×
×

کتاب «پیانو برای انگشتان کوچک» منتشر شد

  • کد نوشته: 438032
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۷ام مهر ۱۴۰۲
  • ۰
  • کتاب «پیانو برای انگشتان کوچک» به منظور حل این مسائل و آموزش درست و اصولی به کودکان 4 تا 9 سال طراحی شده است .
    کتاب «پیانو برای انگشتان کوچک» منتشر شد
  • این کتاب گامی جدید در دنیا برای آموزش موسیقی و ساز پیانو به کودکان ۴ سال به بالاست . شیوه خاص آموزش آن با درگیر کردن حواس چندگانه کودک به شیوه‌های مختلف ،آموزش را به نوعی بازی و سرگرمی برای کودک تبدیل می‌کند و درعین حال اصول پایه موسیقی را هم به او می‌آموزد .خوشبختانه دوره کامل این مجموعه به همت «حسین جلال‌زاده‌» و «انتشارات عارف» در ایران نیز به چاپ رسیده است .

    آن‌چه آموزش موسیقی به کودک و به خصوص آموزش پیانو به کودکان را با دشواری و مسئله روبه‌رو می‌کند طراحی شیوه موثر آموزش است . هوش سرشار کودک در سن پایین آمادگی یادگیری هر هنر و خلاقیتی را دارد. ولی از سوی دیگر ،ذهن کودک برای درک بسیاری مفاهیم تئوری موسیقی مانند ریتم ،نت‌خوانی و … با سختی روبه‌روست . برخی شیوه‌ها برای یادگیری مفاهیم به کودک از تحریف و سخیف کردن مفاهیم استفاده می‌کنند و در نقطه مقابل ،برخی شیوه‌های دیگر با بیان ثقیل ولو کامل خود باعث خستگی و حتی دلزدگی کودک و هدر رفتن استعداد او می‌شوند .

    این دشواری به خصوص در یادگیری ساز پیانو دو چندان می‌شود . پیانو به عنوان سازی کامل ،نقش موثری در آماده کردن ذهن کودک و پرورش استعداد موسیقی کودک دارد .اما برخلاف همه سازها که در اندازه‌های مناسب کودکان هم طراحی می‌شوند ،ساز پیانو تنها در اندازه استاندارد و معمول وجود دارد و کودک برای یادگیری آن به شیوه اختصاصی و تمرین‌هایی متناسب با قد و اندازه دستش نیاز دارد .

    کتاب «پیانو برای انگشتان کوچک» به منظور حل این مسائل و آموزش درست و اصولی به کودکان ۴ تا ۹ سال طراحی شده است .

    این مجموعه در سه جلد ابتدایی و پایه به صورت یک زنجیره مکمل نوشته شده‌ است . نت‌های درشت و نت‌نگاری کتاب مهارت‌های سلفژ و تئوری را به زبان ساده و خلاصه ،و در عین حال در سطح مقدماتی کامل آموزش می‌دهد .ذهن و دست هنرجوی کوچک در یک دوره تقریبا شش ماهه برای یادگیری سطوح بالاتر و نواختن قطعات آغازین سطح کلاسیک از آهنگسازانی چون باخ و موتسارت آماده می‌شود . این آموزش با یک روش کاملا آکادمیک اما شاد و متناسب با روحیه کودک ،آموزش را در کنار سرگرم کردن کودک به کار می‌گیرد .

    «حسین جلال‌زاده» مدرس و مترجم این سه جلد می‌گوید : با تجربه‌ای که در تدریس شیوه‌ها و کتاب‌های مختلف آموزش پیانو داشتم ،این کتاب در هزینه و زمان هنرجو صرفه‌جویی می‌کند .علاوه بر این ،هنرجو در هر سنی که باشد ،در مواجه شدن هم‌زمان دو کلید فا و سل پیانو دیگر مشکلی نخواهد داشت ،چرا که با ساده‌ترین شکل به صورت بازی خواندن و اجرای هر دو کلید را یاد گرفته‌است .

    تصاویر این کتاب با خطوط سیاه و سفید طراحی شده و هنرجوی کوچک می‌تواند مطابق میل خود آن ها را رنگ‌آمیزی کند و این همراهی آموزش نقاشی و پیانو باعث ارتباط بیشتر و یادگیری عمیق‌تر ساز خواهد شد . «حسین جلال‌زاده» می‌گوید این عمل رنگ‌آمیزی و آموزش نقاشی و پیانو برای مدرسانی که به روانشناسی کودک مسلط هستند می‌تواند گویای اطلاعات مفیدی از شرایط روحی و ذهنی کودک در حین یادگیری باشد .

    مواجه شدن با روش‌های جدید ممکن است برای بسیاری از اساتید و مدرسان پیانو و موسیقی کودک پرریسک و چالش‌برانگیز باشد .اما پیشرفت فرایند آموزش و نتایج متمایز در گرو امتحان شیوه‌های جدیدی است که می‌تواند جامعه موسیقی را با پیشرفت موسیقی روز جهان همگام کند .

    نتایج تدریس این کتاب در کشور آمریکا و کشورهای دیگر نیز گواه این پیشرفت و تغییر در آموزش ،به خصوص آموزش موسیقی کودک و آموزش پیانو است .

     

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
    https://musiceiranian.ir/?p=438032
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *