×
×

«عبور از مه» اثری از هامون بهرامی / نوگرایی در موسیقی دستگاهی

  • کد نوشته: 438038
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۶ام آبان ۱۴۰۲
  • ۰
  • آلبوم «عبور از مه» اثر هامون بهرامی با صدای علی زندوکیلی، با رویکرد موسیقی دستگاهی، به ثبت رسید.
    «عبور از مه» اثری از هامون بهرامی / نوگرایی در موسیقی دستگاهی
  • در این اثر، فضای موسیقی کاملاً شهری است و از گام‌های موسیقی ایرانی در قالب موسیقی دستگاهی و گام‌های موسیقی غربی به تناوب استفاده شده است که این روش نوگرایی در این اثر را تقویت می‌کند.

    هامون بهرامی در این آلبوم آثار و قطعاتی به صورت باکلام، بی‌کلام و تک نوازی‌ها را به گوش شنونده خود هدیه کرده و با همراهی صدای علی زند وکیلی از خوانندگان بنام کشور اثری شنیدنی به گوش مخاطب می رساند. هامون بهرامی مقدم برنده جایزه بهترین نوازنده سنتور جوان در بیست و دومین دوره جشنواره فجر است.

    آلبوم «عبور از مه» اولین اثر این آهنگساز جوان است که در سال ۱۳۸۹ منتشر شده است. وی در این اثر با رویکرد موسیقی دستگاهی دست به آهنگسازی زده است تا شروع خوبی را برای خود در عرصه موسیقی رقم بزند. استفاده از اشعار شاعران گذشته و معاصر باعث شده قطعات با کلام این آلبوم حال و هوای همه زمانی را در خود داشته باشد و متعلق به زمان خاصی نباشند. اشعاری از شعرای کلاسیک ایران همچون حافظ ، وحشی بافقی و شاعران معاصر همچون جمیله سادات کراماتی و زهرا پناهی در تصانیف این آلبوم به چشم می‌خورد.

    در بخش تکنوازی سنتور، بهرامی مقدم توانسته با استفاده از صدای درخشان ساز سنتور امضای شخصی خود را به عنوان یک نوازنده توانمند معاصر به گوش شنونده برساند. همچنین استفاده از ساز بم کمان برای تقویت خط باس در تنظیم این آلبوم نقش چشمگیری دارد که آن را مصباح قمصری با هنرمندی می‌نوازد و به این آلبوم جانبخشی خاصی را داده است.

    «عبور از مه» اثرمشترک هامون بهرامی مقدم و علی زندوکیلی شامل ۱۴ قطعه موسیقی است که در سبک کلاسیک ایرانی تولید شده است. تصنیف جور زمان (همایون) تار و آواز (همایون) ضربی اصفهان (همایون) هفت ضربی (همایون) تکنوازی تار (همایون) تصنیف ز گریه (همایون) شوق (همایون) پیش درآمد نوا (نوا) تصنیف بروم (نوا) تکنوازی سنتور (نوا) بامداد قطعه ضربی (نوا) نی و آواز (نوا) چهارمضراب (نوا) تصنیف خوش است خلوت (نوا) عنوان قطعات این آلبوم پرستاره هستند.

    نوازندگی دف توسط حسین رضایی نیا، پایه‌گذار و سرپرست گروه موسیقی «کوبه‌ای تهران» در کنار هنرمندانی همچون مصباح قمصری(بم کمان، کوزه، صدابردار)، پاشا هنجنی (نی)، سینا علم(کمانچه)، علی اصغر عربشاهی(تار)، میثم ملکی(تمبک) زیبایی این اثر را دوچندان کرده است.

    «عبور از مه» با توجه به محوریت تار و سنتور و اشعار آن حال و هوایی عرفانی دارد. پرداخت صحیح، استفاده به جا و درست از سازها درکنار جنس صدای خواننده، ترکیبی شنیدنی را به گوش مخاطب می‌رساند و حتی فراتر از مخاطب سبک موسیقی شده و طرفداران و علاقه‌مندان به دیگر سبک‌ها را نیز با خود همراه می‌کند. در مقایسه با آثار منتشر شده در این سبک، به جرات می‌توان گفت، این آلبوم موفق عمل کرده و می‌تواند امضای خود را در دنیای موسیقی ماندگار کند.

    سازنده در کنار خلق زیبایی‌ها، به تاریخ مصرف نداشتن آن نیز توجه داشته است. از این رو می‌توان به این اثر امیدوار بود و چشم انداز قابل دفاعی را برای آن متصور شد.

    آلبوم «مارال» که در ژانر موسیقی بی‌کلام و با محوریت ساز سنتور ساخته شده از دیگر آثار این هنرمند است که در سال ١٣٩۵ منتشر شده است.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=438038
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *