×
×

تالیف استاد فخرالدینی
چاپ سوم «هارمونی موسیقی ایرانی» منتشر شد

  • کد نوشته: 418055
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۶ام دی ۱۳۹۹
  • ۰
  • کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» نوشته فرهاد فخرالدینی توسط انتشارات معین به چاپ سوم رسید.

    چاپ سوم «هارمونی موسیقی ایرانی» منتشر شد
  • چاپ سوم هارمونی موسیقی ایرانی

    «هارمونی موسیقی ایرانی» نوشته فرهاد فخرالدینی توسط انتشارات معین به چاپ سوم رسید.

    کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» نوشته فرهاد فخرالدینی به‌تازگی توسط انتشارات معین به چاپ سوم رسیده است.

    «هارمونی موسیقی ایرانی»، «فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی» و «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» سه‌کتاب دیگری هستند که فخرالدینی درباره موسیقی ایرانی با همکاری این‌ناشر منتشر کرده است.

    در کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» فخرالدینی به نوشتن هارمونی برای موسیقی ایرانی بر اساس علم هارمونی در موسیقی جهانی پرداخته و این‌کار را با توجه به گرایشات نت‌های درجات مقام‌های موسیقی ایرانی به سوی نت‌های جاذب (مثل نت های شاهد و تونیک) انجام داده است.

    فخرالدینی می‌گوید در این‌کتاب خلاصه‌ای از آکوردهای سه صدایی را تعریف کرده است؛ آکوردهای سه صدایی دیگری که با فواصل موسیقی ایرانی به کار می‌روند، حالات این‌آکوردها، وسعتی که صدای انسان دارد، آکوردهای چهارصدایی و همچنین آکوردهای هفتم و نهم را نیز تعریف کرده است. او علاوه بر این، آکوردهایی با فواصل چهارم و فواصل پنجم که به نام «کوراتال» و «کویٔینتال» معروف هستند و اتفاقا با ذات موسیقی ایرانی سازگاری بیشتری دارند، توضیح داده است.

    در کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» همچنین بحث هارمونی مدها یا مقام های موسیقی ایران نیز تشریح شده است. فخرالدینی این‌موضوع را با دستگاه همایون شروع کرده است. سپس دستگاه شور و متعلقات آن مثل ابوعطا، دشتی، بیات ترک و افشاری تشریح می‌شود و در ادامه به مقام ماهور می‌رسد. در مقام ماهور هم جزئیاتی وجود دارد که خاص موسیقی ایران است و فخرالدینی مطالبی درباره آن مطرح کرده است. دستگاه و مقام سه‌گاه، گوشه‌های آن‌ها و چندصدایی‌شدن آن ها هم از جمله موضوعاتی هستند که در ادامه این‌کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

    دستگاه چهارگاه موضوع هشتمین فصل این‌کتاب است. این‌فصل تاحدودی مفصل‌تر از دیگر فصول است. زیرا چهارگاه هارمونی پیشرفته و قوی دنیا را در خود دارد. آخرین دستگاهی هم که در این کتاب تشریح شده، راست پنجگاه است.

    چاپ سوم این‌کتاب با ۴۴۶ صفحه و قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه شده است.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=418055
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *