×
×

انجمن آسیایی «نیویورک» میزبان کیهان کلهر شد

  • کد نوشته: 45041
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲ام آذر ۱۳۹۲
  • ۰
  • کیهان کلهر را «سفیر فرهنگی» موسیقی ایران نامیده‌اند؛ از آن‌رو که با ساز خود موجبات نزدیکی ملت‌ها را فراهم کرده. او هفته گذشته در حالی در انجمن آسیایی روی صحنه رفت که بلیت‌های اجرای مشترک وی و علی بهرامی‌فرد (نوازنده سنتور) پیش‌فروش شده بود.
    +اجرای «تنها نخواهم ماند» در این کنسرت

    انجمن آسیایی «نیویورک» میزبان کیهان کلهر شد
  • کیهان کلهر و علی بهرامی فرد

    کیهان کلهر و علی بهرامی فرد

    پرویز براتی و نیما توسلی:

    قلب هنر جهان همچنان برای هنر ایران می‌تپید؛ باوجود بی‌مهری‌های گاه‌به‌گاه حاکمان آن. نیویورک این‌روزها همچنان میزبان برنامه‌های متنوعی است که موزه انجمن آسیایی این شهر به افتخار هنر ایران تدارک دیده. هرچند سیاستمداران آمریکایی رویکرد مشخص و ثابتی در قبال ایران در پیش نگرفته‌اند؛ اما موزه‌ها، مراکز فرهنگی و گالری‌های این کشور همچنان میزبان پیام صلح‌طلبی هنرمندان ایرانی‌اند. نیمه ‌شهریور بود که موزه انجمن آسیایی واقع در خیابان هفتادم نیویورک میزبان بیش از یکصد اثر از ۲۶هنرمند ایرانی در قالب نمایشگاهی تحت‌عنوان «ایران مدرن» شد؛ نمایشگاهی با هدف روشن‌کردن زوایای کمترشناخته‌شده هنر ایرانی. این نمایشگاه در حالی تا ژانویه ۲۰۱۴ ادامه دارد که برنامه‌هایی جنبی ولی مهم برای معرفی وجوه دیگر فرهنگ ایرانی از سوی مسوولان موزه تدارک دیده شده است؛ از سخنرانی و داستان‌خوانی گلی ترقی، نویسنده نام‌آشنای ایرانی گرفته تا اجرای کنسرت کیهان کلهر، نوازنده چیره‌دست‌کمانچه. به این برنامه‌ها باید نمایش مستندهای کامران شیردل، چندین گفت‌وگوی هنری، نمایش فیلم، برپایی سمپوزیوم و جلسات بحث را هم اضافه کرد.
    هنرنمایی سفیر فرهنگی موسیقی ایران
    کیهان کلهر را «سفیر فرهنگی» موسیقی ایران نامیده‌اند؛ از آن‌رو که با ساز خود موجبات نزدیکی ملت‌ها را فراهم کرده. او هفته گذشته در حالی در انجمن آسیایی روی صحنه رفت که بلیت‌های اجرای مشترک وی و علی بهرامی‌فرد (نوازنده سنتور) پیش‌فروش شده بود. کلهر و بهرامی‌فرد در این کنسرت به اجرای موسیقی از آخرین آلبومشان، «تنها نخواهم ماند» پرداختند. این آلبوم، بازتابی از مرحله دشوار زندگی کلهر است که باعث شد او احساس تنهایی و انزوا کند. از این‌رو در این اجرا، تاریکی و خشونت جهان اطراف مشهود بود. به گزارش روابط‌عمومی انجمن آسیایی، این دوره، یکی از دوره‌های سخت زندگی کلهر بوده که به تجدیدنظر او درمورد رابطه‌اش با موسیقی منجر شد؛ اینکه او چگونه می‌تواند درهای امید را از نو بگشاید. عنوان آلبوم نیز به این معناست که او می‌خواهد موسیقی، راهی برای ارتباط با دیگران باشد. این کنسرت، با هدف نمایش صداهای خلاقانه در آسیای مسلمان‌نشین، برگزار شد و تحت حمایت و پشتیبانی «بنیاد دوریس دوک» در ارتباط با هنر اسلامی قرار داشت. از دیگر حامیان برنامه «ایران‌مدرن» می‌توان به «بنیاد رابرت استرلینگ کلارک»، «بنیاد دبلیو‌ال‌اس» و «انستیتو آمریکایی مطالعات ایرانی» اشاره کرد.
    پرتلند؛ مقصد بعدی
    کلهر هفته جاری در پرتلند هم روی صحنه می‌رود. برنامه کلهر بخشی از برنامه بزرگی است که طی آن قرار است ژانرهای گذشته و حال موسیقی به‌طور همزمان اجرا شود. کنسرت کلهر امروز شنبه ۲۳نوامبر برگزار می‌شود. او درواقع میهمان ویژه این ارکستر است. این ارکستر قصد دارد در برنامه‌های موسیقایی این هفته خود، کنسرت باروک مربوط به ارکستر سمفونیک پرتلند، شامل تعدادی از قدیمی‌ترین و عاشقانه‌ترین موسیقی‌های کلاسیک، به‌همراه تعدادی واریسیون مدرن ملهم از تم‌های باستانی را روی صحنه ببرد. به گزارش رسانه‌های پرتلند، کلهر موسیقیدانی کرمانشاهی است که از تاثیرگذارترین و خلاق‌ترین چهره‌ها در موسیقی امروز جهان به‌شمار می‌رود. او سبک موسیقی سنتی ایرانی را به‌شیوه‌ای التقاطی روی صحنه می‌برد و از این‌رو طرفدارانی بسیار دارد. از همین‌رو است که نامزد جایزه معروف «گرمی» شده است. کلهر نقشی بسیار مهم در معرفی موسیقی ایرانی به جهانیان داشته است. تلاش‌های این موسیقیدان برای نزدیک‌کردن ملت‌ها از طریق موسیقی، خصوصا همکاری او با شجاعت حسین‌خان، نوازنده سیتار هندی همواره با تمجید هنردوستان همراه است.
    قلب خاندان «راکفلر» برای هنر ایران می‌تپد
    انجمن آسیایی نیویورک ۵۷سال پیش توسط خاندان پرنفوذ و قدرتمند «راکفلر» تاسیس شد. موزه این انجمن هرسال پذیرای نمایشگاه‌های بسیار مهمی با محوریت هنر شرق دور، هند و خاورمیانه می‌شود. ملیسا چیو، مدیر موزه این انجمن که یک‌بار هم به ایران آمده و با هنرمندان ایرانی ملاقات داشته، در گفت‌وگو با «شرق» درباره برنامه‌های مرتبط با ایران می‌گوید: «اگر از موضوعات سیاسی حال حاضر جهان بگذریم، نمایشگاه‌هایی مانند هنر مدرن ایران، برای پرورش ذهن‌ها در مفاهمه بهتر از تاریخ ایران، اقدامی حیاتی محسوب می‌شود.» او درباره هنر ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ اضافه می‌کند: «هرچند نمایشگاه ایران مدرن روی هنر ایران قبل از انقلاب ۵۷ تمرکز دارد، با این حال این انجمن به‌طور منظم و هدفمند قصد دارد آثار هنرمندان معاصر در آسیا، چه هنرمندان جدید و چه هنرمندان نوظهور یا هنرمندانی را که به نظر می‌رسد در حال پدیدارشدن هستند به نمایش بگذارد. من شخصا بسیار امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک بتوانیم آثار هنرمندان نسل جدید ایران را به نمایش بگذاریم تا رسالت انجمن آسیایی در زمینه معرفی هنر کشورهای آسیا را به پیش ببریم.» چیو که از اجرای گذشته کلهر و بهرامی‌فرد در نیویورک بسیار لذت‌برده در پایان می‌گوید: «کماکان علاقه‌مندم برای توسعه شناخت هنر ایران در سطح جهانی، به ایران سفر و با هنرمندان معاصر نیز باب آشنایی‌های تازه‌ای را باز کنم.»
    https://musiceiranian.ir/?p=45041
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *