×
×

حضور افتخاری هنرمندان نامدار و برای حمایت از استعدادهای جوان
جلسه نخست مسترکلاس آهنگ‌سازی و نوازندگی میلاد کیایی برگزار شد

  • کد نوشته: 439254
  • 24 بهمن 1402
  • ۰
  • قسمت نخست مسترکلاس آهنگ‌سازی و نوازندگی میلاد کیایی هنرمند پیش‌کسوت و نامدار موسیقی ایران که در عرصه موسیقی ملی ایران از چهره‌های خوش‌نام و آهنگ‌سازان خوش‌قریحه به شمار می‌آید در مؤسسه هنری موسیقی سورنامهر برگزار شد.
    جلسه نخست مسترکلاس آهنگ‌سازی و نوازندگی میلاد کیایی برگزار شد
  • قسمت نخست مسترکلاس آهنگ‌سازی و نوازندگی میلاد کیایی هنرمند پیش‌کسوت و نامدار موسیقی ایران که در عرصه موسیقی ملی ایران از چهره‌های خوش‌نام و آهنگ‌سازان خوش‌قریحه به شمار می‌آید در مؤسسه هنری موسیقی سورنامهر برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی مؤسسه موسیقی سورنامهر، این مؤسسه سعی دارد با همکاری هنرمند صاحب‌نام و توانمند در عرصه موسیقی ملی و بین‌المللی زمینه را برای ارائه علمی و اصولی هنر موسیقی به هنرجویان بااستعداد و البته کوشا فراهم کند.

    از همین رهگذر، میلاد کیایی آهنگ‌ساز، نوازنده و نویسنده موسیقی ایرانی نخستین هنرمندی بود که قسمت اول مسترکلاس خویش را به‌صورت افتخاری بدون دریافت هیچ هزینه‌ای پیش روی جوانان علاقه‌مند و پیگیر موسیقی کشورمان قرار داد.

    این هنرمند گران‌قدر در ابتدای این جلسه بعد از سلام و خوشامد به همه شرکت‌کنندگان در مسترکلاس خود، توضیح داد: بسیار خوشحالم امروز فرصتی دست داد و با استفاده از آن توانستم رودرروی تعدادی از جوانان با فرهنگ مملکتم قرار بنشینم و از این بابت بسیار خوشحالم. از همه شما گرامیان خواهش می‌کنم بدون تعارف سؤالات خودتان را مطرح کنید و من هم امیدوارم بتوانم در حد توانم به پرسش‌های شما عزیزان پاسخ بگویم.

    در ادامه یکی از هنرجویان حاضر سؤالی درباره تعریف درست و دقیق آهنگ‌سازی پرسید و میلاد کیایی با اشاره به آثار ماندگار موسیقی ملی ایران که عمرشان به چند دهه می‌رسد، گفت: ما پنجاه یا شصت سال قبل در کشورمان هنرمندان خوش‌ذوق و با قریحه‌ای داشتیم که اتفاقاً ملودی‌های بسیار زیبایی می‌ساختند؛ اما ازآنجاکه آشنایی چندانی با مقوله آهنگ‌سازی نداشتند، ناچار تنظیم آثارشان را به بزرگانی نظیر مرتضی حنانه، روح‌الله خالقی، جواد معروفی، همایون خرم، علی تجویدی و تعدادی دیگر می‌سپردند و اغلب این آثار در برنامه‌های پرمخاطب آن زمان نظیر «گل‌ها» در رادیو پخش می‌شد.

    او افزود: اگر بناست به یک نفر به چهره‌ای نامی و البته به معنای دقیق کلمه آهنگ‌سازی توانمند بدل شود، باید با مقوله تنظیم از جمله هارمونی و کنترپوان، آشنایی کامل داشته باشد.

    در ادامه میلاد کیایی به تأثیر کلنل علی‌نقی وزیری در موسیقی ایران اشاره کرد و افزود: من نمی‌گویم کلنل وزیری معمار موسیقی معاصر ایران بود؛ اما بدون شک باید او را نقطه عطف موسیقی نوین ایران دانست و موسیقی را به قبل و بعد از او تقسیم کرد.

    او افزود: کلنل، با کوشش‌های فراوان به اروپا سفر کرد و در فرانسه و آلمان به فراگیری علمی موسیقی غرب پرداخت. در ادامه به ایران آمد و در ابتدا نزد میرزا حسینقلی و پس از آن در محضر میرزا عبدالله ردیف موسیقی ایرانی را تبدیل به نت کرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات کلنل تأسیس مدرسه عالی موسیقی بود که باید آن را اولین هنرستان موسیقی در ایران به شمار آورد.

    این آهنگ‌ساز نامدار در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به پرسش یکی از هنرجویان حاضر درباره حدومرز حرکت در مسیر نوآوری و سنت، گفت: به خاطر دارم وقتی پانزده یا شانزده‌ساله بودم، همه ردیف‌های مکتوب موسیقی ایران تا آن زمان را آموخته و می‌نواختم. در آن ایام، شاگرد برادرم روانشاد ایرج کیایی که از شاگردان نابغه و بااستعداد مکتب زنده‌یاد ابوالحسن صبا به شمار می‌رفت، بودم. اتفاقاً به‌واسطه برادرم توانستم به محضر استاد صبا هم برسم.

    او ادامه داد: در همان ایام، ناگهان در وجود من اتفاقی رخ داد و در نوازندگی سنتور دست به یک نوآوری زدم؛ به همین خاطر هم هست که بزرگانی همچون هوشنگ کامکار، محمد سریر و بسیاری دیگر میلاد کیایی را اولین کسی می‌نامند که دست به نوآوری در زمینه نوازندگی ساز سنتور زد.

    این نویسنده تاریخ شفاهی موسیقی ایران، توضیح داد: این نوآوری‌ها موردپسند نسل جوان واقع شد تاحدی‌که در آن ایام هرگاه در یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی سنتور می‌نواختم، فردایش مغازه‌های فروش ساز با من تماس می‌گرفتند تا خبر بدهند برای مثال امروز ۲۰ یا ۳۰ ساز فروختیم.

    کیایی به واکنش استادان سنت‌گرای موسیقی در آن ایام به نوآوری‌های ایام جوانی او هم اشاره کرد و افزود: در همان ایام متقدمین سایه مرا با تیر می‌زدند حالا فرض کنید اگر دستشان به خودم می‌رسید، چه بلایی به سرم می‌آوردند؟ من معتقد بودم اگر قرار است گوشه «کرشمه شور (یکی از گوشه‌های اصلی دستگاه شور)» را صبح، ظهر و شب به یک‌شکل بنوازیم، خوب چه کاری است؛ یک‌بار آن را روی کاست ضبط کنیم و مدام همان را گوش بدهیم. اما مگر یکی از معانی هنر خلاقیت نیست؟ تا آنکه اتفاقات عجیب‌وغریبی در زندگی‌ام رخ داد و سبب شد به‌اعتدال برسم.

    این آهنگ‌ساز و نوازنده برجسته سنتور به روش و منشی که از جایی به بعد در عرصه موسیقی به کار گرفته است، نیز اشاره کرد و در این باره توضیح داد: نه تندروی‌های بی‌محابا و نه تکرار مکررات؛ امروز سال‌هاست که به موسیقی چنین نگاهی دارم؛ خوشبختانه امروز که به مرز هشتادسالگی رسیده‌ام این اعتدال را در پیش گفته‌ام هرچند باید تأکید کنم با وجود هفتادسال سابقه نوازندگی هنوز در ابتدای راهم و هیچ ادعایی ندارم.

    این چهره شناخته شده عالم موسیقی در ایران گفت: گاهی می‌بینم جوانانی با سابقه سه یا چهار سال نوازندگی در ملاقات با من، می‌گویند: «قربان، من دستگاه شور را تمام کردم.» چطور ممکن است هنری را که وسعتش به‌اندازه کائنات است، تمام شده باشد؟ بهتر نیست بگویی: دوره‌ای را در این زمینه گذرانده‌ایم. گاهی هم جوان‌هایی را می‌بینم که شاید پنج سال هم نیست ساز به دست گرفته‌اند؛ اما خودشان روی کارت ویزیت خود نوشته‌اند استاد فلانی.

    در بخش دیگری از این جلسه، هر کدام از هنرجویان حاضر با ساز تخصصی خود به اجرای قطعه‌ای پرداختند و هم‌زمان و پس از اجرا، به طرح پرسش‌های خود در زمینه اجرای موسیقی پرداختند. میلاد کیای؛ هنرمند نامدار موسیقی ایران هم با تشویق همگی جوانان حاضر نکات و ریزه‌کاری‌های کاربردی زیادی را به شکل انفرادی و البته گروهی با حاضران در میان گذاشت تا بار علمی و البته احساسی این دیدار موسیقایی به شکل قابل‌قبولی در وجود حاضران، حسی خوب ایجاد کند.

    در پایان، میلاد کیایی که از ابتدای جلسه تأکید داشت، هیچ‌کس با لقب استاد صدایش نزند، شماره‌تلفنش را به تک‌تک هنرجویان حاضر داد و از آنان خواست هرگاه به نکته یا پرسشی در زمینه نوازندگی و آهنگ‌سازی برخوردند، موضوع را با این هنرمند ارزنده در میان بگذارند.

    این جلسه عملاً نخستین جلسه از مجموعه جلسات مسترکلاس نوازندگی و آهنگ‌سازی با میلاد کیایی بود که به‌صورت رایگان و با حضور افتخاری این هنرمند با هدف حمایت از جوانان بااستعداد و علاقه‌مند به هنر موسیقی در مؤسسه هنری موسیقی سورنامهر واقع در سرای محله زعفرانیه برگزار شد.

    جمعه این هفته یعنی ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ هم قرار است نخستین قسمت از مسترکلاس حسین علیشاپور خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی در همین موسسه برگزار شود.

    کارگاه «آواز در هنر نمایش» عنوان مسترکلاسی است که در چند قسمت مفصل در مؤسسه هنری موسیقی سورنامهر برگزار خواهد شد.

    این مؤسسه از مدتی قبل در سرای زعفرانیه تهران افتتاح شد و به گفته مؤسسش؛ مریم سورنامهر که در همین محل نمایشگاهی دائمی برای انواع سازهای موسیقی ایرانی و غربی ترتیب داده، بنا دارد بدون چشمداشت مالی و در جهت حمایت از استعدادهای موسیقایی کشورمان دستکم جلسات نخست همه کارگاه‌ها و مسترکلاس‌های خود را به‌صورت رایگان و البته با ظرفیت محدود برگزار کند.

    علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این مستر کلاس‌ها می‌توانند با شماره ۰۹۳۷۱۱۱۲۳۶۸ تماس بگیرند یا به دایرکت صفحه رسمی این موسسه به نشانی SOORENAMEHR.ACADEMY مراجعه کنند.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *