیا شورای شهر نمی تواند نظارتی بر روی این سازمان داشته باشد؟

    صد در صد داریم. یعنی الان داریم یکی از کارهایی که داریم می کنیم و انشا الله باید انجام بدهیم این است که این تضاد مدیریت فرهنگی هنری شهرداری تهران را بررسی کنیم و شورای شهر این را راائه بدهد. چراکه سیستم اداره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  مصوبه مجلس هست و باید آن را به سمتی بیاوریم که به شورای شهر تهران پاسخگو باشد.

    • یعنی تا الان شورای شهر نظارتی بر روی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نداشته؟

    خیلی کم، ولی قطعا اگر شورای شهر بخواهد نظارت کند قطعا باید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پاسخگو باشد.

    • مصوبات شورای شهر چه ضمانت اجرایی برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دارد؟

    مصوبات قانون است و مگر میشود قانون را کسی زیرپا بگذارد.

    • یعنی الان مصوباتی دارید و برای بودجه هم تصمیم گیری شده …

    اینها به تازه گی تصویب شده است و برای بودجه سال ۹۳ برای تک تک فعالیتهای فرهنگی شهرداری تهران تعریفی داریم که این تعریفها در کمیسیون ها خرد می شوندتا به جز نیز پرداخته شود.

    • عبدالحسین مختاباد

      عبدالحسین مختاباد

      البته صحبتهای آقای مرادی در همین اواخر صورت گرفته، گویا ایشان پیام ۲۴ خرداد را نشنیده اند؟

    بحث خرداد و اینها را نداریم. بحث وظایف قانونی داریم. مثلا معاون زیباسازی شهرداری تهران بگوید از گل خوشم نمی آید. پس برای چه این شخص معاون زیباسازی شهر شده؟ مگر می توان شهر را زیبا کرد و گل در آن نباشد؟ مگر می توان در سیستمی کار هنری کرد و موسیقی در آن نباشد؟ ! این آدم حتما قلب ندارد یا روح ندارد یا چشم ندارد. اینست که این حرفها، حرفهای شخصی است و قطعا ما اجازه نخواهیم داد که سیستم فرهنگ و هنری شهرداری تهران دستخوش سلیقه های شخصی شود.

    • در مدت ۴ سال گذشته تمامی کنسرتهایی که در فرهنگسراها برگزار می شد، لغو شده و جلوی برگزاری آنها گرفته شده است. شورای شهر اقدامی برای بازگشت به روال سابق و اجرای کنسرتها در فرهنگسراها دارد؟

    اصل قضیه اینست که آن سیستمی می خواهد که کار را هدایت کند تا جا بیافتد. و این سیستم الان در شورای شهر چهارم کاملا رفتارهایش متفاوت است. شهرداری از زمانیکه دید این تصمیمات در سازمان هنری اتفاق افتاده، معاونت اجتماعی را تقویت کرده و این معاونت جشنواره شمسه را گذاشته و سرای محله  درست کرده است. یعنی اگر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخواهد مطابق مصوبات عمل کند قطعا بودجه ای دریافت نخواهد کرد. و لذا این مساله را به سازمانهای دیگر واگذار می کنیم. چراکه اکنون ۷ الی ۱۰ سازمان در هیات امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رای دارند. لذا هزینه های سازمان فرهنگی هنری را آنها بپردازند مثلا سازمان تبلیغات اسلامی بدهد ، وزارت ارشاد بدهد و آن سیستم مورد نظرشان کار کند.

    • پاسخ سوال قبلی را نگرفتم ، امکان برگزاری کنسرت در فرهنگسراها بود که گرفته شد. حالا اگر شهردار دوباره نخواهد آنها را برگزار کند چه؟

    امکان برگزاری کنسرت در فرهنگسراها صددر صد هست. و امکان ندارد شهردار یا شهرداری تهران ممناعتی کند. شهردار هیچ وقت دخالتی رد آن نداشته و حامی موسیقی درست است و همیشه از آن دفاع می کند. و در حال حاضر داریم ازکستر فیلارمونیک شهرداری تهران را با نظر ایشان تاسیس می کنیم.

    • مساله دیگر پرداخت عوارض و حقوق شهروندی موسیقیدانان و نوازندگان است. یک نوازندهف خواننده ، آهنگساز ۴ ماه از سال فعالیتش تعطیل است چرا باید مالیات و عوارض شهرداری را به اندازه هنرپیشگان سینما که در تمام سال فعالیت دارند بپردازد؟

    شهرداری تهران مسئول همه مسایل مملکت که نیست. اولا شما امسال دیدید که در ایام محرم در برج میلاد کنسرت اجرا کردند.

    • امسال اولین سال بود!

    بله

    لذا این هم هست و در ثانی این مسایل اصلا ربطی به شهرداری ندارد. اینها سیاستهای کلی نظام است.

    • در خصوص عوارض شهرداری عرض کردم ، با سیاستهای نظام کاری ندارم!

    کدام عوارض؟

    • درصد عوارض و مالیاتی که مشمول تمام کنسرتها میشود.

    داریم برای آنها فکری می کنیم که هزینه ها را بتوانیم پایین تر بیاوریم. ولی هزینه اجرای کنسرت ربطی به این مسایل ندارد. مثلا در کنسرت ها هزینه شهرداری و سالن شاید ده درصد هزینه ها باشد.هزینه تبلیغات و مدیریت گروه و عوامل اجرایی کنسرت نیز هست که روی هم رفته آن هزینه گزاف را می شود. اما الان شهرداری آمده برای حمایت از موسیقی سنتی هزینه کرایه سالن برج میلاد را نصف قیمت کرده است برای حمایت از موسیقی هنری و جدی!

    یامثلا در زمانهایی که اعیادی هست شهرداری گروههای محلی را با هزینه خودش می آورد در سطح شهر برنامه اجرا می کنند و به آنها دستمزد می دهد. اینست که شما باید آن قسمت قضیه را هم در نظر بگیرید.

    • *سندی از شهرداری به دستمان رسیده که تحلیل وضعیت برگزاری دوره های موسیقی در تابستان ۹۲ نسبت به سال ۹۱ است. در این سند نوشته شده  : درمقایسه تعداد فراگیران تابستان امسال نسبت به تابستان ۹۱ مشخص گردید مناطق ۱۱ با کاهش ۱۰۰%، ۲۲ با ۵۲% و منطقه ۱۷ با کاهش ۲۰% بهترین عملکرد …

    این گزارش کجاست؟

    • گزارش مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. … و مناطق ۲۱ با افزایش ۱۷%، ۷ با افزایش ۹۱% و۶ با افزایش ۶۱% در تعداد فراگیران حوزه موسیقی ضعیف ترین عملکرد را مطابق سیاستهای ابلاغی سازمان(فرهنگی هنری شهرداری تهران) داشته اند.  بفرمایید این سیاستهای ابلاغی سازمان فرهنگی هنری  از کجاست که موافق نظر مردم نیست؟ انگار پیام انتخابات اخیر شورای شهر را نشنیده اند و چرا سیاستهای ابلاغی با نظر مردم منافات دارد؟

    اولا کسی که این کارها را انجام داده الان دیگر نیست و شما باید از خودش بپرسید. و کسیکه تابع این سیاستها بوده الان در شهرداری نیست. و طبیعتا این حرفها در شهرداری تهران وجود ندارد که بخواهد فراگیری موسیقی را عیب بداند.و این نشاندهنده این است که کسیکه در یک مسند هنری می نشیند و فراگیری موسیقی را عیب می داند از جهت روحی مشکل دارد.این بحث دیگری است و این قضایا در تهران تکرار نخواهد شد.

    مضاف بر اینکه شما باید بدانید که اگر شهرداری تهران هم اگر به موسیقی نپردازد تاثیری در روند فراگیری موسیقی  توسط مردم ندارد. تهران بیشتر از هزار آموزشگاه موسیقی خصوصی دارد که به سرعت به کارخودشان رونق می بخشند. اگر شهرداری به این کار نپردازد موسیقی تعطیل نمی شود وکار در جاهای دیگر با شدت و حدت بهتر و بیشتری انجام خواهد شد. بطور مثال زمانیکه شهرداری که در منطقه ۱۷ و ایکس آموزش موسیقی نمی دهد آن آموزشگاهی که پارسال ۲۰ تا هنرجو داشته و امسال ۱۲۰ تا هنرجو پیدا کرده است.پس شهرداری متولی موسیقی مملکت نیست.

    • اما شهرداری به واسطه داشتن سالن های آمفی تئاتر در فراهنگسراهای تمام نقاط شهر امکان برگزاری موسیقی به فراخور منطقه را دارد که امکانات عظیمی محسوب می شود.

    الان این بخش دارد در معاونت احتماعی شهر تهران صورت می پذیرد و جشنواره شمسه را که در سطح محله تا کل تهران است  دارد و یکی از آیتمهای این جشنواره موسیقی است. به همین دلیل اگر یک معاونت در شهرداری به کار خودش نپردازد و انجام وظیفه نکند باید بروید قسمت دیگر و در معاونت اجتماعی فعالیتهای موسیقی را بررسی کنید.

    • فعالیت موسیقی به معاونت هنری مربوط می شود و مسایل اجتماعی به معاونت اجتماعی!

    نه از زمانیکه آن اتفاق عجیب در ارتباط با معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران افتاد که تصمیم عجولانه ای بود که الان بین معاونتها مشکلاتی پیش آورده …

    • کدام تصمیم ؟ 

    همین تصمیم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به صورت هیات امنایی بین هشت تا ده وزارتخانه و شازمان و ارگان مثل گوشت قربانی تقسیم کردند اما هزینه هایش را باید شهرداری تهران بدهد! وزیرارشاد، ریس سازمان تلویزیون، سازمان تبلیغات و بسیج و نماینده دفتر رهبری و…

    • فکر نمی کنید که درست نیست که بودجه از مردم تامین بشود و آنوقت سیاستگزاریها از سامانهای دیگر ابلاغ شود؟

    این درست نیست. شما جوری حرف می زنید که انگار در سوئیس زندگی می کنید. اینجا اسمش ایران است. در سال ۷۵-۷۶ به خاطر اختلافاتی که با شهردار وقت داشتند آمدند سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در مجلس مصوب کردند که بدین گونه باشد. یعنی اختیار شهردار نبوده و این قانون در مجلس به تصویب شده و دوباره باید در مجلس بحث شود و تعدیلش کنند که آن ار به سیستم به روزشده ای دربیاورند.

    • یعنی شما هم فکر می کنید باید تغییراتی در هیات امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری صورت بگیرد…

    قطعا باید تغییرات ایجاد شود و باید بیایند زیرنظر شهرداری . هم سازمان فرهنگی هنری و هم معاونت اجتماعی با هم یک کاسه شوند که بتوانند به شهردار تهران پاسخگو باشند. چونکه آقای شهردار تهران هم یک رای در آنجا برای مدیریت دارد و شخصی که مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می شود باید از مجموعه هیات امنا رای اکثریت را کسب کند.

    الان بعد از مدتها تصمیم گرفته شده که شهردار تهران علاوه بر اینکه یک رای دارد ریس هیات امنا هم باشد که بتواند حرف بیشتری داشته باشد. دست بالاتری داشته باشد.

    •  بعد از فوت آقای ماندلا بلافاصله شورای شهر اعلام کرد که خیابانی را بدین نام خواهد کرد. آیا شاعری مثل نیما که متحول کننده شعر فارسی است و همشهری شماست و یا عباس کیارستمی که جزو ده فیلمساز مطرح جهان است آیا این دو خدمتی به فرهنگ این سرزمین نکرده اند و یا استاد صبا که همتایی در موسیقی ندارند آیا این اسامی را برای خیابانها مناسب نیستند؟

    بعضی از eventها (رویدادها) بزرگ هستند. ما در تهران خانه نیما داریم. نیما یوشیج شاعری ملی است و متعلق به همه مردم ایرانو اجرشان بر همه ما واجب است. در کمیته نام گذاری با توجه به مسایلی که عنوان می شود خیایان یا کوچه ای را به نام آن رویداد می گذاریم. درهر صورت نلسون ماندلا شخصیت جهانی بود با رویکردی که برای همه بشریت و افکار عمومی مردم ایران و دنیا زیبا بوده است. لذا این نامگذاری در شورای شهر حرکت خوبی بوده.  اولا شما باید بدانید که شهردایر تهران دولت جمهوری اسلامی نیست که درمورد همه مسایل بخواهد نظر بگیرد. ما در مورد همه مسایل نمی توانیم نظر بدهیم. شهرداری باید برای مسایل رفاهی و جاده سازی و اتوبان سازی و نگهداری پاکیزه شهر را فراهم کند. شهرداری ۴۵هزار نفر را برای جمع آوری زباله بکار میگیرد و یک ارتش است. حالا شما دنیای خودتان را می بینید. شما همانند مورچه ای که در روزدخانه افتاد و گفت دنیا را آب برده هستید. نه اینگونه نیست! باید بدانید که خیلی از کارهایی را که شهرداری میخواهد انجام بدهد اجازه ندارد چون وزارت ارشاد می گوید به شما ربطی ندارد.

    • مثلا؟

    فرض کنید کنسرت بخواهیم بگذاریم جلوی ما را می گیرد.

    • اتفاقا درمصاحبه ای که با آقای وزیر داشتم گفتند می خواهیم از شهرداری نیز برای مسایل فرهنگی هنری کمک بگیریم.

    ایشان می خواهد. آقای وزیر این حرفها را می زند اما اگر فردا شهرداری بخواهد کنسرت بگذارد و وزارت ارشاد مجوز ندهد؛ شهرداری مگر می تواند کاری کند؟

    • قبلا ( ۵ سال پیش) کنسرتها برگزار می شد و وزارت ارشاد هم با این سیستم و روند موافق بود! 

    بله، می خواهم بگویم شما به گونه ای فکر می کنید که شهردار تهران مسئول فرهنگ و هنر و اندیشه و همه چیز در این مملکت است. اینگونه نیست! شهرداری وظایف و حد و حدودش مشخص است.

    • در حال حاضر شهرداری در تعامل با وزارت ارشاد به مشکلی برخورده؟

     نه خیر، مامشکلی نداریم اما متولی فرهنگ نیستیم. شهر تهران سازمان تبلیغات اسلامی دارد ، سازمان بسیج و وزارت ارشاد و رادیو-تلویزیون و ده ها موسسه فرهنگی هنری دولتی و غیردولتی دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=46885
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *