×
×

درآمد کنسرت‌ها به جیب تهیه کنندگان می‌رود
علی حسین زاده: شرایط بد اقتصادی، برخی نوازندگان حرفه‌ای را به مسافر کشی واداشت

  • کد نوشته: 436313
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۰ام تیر ۱۴۰۱
  • ۰
  • علی حسین زاده، آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ گفت: این روزها ادامه زندگی برای هنرمندان عرصه موسیقی بسیار سخت شده تا حدی که برخی نوازندگان بسیار حرفه‌ای موسیقی پاپ برای امرار معاش به کارهای غیرمرتبط ، حتی مسافرکشی روی آورده اند.
    علی حسین زاده: شرایط بد اقتصادی، برخی نوازندگان حرفه‌ای را به مسافر کشی واداشت
  • علی خوشتراش: علی حسین زاده شرایط اقتصادی هنرمندان عرصه هنر موسیقی را نامطلوب دانست و اظهار کرد: شاید برخی مردم متوجه نباشند و در رسانه‌های مختلف شاهد فعالیت‌های مستمر برخی خوانندگان و آهنگسازان باشند و اینگونه تصور کنند که شرایط اقتصادی همه دست‌اندرکاران موسیقی خوب و از درآمد خوبی برخوردار باشند، اما واقعیت طور دیگری است، زیرا اغلب هنرمندان این عرصه با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    این آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ کشور ادامه داد: پیش از شیوع کرونا شرایط بسیار دشوار بود، بعد از کرونا این مساله تداوم پیدا کرد، در حال حاضر هم تورم لگام گسیخته شرایط را از قبل بدتر کرده و هزینه کردن برای امور هنری از جمله موسیقی در اولویت اکثر مردم قرا ندارد. همین مساله باعث شده تا شرایط برای اهالی موسیقی که تنها منبع درآمد آنها از همین طریق است با بحران جدی روبه‌رو شود.

    او افزود: این روزها ادامه زندگی برای هنرمندان عرصه موسیقی بسیار سخت شده تا حدی که برخی نوازندگان بسیار حرفه‌ای موسیقی پاپ برای امرار معاش به کارهای غیرمرتبط ، حتی مسافرکشی روی آورده اند.

    تلاش از سوی هنرمندان، بهره برای تهیه کنندگان

    این آهنگساز گفت: اگر یک قطعه موسیقی از هر لحاظ مورد توجه عمومی قرار بگیرد و فروش خوبی هم داشته باشد، مردم تصور واقعی از جنبه‌های اقتصادی آن ندارند. اغلب آنها نمی‌دانند که بیشترین درآمد از فروش محصولات موسیقیایی و برگزاری کنسرت‌ها، نصیب تهیه کنندگان و کنسرت‌گذاران می‌شود. در مرحله بعدی بخشی از درآمد نیز عاید خواننده و پس از آن بهره‌ای هم به آهنگساز و در آخر مختصری درآمدی هم  به نوازندگان می‌رسد. این درحالی است که مخاطبان اینگونه متصور هستند که همه دست‌اندر کاران از سود حاصله بهره می‌برند.

    کار خیرخواهانه رضا صادقی

    حسین زاده به وضعیت بد معیشتی هنرمندان موسیقی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای استاد حسن سمندری ، نوازنده دوتار خراسانی مشکلی پیش آمده بود، این نوازنده برجسته برای رفع مشکل اقتصادی خود چاره‌ای جز فروش ساز خود که از پدرش به او ارث رسیده بود نداشت. این مساله به شدت رسانه‌ای شده  و سر وصدا کرده بود. با این وجود هیچ کسی پیشقدم نشد تا کار کند.

    این آهنگساز و خواننده پاپ کشور تصریح کرد: در همان موقع به اتفاق دوستی در تلاش بودیم که کاری برای استاد سمندری انجام بدهیم که با خبر شدیم رضا صادقی خواننده پاپ در این رابطه زودتر وارد عمل شد و با خیرخواهی‌ای که در این رابطه داشت شخصا ساز استاد سمندریان را مجددا خریداری کرد و به استاد سمندری باز گرداند.

    افزایش سرسام‌آور هزینه تولید

    حسین زاده به افزایش هزینه تولید آثار موسیقیایی اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته ضبط یک قطعه اثر موسیقیایی با حرفه‌ای ترین شیوه ۱۰ میلیون تومان هزینه داشت، اما اکنون افرادی که در کار ضبط و تنظیم موسیقی دست دارند این رقم را تا ۹۰ میلیون تومان افزایش داده‌اند. خب در این شرایط کاملا مشخص است که اقتصاد هنر موسیقی نصیب افراد معدودی می شود و باقی دست‌اندرکاران همچنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

    این آهنگساز تشریح کرد: این مساله در مورد برگزاری کنسرت‌ها هم صدق می‌کند. تهیه کنندگان بیشترین نصیب مالی از فروش بلیت‌ها را می‌برند. این در حالی است که یک کار هنری موفق حاصل تلاش آهنگساز، نوازندگان و خواننده است. اما در عمل بیشترین بهره را تهیه کننده می برد، شهرتش نصیب خواننده می‌شود و بقیه عوامل نه دیده می شوند و نه بهره می‌برند.

    این  آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی افزود: من کسانی را می شناسم که آدم های کاربلدی هستند اما به دلیل وضعیت بازار موسیقی در ۲ سال گذشته عملا خانه‌نشین شده اند و متاسفانه هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان موسیقی وجود ندارد و هیچکس حمایتی نمی کند.

    حسین زاده که مدتی است به حوزه خوانندگی نیز وارد شده است درباره آسیب های خواننده‌سالاری در موسیقی ایران توضیح داد: متاسفانه در این سال‌ها خواننده‌سالاری آسیب زیادی به موسیقی ایران زده است. در این شرایط فقط کار خواننده دیده می شود که البته در تمام دنیا همین رویه وجود دارد ولی تفاوت این است که آن‌ها برای آهنگساز و تنظیم کننده و نوازنده و ناظر ضبط سهم قائل هستند اما در ایران عملا خالق یک قطعه کاملا نادیده گرفته می‌شود و موفقیت یک اثر فقط به پای خواننده نوشته می‌شود.این توضیح را هم باید بدهم من هر قطعه را برای صدای خواننده خاص می‌سازم و آن را به خواننده دیگر نمی‌دهم تا اجرا کند.

    او تصریح کرد: من در موسیقی پاپ کارهایی ساخته‌ام که برخی از آن‌ها به حافظه مردم راه پیدا کرده اما چون خواننده مشهور بوده هیچ کس سهمی برای من قائل نبوده است در حالی که اگر آن کارها دیده می شدند، بسیار می‌توانستند در بهبود وضعیت کاری من تاثیر داشته باشند. متاسفانه حتی خوانندگانی که این دسته از کارهایم را خواندند هم تلاشی برای معرفی من نکردند.

    حسین زاده در پایان گفت: من به این نتیجه رسیدم که روال کاری ام را عوض کنم و حتی به خوانندگی هم روی آوردم. البته در عرصه آهنگسازی و تنظیم هم در این مدت کم کار نبوده ام و برای خیلی ها کار ساختم که برخی منتشر شدند و برخی هم در راه انتشار هستند ولی توقعم بیشتر بود.

    آشنایی با علی حسین‌زاده

    اغلب مخاطبان موسیقی پاپ قطعه «نفس» زنده یاد مرتضی پاشایی را شنیده‌اند اما نمی‌دانند که این اثر ساخته و تنظیم شده علی حسین زاده است. ساخت یکی از قطعات تیتراژ ماه عسل، قطعه دیوونه سعید عرب  از دیگر آثار این هنرمند است. تاکنون هم خوانندگانی مانند محسن همتی ، سعید قاسمی، امیر طبری و… آهنگ‌های ساخته شده این آهنگساز را اجرا کرده‌اند.

    این آهنگساز اکنون دو آلبوم در دست انتشار دارد که یکی از آلبوم شامل ده قطعه بی‌کلام است که هر یک از قطعه‌ها نام یکی از شهرهای ایران را دارد. در این آثار بنا بر نام شهرها از ساز همان منطقه و لحن موسیقیایی آن مورد استفاده قرار گرفته‌است.

    منبع: همشهری آنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=436313
       
    برچسب ها علی حسین زاده

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *