×
×

مصاحبه مفصل و اختصاصی با رضا یزدانی

  • کد نوشته: 435
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۵ام فروردین ۱۳۸۹
  • ۸ دیدگاه
  • از خیلی وقت پیش منتظر بودم با این خواننده ی دوست داشتنی موسیقی ایران مصاحبه ای داشته باشم، هنرمندی که جنس صدا و کلا هنرش متفاوت تر از بقیه ی همکارانش است و همین هم باعث شده مخاطبین و هواداران زیادی داشته باشد، او متولد دهه پنجاه است و به جز خوانندگی، هنرپیشگی را هم تجربه کرده، آلبوم «شهردل» نخستین اثر وی است که با اشعار مولانا منتشر شد. «پرنده بی‌‌پرنده» دومین آلبوم رضا یزدانی بود که با منتشر شدنش در موسیقی ایران اتفاق خاصی نیفتاد! ولی پس از این آلبوم، او ترانه ای به نام «لاله‌زار» را که متعلق به آلبوم دومش بود، با انجام تغیراتی برای فیلم «حکم» مسعود کیمیایی خواند و

  • سایت موسیقی ایرانیان – ابراهیم مولائی: از خیلی وقت پیش منتظر بودم با این خواننده ی دوست داشتنی موسیقی ایران مصاحبه ای داشته باشم، هنرمندی که جنس صدا و کلا هنرش متفاوت تر از بقیه ی همکارانش است و همین هم باعث شده مخاطبین و هواداران زیادی داشته باشد، او متولد دهه پنجاه است و به جز خوانندگی، هنرپیشگی را هم تجربه کرده، آلبوم «شهردل» نخستین اثر وی است که با اشعار مولانا منتشر شد. «پرنده بی‌‌پرنده» دومین آلبوم رضا یزدانی بود که با منتشر شدنش در موسیقی ایران اتفاق خاصی نیفتاد! ولی پس از این آلبوم، او ترانه ای به نام «لاله‌زار» را که متعلق به آلبوم دومش بود، با انجام تغیراتی برای فیلم «حکم» مسعود کیمیایی خواند و این آهنگ بود که او را برای اولین بار سر زبان ها انداخت، بعد از آن هنگامی که آلبوم سوم وی با نام «هیس» به بازار آمد سر و صدای زیادی به پا کرد و جایگاه او را به عنوان یک خواننده ی حرفه ای و مطرح تثبیت کرد. اما یزدانی به وسیله خواندن تیتراژ سریال «مرگ تدریجی یک رویا» بود که توانست هنر خود را به مردم عامی تر بشناساند.
    در این مصاحبه از موضوعات زیادی صحبت به میان آمد، از شما دعوت می کنم حتما مصاحبه ی زیر با رضا یزدانی عزیز را بخوانید.

    آقای یزدانی هدف و اصولا علت اصلی گرایش شما به هنر چیست؟ بیشتر به جنبه ی حرفه ای کار دقت می کنید که مثلا دوست دارید در بالاترین سطوح بین المللی ظاهر شوید و یا نه بیشتر برایتان این مهم است که کارتان را مردم بپسندند؟
    گرایش من به هنر با موسیقی شروع شد. از بچگی علاقه ی عجیبی به موسیقی داشتم و این کشش باعث شد بعدا گرایشم به هنر در شاخه های دیگر نیز ادامه پیدا کند و البته هدف من این هست که در واقع بتوانم جهانی هم شوم.

    یعنی ارضای حس درونی؟
    بله قطعا.

    ابتدا با توجه به اینکه شما سابقه هنرپیشگی هم دارید سوالات را  از این حیطه شروع کنیم، آخرین فیلمی که بازی کردید فیلم  «تهران سیم آخر» بود، چطور به این گروه پیوستید !؟
    آقای کرم پور با توجه به شناخت قبلی که از من داشت برای بازی در این فیلم از من دعوت کردند، با بررسی فیلم نامه و داستان فیلم (داستان فیلم درباره چند جوان است که به دنبال کارهای موسیقی و در پی برگزاری کنسرت …) دیدم فیلم نامه خوبی هست و همین باعث قبول پیشنهاد آقای کرم پور شد.

    مثل اینکه قرار بود این فیلم در سه اپیزود ساخته شود ولی آخر سر دو اپیزود شد.
    بلی در نهایت این فیلم در دو اپیزود ساخته شد که کارگردانی اپیزود اول را داریوش مهرجویی برعهده دارند که داستان تهران قدیم است و اپیزود دوم که زمان آن هم در حدود ۴۵ دقیقه هست، مهدی کرم پور بر عهده داشته که این اپیزود هم داستان تهران امروزی را دارد که من در اپیزود آخر به عنوان نقش اصلی بازی کرده ام …

    تا حالا به غیر از فیلم هایی  که در آن به ایفای نقش پرداخته اید. فیلم دیگری بوده که به شما پیشنهاد شود ولی چون عوامل و یا فیلم نامه قوی نداشته است شما با آن مجموعه همکاری نکنید؟ و اینکه وقتی پیشنهادی به شما میشود چه شرایطی باید داشته باشد که شما پیشنهادشان را قبول کنید؟
    بله فیلم هایی بوده که قبول نکردم، اینطور نیست که بگویم چه شرطهایی باید داشته باشد، شرط خاصی که ندارد ولی کلا باید عواملی کنار هم باشند که بتوانند رضایتم را جلب کنند و نیز نقشی باشد که باعث نشود حرفه اصلی من که همان موسیقی است لطمه بخورد. در این سال ها هم سعی کرده ام کارهای سطحی و پایین انجام ندهم.

    بیشتر دوست داشتید در فیلم هایی که به عنوان بازیگر حضور دارید چه نقشی را بازی کنید؟
    بازی در نقش هایی که به شخصیتم و موسیقی نزدیک تر باشد راحت ترم.

    رابطه تان با سینما چطور است؟ در چه حد فیلم تماشا  می کنید؟
    من آرشیو کاملی از سینمای دنیا دارم که تقریبا هر روز یک فیلم  می بینم. من اساسی فیلم بازم!

    فیلم جدید بهمن قبادی «کسی از گربه های ایرانی خبر نداره» را دیدید؟ نظرتان به عنوان موزیسین درباره این فیلم چیست؟ به نظرتان این فیلم توانسته حرف دل دوستانی که به عنوان موسیقی زیرزمینی کار می کنند را به گوش مردم برساند؟
    بله دیدم ، فیلم معمولی است و خیلی این موسیقی زیرزمینی را هم غلو شده نشان داده! الان بچه هایی که موسیقی کار می کنند مطمئن باشید نمی روند در طویله کار کنند. همه آنها در استدیو کار می کنند و نمی دانم واقعا چه اصراری است تا نشان بدهیم بچه های حالا به اصطلاح زیرزمینی در طویله کار می کنند!

    شما کار تیتراژ زیاد انجام می دهید آیا به این کار علاقه دارید؟ و در آینده هم کار تیتراژ را ادامه خواهید داد؟ اصولا به نظر شما هنرمند در کار تیتراژ کمی دستش بسته نیست؟ با توجه اینکه هنرمند مجبور است مفهومی که کارگردان از او می خواهد را در موسیقی و هنرش انتقال دهد نه آن چیزی که کامل مد نظر سلیقه ی خودش است.
    بله اگر کار خوبی باشد دوست دارم انجام بدهم، تیتراژ فیلم یک رشته مجزا، اساسی و تخصصی در سینمای دنیاست که اینجا متاسفانه بهایی به این موضوع داده نمیشود و هنوز جا نیفتاده است، تیتراژ با کلام مطمئنا بستگی به کارگردانش دارد، بسیاری از کارگردان ها خیلی نظرات متفاوتی دارند. مثل خود کیمیایی که اکثرا همه فیلمهایش هم تیتراژ داشته. او سواد موسیقایی بالایی هم دارد، بعضی از کارگردان ها مثل او خیلی بر روی تیتراژها حساس هستند ولی بعضی از کارگردان ها حتی برایشان تیتراژ فیلم مهم نیست و میگویند فقط یک چیزی آماده کن و تحویل بده !

    تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی دارید؟
    نه، من رشته تحصیلی ام مهندسی چوب و کاغذ بوده که ربطی به موسیقی ندارد! در زمینه موسیقی تحصیلات آکادمیک نداشتم و تمام تجربه و فعالیت هایم حاصل کار خودم است.

    کمی در مورد راک صحبت کنیم، از چند سالگی به راک علاقمند شدید؟
    از نوجوانی به دنبال چنین موسیقی ای بودم و براساس سلایق و علاقه‌مندی‌هایم به سمت موسیقی راک کشیده شدم.

    اصولا دلیل این علاقه چه بوده؟ آیا آن حس اعتراضی که در موسیقی راک حس می شود برای شما جذاب بود؟
    نه ، ما از بچگی اصلا نمی دانستیم که موسیقی اعتراضی چیست، در ضمن موسیق راک تنها اعتراضی نیست، می تواند عاشقانه هم باشد.

    شما از همان اول با سبک راک شروع کردید؟
    سبکی که برای خود انتخاب کرده‌ام آمیزه‌ای از موسیقی پاپ و راک است که در قطعات مختلف برخی اوقات به سمت یکی از این موسیقی‌ها تمایل پیدا کرده‌ام. در ضمن به غیر از آلبوم اولم که ترانه ها از مولانا است، بقیه آلبوم هایم هر کدام  در فضاهای دیگریست، در حال حاضر هم فضاهای جدیدی را در حال تجربه کردن هستم و دوست ندارم کارهایم یکنواخت باشند، در ضمن دوست دارم همین گرایشهایی که دارم را حفظ کنم و برای اینکه با طیف بیشتری از مردم و هواداران در ارتباط باشم، به همین صورت  ادامه خواهم داد.

    به نظر من شما در زمینه موسیقی راک شاید از خیلی ها جلو باشید! چه کسانی در این پیشرفت موسیقایی شما نقش مستقیم داشتند؟
    سال ۱۳۷۱ به عنوان خواننده در گروهی که فرشید اعرابی داشت، فعالیت می کردم که یادگیری و فعالیت حرفه ای در موسیقی را از این گروه شروع کردم. که در این گروه هم کارهای خودمان را نمی زدیم، کلا کارهای کاور انجام می دادیم (بهترین های موسیقی راک دنیا را می زدیم).

    از بین سه آلبوم منتشر شده، کدامیک را بیشتر می پسندید؟
    هر کدام از آلبوم های منتشر شده ام یک سری نقاط صعف و قوتی دارند که به نظرم اگر مجموع این نقاط ضعف و قوت را در نظر بگیریم آلبوم »هیس« یکم بهتر است. در ضمن ارتباط مردم هم با این آلبوم بیشتر بوده.

    آلبوم اولتان را بیشتر پاپ می دانید یا پاپ-راک؟
    هم کار پاپ داشت هم کار پاپ – راک

    در آلبوم های بعدی اشعار مولانا جایشان را به ترانه های امروزی دادند، دلایل این همه تغییر در آن برهه زمانی چه بود؟
    من همیشه دوست داشتم اشعار مولانا را کار کنم. شمس را هم همیشه می خواندم، به خاطر همین دوست داشتم که آلبومی از اشعار مولانا داشته باشم در عین حال ترانه های اجتماعی با مضمون های جدید را هم دوست دارم. چون می خواستم هرکدام به صورت مجزا کار و منتشر شود. آلبوم اشعار مولانا به صورت مجزا منتشر شد.

    در خود موسیقی غرب بیشتر به آثار چه کسانی علاقمندید؟
    پینک فلوید، آیرون میدن، کمل، جیم موریسون و…

    آشنایی شما با یغما گلرویی چطور صورت گرفت؟
    من و یغما با هم دوست مشترکی داشتیم به نام یاور مراد که در آلبوم اولم نوزانده دف بود که از آن طرف با شرکت دارینوش که کتاب یغما را منتشر کرده بود ارتباط داشت، او چند تا از اهنگ های البوم اولم را به دارینوش برده بود و یغما برای اولین بار صدای من را همانجا شنیده بود.

    استفاده از دکلمه برای موسیقی راک نامتعارف و تعریف نشده هست، چطور شد که این کار را در آلبوم «پرنده بی پرنده» انجام دادید؟
    من نگفتم دکلمه باشد. منتشر کننده آلبوم که شرکت دارینوش بود، همیشه این داستان را در آلبوم هایشان داشته اند. حتی ناصر عبداللهی که آلبوم هایش توسط این شرکت منتشر میشد همیشه دکلمه داشت، آنها می گفتند دکلمه باشد و منم با اینکه مخالف بودم ولی به دلیل اینکه دارینوش منتشر کننده اثر بود ما هم قبول کردیم.

    مشکل ست (انطباق) شعر فارسی برروی موسیقی راک که اکثر موزیسین های ایرانی با آن درگیر هستند شما را با مشکل مواجه نکرده؟
    من کلا موسیقی را ایرانیزه کردم، ترانه را آوردم در خود موسیقی، این راکی که من کار میکنم راک غربی نیست، ملودی ها و گام ها مینور است در صورتی که در راک های غربی بیشتر از گام های ماژور استفاده می شود.

    نظرتان راجع به راک ایرانی چیست؟ آیا اصلا می شود گفت ما در کشورمان سبکی به نام راک ایرانی به صورت تام داریم؟
    نمی دانم واقعا! این موسیقی به هر حال مال غربی هاست، ولی آنهایی هم که دارند در ایران موسیقی راک کار می کنند به هر حال مشغول فعالیت در راک ایرانی هستند. البته تفاوت هایی بین ایرانی ها و غربی ها هست.

    آلبومی به نام «بوف کور» با صدای تو از طریق اینترنت پخش شد؟ جریانش چی بود؟
    آهنگ هایی که به اسم آلبوم «بوف کور» منتشر شد به صورت ماکت بود. سر تنظیم آهنگ های آلبوم «پرنده بی پرنده» این آهنگ ها را داده بودم به حمیدرضا صدرى که جمعا ۱۵ قطعه بود و از اینها ۱۰ قطعه تولید شد و ۵ قطعه دیگر که ماکت بود لو رفت و در بعضی وبلاگها و سایت‌ها تحت عنوان آلبوم جدیدم و به نام بوف کور  معرفـی شـد که من هم توضیح دادم این چنـد ترانه فقط جنبـه‌ی تمرینـی داشته و مربـوط به سـالیـان گذشـته می شود و از کیفیت بسیـار پاییـنی هم برخوردار است.

    با چه خواننده هایی کار مشترک داشته ای؟
    معمولا کار مشترک انجام نمی دهم. تنها در یک کلیپ به نام «ایران من» با  کامران عطا و مجتبی کبیری همکاری داشتم که فکر کنم یکی از بهترین آهنگ های ساخته شده برای جام جهانی بوده.

    در آلبوم هشت هم کار مشترک داشتید، قضیه ی این البوم آخرش به کجا رسید؟
    بله در این آلبوم همکاری داشتم ولی آهنگی که با نام «کبوتر» خواندم یک قطعه ی جداست، این آلبوم کار مناسبتی بود و برای میلاد امام هشتم قرار بود منتشر شود که با اینکه آلبوم برای پخش آماده شده بود ولی منتشرش نکردند، با این همه بدقولی بعد از آن گفتند محرم منتشر می شود که تا الان هیچ خبری از انتشار آلبوم نیست. حتی برای همین آلبوم، سر ضبط و آماده کردن آهنگ ها، فشارهای زیادی وارد کردند که بایستی کار زودتر آماده شود، ما هم کلی اذیت شدیم.

    درباره آلبوم آیندتان صحبت کنید؟ همیشه در آلبوم هایتان متفاوت بوده اید، آلبوم چهارم چگونه خواهد بود؟
    یک آلبومی جمع کردیم که ترانه ها از یغما گلرویی، تنظیم از بهروز پایگان و کار آهنگسازی و خوانندگی هم با من هست. ولی با توجه به اینکه یغما ممنوع الفعالیت هست آلبوم فعلا اجازه ای برای انتشار ندارد، به خاطر همین موضوع هم دارم یک آلبوم جدید با ترانه سراهای مختلف کار می کنم که هنوز آن هم آماده نیست.

    همکاری با کارلوس سانتانا به کجا کشید؟
    مدیر برنامه «کارلوس» برای همکاری جواب مثبت داد و ما هم کار را آماده و بدون گیتار برایشان فرستادیم تا با گیتار تکمیل کنند و دوباره به خودمان بفرستند. البته هنوز خبری نشده است.

    اگر بخواهید قطعه ای را مجددا بعد از سالها دوباره بخوانید، چه قطعه ای را انتخاب می کنید. (از آثارخود یا هنرمندان دیگر)
    یک سری قطعات خارجی هست که دوست دارم به صورت آلبوم کار کنم، ولی فعلا شرایط برای انجام این کار مهیا نیست.

    درباره قرارداد تان با شرکت نوین چرم صحبت کنید؟ چطور شد به فکر کارهای تبلیغاتی افتادید!
    به هر حال برای کنسرت ها و آلبوم هایم نیاز به اسپانسر دارم! و به خاطر همین با شرکت «نوین چرم» قرار داد بستم و این شرکت به‌عنوان اسپانسر رسمی من معرفی شد. البته به عنـوان مشـاور بازرگانی و تبلیـغات نیز با این شرکـت همکاری خواهم کرد .

    کدام یک از آثاری  که تابحال شنیده اید برایتان ارزشمند تر و شاخص بوده و از چه نوع سبک موسیقی گریزانید؟
    همه سبک های موسیقی کلا قشنگ است ولی با موسیقی سنتی و رپ زیاد ارتباط برقرار نمی کنم.

    از آلبوم هایی که اخیرا وارد بازار شد کدام ها را شنیده اید؟ کلا نظرتان در مورد آلبوم ها چه بود؟
    آلبوم هایی که وارد بازار می شوند مخصوصا آلبوم کسانی که اسم و رسمی هم در موسیقی ایران دارند، حداقل یک دور و برای اینکه بدانم در چه حال و هوایی هستند گوش می کنم، به خاطر همین نمی توانم در مورد فرد یا آلبوم خاصی نظر بدهم.

    نظرتان راجع به موسیقی زیرزمینی چیست؟
    در شرایط امروزی هر کس که به کامپیوتر و چند تا سمپل دسترسی دارد می تواند بخواند و به راحتی از طریق اینترنت منتشرش کند که این نوع موسیقی زیاد جالب نیست. اما باید قبول کرد این پدیده وجود دارد و همین طور که خود به خودی منتشر می شود چون هدف خاصی برای انتشار این نوع موسیقی ها نیست خود به خودی هم از بین خواهد رفت، البته این قضیه شامل همه هم نمی شود و استثناهایی هم وجود دارد.

    درباره مشکل کپی رایت در ایران صحبت کنیم، راه حل شما برای برخورد با این مشکل بسیار جدی چیست؟
    رعایت نکردن کپی رایت یکی از اساسی ترین مشکلات امروز موسیقی ماست و راه حل آن تنها فرهنگ سازی است.

    همه میگویند فرهنگ سازی! خب به چه شکل فرهنگ سازی کنیم؟
    این کار من و تو نیست، این کار دولت و صداوسیماست. باید فیلم ها و تیزر هایی در این زمینه ساخته شود و به مردم یادآوری گردد که از کپی آلبوم و آثار موسیقایی پرهیز کنند و به جای آن، این آثار را به صورت اورجینال خریداری کنند.

    ممنون و کلام آخر…
    من همیشه در آخر مصاحبه ها به مخاطبین می گویم که امیدوارم فرهنگ موسیقی در مردم ما آنقدر بالا برود که در تنهایی هایشان یک نوع موسیقی گوش کنند، در جمع دوستانشان یک نوع دیگر موسیقی و… یعنی کلا در هر جا و مکانی موسیقی مربوط به آن مکان و شرایط را گوش کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=435
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *