×
×

استاد قورچعلی راج

  • کد نوشته: 45823
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲ام دی ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • استاد «قورچعلی راج» بامداد امروز دوم دی ماه در شهر اندیمشک چشم از این جهان فروبست.
    +موسیقی ایرانیان درگذشت استاد قورچعلی راج را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت می گوید و برای بازماندگان آن مرحوم آرزوی صبر می کند.

    استاد قورچعلی راج
  • استاد «قورچعلی راج»

    استاد «قورچعلی راج»

    موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: استاد «قورچعلی راج» بامداد امروز دوم دی ماه در شهر اندیمشک چشم از این جهان فروبست.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، زنده یاد راج  با ۸۷ سال سن تنها یادگار عصر طلایی کمانچه لرستان در شهرستان اندیمشک بود که بر اثر کهولت سن درگذشت.

    استاد علی اکبر شکارچی ردیف دان و نوازنده کمانچه در مورد استاد قورچعلی راج چنین می گوید: «قورچعلی راج یکی از نوازندگان موسیقی نسل گذشته است که در دوران خودش از درخشندگی و شهرت بسیاری برخوردار بوده است. در نوازندگی اش درخشش کلامها و بی پروایی ها به چشم می خورد وچیرگی بر ملودیهای لرستان محسوس است به طوریکه تمام پایه های موسیقی لرستان را به همان سبک بنیادی موسیقی لرستان نگهداری کرده است، ایشان جدا از نوازندگی کمانچه اخلاقی نیکو داشت و تمام خصوصیات یک انسان بزرگ را با خود دارا بود.»

    قورچعلی راج در سال ۱۳۰۵خورشیدی در محله پشت بازار خرم آباد دیده به جهان گشود، وی در سن ۱۰سالگی پدر و در سن ۱۲سالگی مادرش را از دست داد و در سال ۱۳۱۷خورشیدی کمانچه را با استعداد خدادادی که در وجودش نهفته بود بدون استاد شروع کرد و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی نمود تا اینکه در جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ خورشیدی کشورمان ایران محل تاخت وتاز اتباع بیگانه شد وبه اشغال در آمد که ایشان در حدفاصل استان لرستان و خوزستان در اندیمشک در کنار خارجی ها مشغول به کا رشد و زبان خارجی را هم تا حدودی فرا گرفت، یکی از دوستان خارجیش به استعداد درونی او پی می برد وبه او پیشنهاد داد که همراه او به خارج از کشور برود که علیرغم میل باطنی به خاطر سرپرستی خانواده اش از تصمیم خود منصرف و به زادگاهش باز میگردد.

    در دوره او در لرستان کمانچه نوازان مطرحی مانند استاد علیرضا حسین خانی، استاد پیرولی کریمی و استاد همت علی سالم حضور داشتند که نوای کمانچه آنها شهره خاص وعام بود. استادان علیرضا حسین خانی، پیرولی کریمی، همت علی سالم و قورچعلی راج وقتی دست به کمانچه میبردند هر شنونده  و بیننده ای را جذب هنر خویش می کردند. وی در سن ۲۵سالگی به تهران رفتند تا هنر خودرا به همگان نشان دهند، ایشان مانند بسیاری از هنرمندان این دیار استوار بر استعداد خویش بود. وی کمانچه ۳سیم را به زیبایی می نواخت و در نواختن دستگاههای موسیقی زبر دست و در ذوق آهنگسازی چندین کار دلنشین دارد که میتوان به ترانه زیبای (شیرین شیرینم وخدا) اشاره کرد که بسیار احساسی و شنیدنیست. ایشان آثار زیبایی در کمانچه نوازی دارد که همه آنها به صورت بداهه نوازی و در همان لحظه نوازندگی خلق شده واین نشان از مسلط بودن ایشان به موسیقی لری ومقامی دارد.

    موسیقی ایرانیان درگذشت استاد قورچعلی راج را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت می گوید و برای بازماندگان آن مرحوم آرزوی صبر می کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=45823
       
    برچسب ها قورچعلی راج

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *