×
×

حسام‌الدین سراج: ریشه نیکوکاری را باید در ایمان به روز رستاخیز دانست

  • کد نوشته: 436638
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۱ام تیر ۱۴۰۱
  • ۰
  • حسام‌الدین سراج معتقد است که ریشه و منشأ نیکوکاری را باید در ایمان به خداوند و روز رستاخیز دانست.
    حسام‌الدین سراج: ریشه نیکوکاری را باید در ایمان به روز رستاخیز دانست
  • به مناسبت فرارسیدن دهه ولایت و عید سعید غدیر خم، مرکز موسیقی ماوا با همکاری هیأت‌های مذهبی و گروه‌های مردمی، پویشی برای گروه سنی کودک و نوجوان با عنوان «نذر اسباب بازی» شکل داده است. هدف اصلی از برگزاری این پویش‌ها راه‌اندازی جریان‌های مردمی حول محور سرود و ارزش‌های اسلامی و اجتماعی است.

    در این پویش بناست کودکان به عشق امیرالمومنین(ع) و با تأسی از مشی و منش ایشان، ترغیب شوند تا از بین اسباب‌بازی‌های خود یکی را به عنوان هدیه در جشنی بزرگ، به دیگر کودکان هدیه دهند تا کمک‌رسان کودکان مناطق محروم، نیازمند، ایتام و سرطانی‌ها باشند. در این راستا کودکان می‌توانند اسباب‌بازی‌های خود را در روز عید غدیر به محل میدان ولیعصر(عج) ببرند و  تحویل دهند.

    اکنون در همین باره حسام الدین سراج خواننده و آهنگساز موسیقی ایرانی، یادداشتی نوشته که در ادامه متن یادداشت ایشان را می‌خوانید:

    پویش «هدیه اسباب‌بازی» اتفاق خوبی است. وقتی درباره‌اش شنیدم بسیار خوشحال شدم. این اقدام خدا پسندانه که دل چندین و چند کودک ایران زمین و سرزمین عزیزمان را شاد کرده است ، در این مرز و بوم قاعده و قدمت دیرینه دارد اینجا سرزمین بخشش و ایثار و گذشت است و گویی خاک ما و حتی سرشت ما با احسان ، نیکوکاری و شاد کردن هم نوع گره خورده است هیچ نیکی از چشم خداوند عالمیان پنهان نخواهد ماند من معتقدم که نیکوکاری در جامعه ایرانی ما نقش بسیار زیادی داشته و هرگز این عمل کم رنگ نخواهد شد .

    حضرت علی‌علیه‌السلام درباره بخشش و نیکوکاری می‌فرمایند: بخشش بیش از خویشاوندی محبت می‌آورد، آنکه پاداش‌الهی را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است. کسی که حاجت برادر مؤمنش را برآورد، مانند کسی است که همه عمرش را به عبادت گذارنده است.

    حالا هم انتخاب روز عید غدیر برای این اقدام نیک، قدم زدن در همین مسیری است که حضرت علی از آن حرف زده است، مسیری که در آن محبت در دل‌ها عمیق‌تر و حال جامعه بهتر می‌شود.  بی‌گمان احسان و نیکوکاری مخصوص افرادی است که کمال را از خداوند می‌طلبند و از نعمت‌های به دست آمده و خدادادی خود در راه‌خدا انفاق می‌کنند و از هر قدرتی که خداوند به ایشان داده، در راستای شرایط بهتر جامعه پیرامون خود تلاش می‌کنند و کمک و تعاون را به عنوان اصول اصلی نیکوکاری همراه با بخشندگی پی می‌گیرند.

    در تفکر انسانی و دینی در همه مذاهب، ریشه و منشأ نیکوکاری را باید در ایمان به خداوند و روز رستاخیز دانست. پاداش و کیفر آنچه که امروز انجام می‌دهی در آخرت است و انسانی که به احسان و نیکوکاری معتقد است به عنوان بنده خاص الهی در خدمت به دیگران می‌کوشد و به قیامت دل می‌بندد.

    در آیات بسیاری از قرآن، انسان، به عنوان عامل اصلی نیکوکاری و احسان شمرده شده است و انسان مؤمن به عنوان وظیفه دینی و اخلاقی خود باید به دیگر همنوعان خود فکر کند و در صورت توانمندی، نیازهای مستمندان را برطرف نماید تا دیگران نیز بتوانند در مسیرتکامل قرارگیرند و به سعادت دست یابند.

    خدا پاداش این جهان و پاداش نیکوی سرای آخرت را به آنان ارزانی خواهد داشت و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. امام صادق علیه‌السلام درباره احسان و نیکوکاری می‌فرماید: اگر از منزلت مؤمن در پیشگاه خدا آگاه باشید، در برآوردن حاجت او کوتاهی نخواهید کرد.

    نیکوکاری و احسان مختص جامعه‌اسلامی و کشورما نیست، در بسیاری از کشورها و مذاهب مختلف، موضوع احسان مطرح است، در آمریکا احسان و بخشش، تاریخی دیرینه دارد و به صورت یک فرهنگ عامیانه مرسوم شده است.  شاید کمتر بدانیم که بسیاری از دانشگاه‌های کنونی آمریکا یا توسط وقف‌های اراضی و مالی احداث شده‌اند و یا توسط هدایای افراد خیّر به فعالیت‌های علمی خود ادامه می‌دهند، می‌توان به تاسیس ۱۰۵ کتابخانه عمومی توسط اندروکارنگی اشاره کرد. بسیاری از پارک‌های ملی آمریکا نیز توسط ثروتمندان و برای حفظ طبیعت و عموم خریداری شده و برای مردم وقف شده است.

    امیدوارم اتفاقاتی مشابه پویش «هدیه اسباب‌بازی» که از سوی مرکز موسیقی مأوا شکل گرفته، ماندگار و همه‌گیر شود. همه مسئولان و نهادها در پی برگزاری طرح‌ها و پویش‌هایی برای یادآوری مهربانی به جامعه باشند و روزهای بهتری برایمان رقم بخورد.

    منبع: تسنیم
    https://musiceiranian.ir/?p=436638
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *