×
×

کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» رونمایی شد

  • کد نوشته: 44496
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۰ام آبان ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» نوشته فرهاد فخرالدینی، شب گذشته با اجرای ارکستر ملی به رهبری این آهنگساز در تالار رودکی رونمایی شد.
    +شهرام ناظری: موسیقی طی سال‌های گذشته آنگونه که باید خود را نشان نداده است

    کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» رونمایی شد
  • IMG15140640کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» نوشته فرهاد فخرالدینی، شب گذشته با اجرای ارکستر ملی به رهبری این آهنگساز در تالار رودکی رونمایی شد.

    در این مراسم که با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، شهرام ناظری، داریوش طلایی، محمد سریر، فرهاد فخرالدینی ، سالار عقیلی، شهرام توکلی، علی اکبر قربانی و تنی چند از هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد، محمد سریر با ابراز خرسندی از فعال شدن مباحث تئوریک موسیقی و نیز انتشار کتاب شرح ردیف موسیقی ایران گفت: جان مایه دستگاهها و روایتهایی که از آنها وجود دارد دو جنبه مهم حوزه تئوریک است از سویی دیگر ذات موسیقی ایران و ردیف موسیقی ایران که در بداهه‌نوازی نهفته است و نیز شان این گوشه‌ها در ظرفیت ردیف‌ها حائز اهمیت است.

    وی ادامه داد: موسیقی ردیف دستگاهی حاصل خلاقیت مشترک هنرمندان و متأثر از شرایط اجتماعی زمان‌های گوناگون در طول تاریخ است که باید روایت‌های ردیف‌نوازی به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد که خوشبختانه طی سالهای اخیر تئوری موسیقی مورد بررسی قرار گرفته که این خود میتواند برای نسل جوان بسیار موثر باشد.

    سریر با اشاره به کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران»اظهار داشت: این کتاب حاصل شش دهه تلاش آقای فخرالدینی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی است که تحلیل آن کار بسیار دشواری است. ایشان همچنین کتاب دیگری نیز نوشته اند که بخش مهمی از تاریخ موسیقی ایران را در خود داشت.

    درادامه این مراسم داریوش طلایی نوازنده برجسته تار به شرایط بروز و ظهور موسیقی اشاره کرد و گفت: در دوره ناصرالدین شاه موسیقی به دلیل ارتباط با مغرب زمین و نیز وجود ذوق هنری شکوفا کرد همچنین در دربار موسیقی جدی نیز باب شد و اساتید اقدام به جمع‌آوری و مکتوب کردن موسیقی که به صورت سینه به سینه منتقل می شد ، کردند و شروع به تدریس آن که همان موسیقی ردیف بودند ،نمودند.

    این نوازنده تار با بیان اینکه کتاب فخرالدینی در ۴ بخش نگارش شده، افزود: آنچه در این کتاب مطرح شده فراتر از ردیف است به نوعی که آقای فخرالدینی در این کتاب کاری جامع انجام داده است.

    در بخش دیگری از این مراسم علی اکبر قربانی آهنگساز درباه همکاری خود با فخرالدینی در انتشار این کتاب سخن گفت و سپس کامبیز روشن روان کتاب فخرالدینی را یک کتاب مرجع موسیقی خواند و ابراز امیدواری کرد که در آینده این کتاب به همه مراکز علمی دنیا راه پیدا کند تا باعث معرفی موسیقی ایرانی در کشورهای دیگر شود.

    شهرام توکلی از شاگردان فخرالدینی نیز در ادامه این برنامه گفت: صدای ارکستر ملی و نفس ارکستر ملی ایران به خاطر وجود استاد فخرالدینی بود و پس از ۱۳۸۸ که وی ازارکستر کناره‌گیری کردند، فهمیدیم کسی که بر سکوی رهبری ارکستر ملی قرار می‌گیرد باید شناخت کامل موسیقی ملی ایران داشته باشد.

    در بخش دیگری از مراسم رونمایی کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» ، شهرام ناظری انتشار این کتاب را اتفاقی فرخنده برای موسیقی ایران دانست و گفت: موسیقی طی سال‌های گذشته آنگونه که باید خود را نشان نداده است و متاسفانه مسئولان فرهنگی نیز در این زمینه کاری نکرده‌اند که امیدوارم مراکز فرهنگی در برنامه‌ریزی‌های سالانه خود در طیف گسترده‌تری به مسائل مربوط به موسیقی بپردازند.

     محمد موسوی نوازنده نی نیز در این برنامه کوتاه سخن گفت و سپس فخرالدینی به توضحیاتی در خصوص کتاب تازه منتشر شده اش پرداخت و اظهار داشت: حس می‌کنم بیهوده کار نکرده‌ام. من سالیان سال نوازنده بودم و بعد رهبری‌ ارکستر را برعهده گرفتم در این میان آثار متعددی را نیز آهنگسازی کردم .

    وی ادامه داد:موسیقی ما مدیون روح‌الله خالقی است. از ۱۳۳۸ در کتابخانه ملی کتاب‌های روح‌الله خالقی خواندم و غافل بودم که چه اثری بر من خواهد گذاشت و همزمان با آموزش ، تدریس را هم آغاز کردم .

    این آهنگساز بیان داشت: من معتقدم برای وارد شدن به مباحث اصلی موسیقی باید ریتم و صدا را شناخت .من گنجینه‌هایی از ارموی و مراغه‌ای را کشف کردم و موفق به کشف آهنگی شدم که ششصد سال قدمت دارد و عبدالقادر مراغه‌ای آن را ساخته و قدیمی‌ترین قطعه مکتوب است همه این‌ها را به نت درآوردم.

    بعد از صحبتهای این آهنگساز علی مرادخانی معاون هنری ارشاد با بیان اینکه فقر مستندات در حوزه موسیقی احساس می شود، گفت: می‌توان در این زمینه میزگرد و مستر کلاس‌هایی تشکیل داد. ما کسانی که سالیان سال زحمت کشیده‌اند، را مورد ارزش قرار نمی‌دهیم. باید بزرگان خود را با شایستگی مطرح کنیم. برعکس غرب که کوچک‌ترین کارها را به نحوی ارائه می‌دهند که همه را متوجه می‌کنند، ما در زمینه معرفی بزرگان قدری دریغ می کنیم.

    وی ادامه داد: امیدوارم در آینده اساتید با انگیزه و اشتیاق بیشتری کار خود را انجام دهند و مستندات موسیقی را به رشته تحریر درآورند.

    مراسم رونمایی کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» با اجرای ارکستر ملی به پایان رسید در این اجرا فخرالدینی که از سال ۸۸ دیگر با ارکستر موسیقی ملی همکاری نداشت بعد از ۴ سال چوب رهبری این ارکستر را به دست گرفت و قطعاتی چون موسیقی فیلم «ابن سینا»، «حالا چرا» به آهنگسازی روح الله خالقی و شعر محمدحسین شهریار و «ای ایران» ساخته روح الله خالقی و شعر حسین گل گلاب را همراه با سالار عقیلی اجرا کردند.

    https://musiceiranian.ir/?p=44496
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *