×
×

رخ نمایی ریتم‌ها در شب دارکوب‌ها

  • کد نوشته: 46435
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۵ام دی ۱۳۹۲
  • ۰
  • گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری در دومین شب از تازه ترین کنسرت خود که این بار بدون حضور حامد بهداد و مهران مدیری برگزار شد جدیدترین آثار خود را برای علاقه‌مندان موسیقی عرضه کرد.

    رخ نمایی ریتم‌ها در شب دارکوب‌ها
  • 1گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری در دومین شب از تازه ترین کنسرت خود که این بار بدون حضور حامد بهداد و مهران مدیری برگزار شد جدیدترین آثار خود را برای علاقه‌مندان موسیقی عرضه کرد.

    در ابتدای این کنسرت که شنبه شب ۱۴ دی ماه در تالار وحدت و با استقبال تماشاگران برگزار شد، قطعه همیشگی گروه “دارکوب” با میکس صدای ضرب دارکوب بر تنه درخت روی ملودی برای علاقه مندان با هنرمندی دارا دارایی گیتار بیس، آرش پژندمقدم درامز، همایون نصیری پرکاشن، امید حاجیلی ترومپت، مسعود همایونی گیتار الکتریک و پویا نیک پور نوازنده کیبورد اجرا شد.

    بعد از اجرای این قطعه اول و روی صحنه آمدن محسن شریفیان سرپرست گروه موسیقی لیان بوشهر و یکی از خوانندگان و نوازندگان گروه “دارکوب” قطعه ای محلی با ترکیبی از سازهای بومی و الکترونیک اجرا شد. این قطعه به دلیل حرکات نمایشی و آیینی شریفیان که در کنسرت گروه لیان از او سراغ داریمU با استقبال مخاطبان رو به رو شد.

    همایون نصیری سرپرست گروه مانند کنسرت های گذشته گروه دارکوب به ارائه مقدمه ای از تاریخچه تشکیل این گروه و اهداف آن در حوزه موسیقی پرداخت و گفت: گروه موسیقی دارکوب از سال ۸۶ با ترکیبی از بهترین نوازندگان حوزه موسیقی تشکیل شده و از آن زمان تاکنون تلاش خود را انجام داده تا فضای متفاوتی از تلفیق موسیقی نواحی و موسیقی الکترونیک را به مخاطبان هوشمند موسیقی کشورمان ارائه دهد.

    وی ادامه داد: نوازندگان گروه دارکوب امشب بسیار خوشحالند که در سال ۹۲ بار دیگر کنسرت می دهند و این بار با فضایی متفاوت تر از کنسرت های قبلی در خدمت شما مخاطبان فرهیخته موسیقی است. به هر حال امیدواریم شب خاطره انگیزی هم برای ما و هم برای شما باشد.

    ” آفرو” آهنگی از آلبوم اول گروه دارکوب عنوان قطعه سومی بود که در این برنامه اجرا شد. بعد از این قطعه نیز قطعه “باد” از آلبوم لیوا با دو نوازی کمانچه کوروش بابایی و تار میلاد درخشانی اجرا شد که همراهی سازهای کوبه ای محلی در قالب فضای موسیقی الکترونیک این قطعه را تبدیل به قطعه ای شنیدنی کرد.

    سرپرست گروه دارکوب بعد از اجرای این قطعه و معرفی پویا نیک‌پور به عنوان رهبر ارکستر و تنظیم کننده قطعات این کنسرت خطاب به تماشاگران گفت: من از همه شما ممنون هستم که همواره از تولید آلبوم ها و کنسرت های ما حمایت کردید. با اینکه من چند سالی بنا به یکسری دلایل در گروه‌های موسیقی پاپ حضور نداشتم و فقط با امید حاجیلی در کنسرت های او نوازندگی کردم و بیشتر سعی می کردم در فضای موسیقی سنتی حضور فعالی داشته باشم اما بسیار خوشحالم در همان مدتی که در گروههای پاپ نوازندگی می کردم هنرمندان خوبی در کنارم بودند. یکی از این هنرمندان احسان خواجه امیری است که امشب افتخار میزبانی او را داریم. او خواننده ای است که همیشه محبوب بوده است.

    “لیوا” عنوان قطعه دیگری از گروه دارکوب در این کنسرت بود که محسن شریفیان به عنوان خواننده و یکی از نوازندگان آن را با تنظیمی جدید اجرا کرد. حمید اکبری نوازنده بومی موسیقی نواحی بوشهر نیز در این قطعه گروه را همراهی می کرد. استفاده مناسب و همزمان از سازهای محلی در کنار سازهای الکترونیک از نکات قابل توجه این قطعه بود.

    شریفیان بعد از اجرای این قطعه گفت: تم اصلی موسیقی قطعه “لیوا” متعلق به ۳۰۰ سال گذشته در جزیره خارک است که بخش عمده ای از آن مربوط به موسیقی “زار” است و تبارش به یک خاندان آفریقایی بازمی گردد که آنها ملودی اش را در جزیره خارک بنا گذاشتند.

    بعد از اجرای این قطعه، نصیری به معرفی امید حاجیلی، دارا دارایی و مسعود همایونی دیگر نوازندگان گروه دارکوب پرداخت و به همراه گروه خود قطعه ریتمیک و شاد “سایه” از آلبوم لیوا را برای مخاطبان اجرا کرد که این قطعه به دلیل تسلط حاجیلی در تکنوازی ترومپت و همراهی آن با دیگر سازها یکی از قطعه های پرطرفدار کنسرت شب گذشته گروه دارکوب شد.

    گروه دارکوب در کنسرت تالار وحدت خود که این بار بدون حضور ستارگانی چون حامد بهداد و مهران مدیری در مقام خواننده برگزار شد، قطعات جدیدی از آلبوم سوم خود را نیز برای مخاطبان ارائه کرد.

    اجرای یک قطعه محلی منطقه هرمزگان به آهنگسازی پیتر سلیمانی پور و آواز رضا کولغانی و قطعه “نارگیل” از ساخته های پیتر سلیمان‌پور از جمله قطعاتی بودند که گروه موسیقی دارکوب آن را برای علاقه مندان اجرا کرد. این درحالی است که اجرای قطعه بوشهری بر اساس مراسم عزاداری مردم این منطقه با همراهی محمود بردک نیا، حمزه مقدم، حمید اکبری و خوانندگی محسن شریفیان از دیگر قطعه های اجرا شده گروه در این کنسرت بود.

    بعد از اجرای این قطعات و قطعه آذری “ساری گلین” با دو نوازی تار و کمانچه میلاد درخشانی و کوروش بابایی قطعه “۴ نوازی” با هنرمندی همایون نصیری، وحید اسداللهی نقاره، حسین رضایی‌نیا دف و آرش پژند مقدم درامز اجرا شد که این قطعه به دلیل فضای ریتمیک و گفتگومحوری که به نوعی میان سازها برای مخاطب پدید آورده بوده تبدیل به پرطرفدارترین قطعه موسیقایی این کنسرت شد. ضمن اینکه حرکات نمایشی وحید اسداللهی حین نوازندگی از نکات جالب توجه اجرای این قطعه بود.

    “خولک” یا سیاه زنگی از ساخته های ابراهیم شاه دوستی عنوان قطعه پایانی کنسرت گروه موسیقی دارکوب بود که  با حضور همه نوازندگان و خوانندگان اجرا شد. این قطعه که ملودی آن برگرفته از موسیقی دهه ۴۰ منطقه هرمزگان است توسط علیرضا کولغانی در پایان اجرای آن از طرف گروه به همایون نصیری تقدیم شد. این در حالی است که همخوانی نوای سازهای بومی با فضای موسیقی الکترونیک کنسرت بار دیگر نشان از اعجاب انگیز بودن موسیقی نواحی ایران و نقش آن در حوزه موسیقی تلفیقی داشت.

    در دومین شب از کنسرت گروه دارکوب که به تهیه کنندگی صدر الدین حسین خانی و مدیریت برنامه های صمد طالقانی در  تالار وحدت برگزار شد، هنرمندان دیگری چون داود آزاد، علی زند وکیلی، سام درخشانی، پدرام درخشانی، هومن غفاری، حمید اسفندیاری به عنوان مهمان حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=46435
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *