×
×

قزوه: با موسیقی و صداوسیما بیگانه نیستم/ روایت نراقیان از توفیقات
برگزاری آیین تودیع محمد مهدی نراقیان و معارفه علیرضا قزوه

  • کد نوشته: 434355
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۱ام دی ۱۴۰۰
  • ۰
  • آیین تودیع محمد مهدی نراقیان و معارفه علیرضا قزوه روسای سابق و جدید دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما برگزار شد.
    برگزاری آیین تودیع محمد مهدی نراقیان و معارفه علیرضا قزوه
  • آیین تودیع و معارفه مدیر سابق و جدید دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما ظهر امروز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه در اداره کل روابط عمومی سازمان برگزار شد.

    هادی آزرم به‌عنوان نماینده‌ای از ارکستر سمفونیک صداوسیما در ابتدای مراسم گفت: ان‌شالله مشکلات ارکستر سمفونیک رفع شود. ارکستر سمفونیک سازمان عمری دارد که به بیش از ۸۰ سال می‌گذرد. در دهه ۷۰ رهبر انقلاب طی سخنانی نگاهی حمایتی به ارکستر داشتند و تا الان هم این حمایت‌ها ادامه داشته است.

    وی اضافه کرد: امیدواریم ارتقای کمی و کیفی موسیقی حماسی، آیینی و اجتماعی که در حکم انتصاب آقای قزوه و با نگاه رییس صداوسیما پیش بینی شده رقم بخورد.

    آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: ارکستر طی این سال‌ها فراز و فرودهای بسیاری داشته است. مسایلی که در عرصه موسیقی ارکسترال وجود دارد باعث شده گاهی کارها عمق لازم را نداشته باشد اما از زمانی که من عهده دار این مسئولیت شدم با تعاملی که با آقای نراقیان داشتیم، سعی کردیم همه اصول را از نظر فرهنگی یا حرفه‌ای پیش بگیریم و تنها ارکستری بود که در دوران کرونا تمرینات خود را انجام داد و آثار مختلفی در این دو سال از بزرگان موسیقی کشور ضبط کرد. حضور استاد قزوه هم برای ما فرصتی مغتنم است و امیدواریم با درایت ایشان از عهده باقی مسائل برآییم.

    سیدحمیدرضا حسینی مدیر دفتر شعر و موسیقی استان‌های صداوسیما نیز گفت: قبل از این آیین از رییس صداوسیما تشکر می‌کنم که عنوان «شعر» را به عنوان این دفتر اضافه کردند. شعر ثروت ملی ایرانیان است و انتظار بسیاری بود.

    وی ادامه داد: آقای نراقیان اولین جلسه را با مدیران پخش شبکه‌ها گذاشت. مهندسی کردند و وضعیت موسیقی از حالت جزیره بودن خارج شد. شبکه‌ها پیش از این کار خود را انجام می‌دادند و مرکز هم کار خود را پیش می‌برد. ان‌شالله با حضور آقای قزوه که معرف همه هستند، زبان فارسی و ۱۰ زبان اقوام و ۱۰۴ گویشی که موظف به حمایت از آن‌ها هستیم را پاسداری کنیم. امیدواریم در این دوره جدید بهترین خدمت را به سازمان و رسانه انجام دهیم.

    جلیلی: قزوه میراث‌دار شعر متعهد ایران است

    وحید جلیلی قائم مقام رییس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی در ادامه این مراسم گفت: آقای قزوه این مسئولیت مهم و خطیر را در این آوردگاه عظیم به عهده گرفته است. من از سنین نوجوانی با شعرهای قزوه آشنا بودم. او بی ادعا میراث سترگ شعر فارسی را پاس داشت و مثل آنهایی نبود که برای بیست هزار شهید ملت حتی شعری هم نسرودند و آنها که انگار از فردوسی کینه داشته باشند حاضر نباشد نعت و کلمه‌ای از او بر زبان جاری کنند.

    وی افزود: قزوه میراث دار گنجینه عظیم شعر متعهد ایران است که بدون قرآن و بدون حکمت و حکماً و حافظان قرآن در این طرازی که امروز آن را می‌شناسیم وجود خارجی نمی‌داشت.

    جلیلی خطاب به قزوه گفت: قطعاً این میزها، مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها برای امثال شما که شهدا را دیدید و قهرمانی‌های ملت را دیدید خیلی ناچیزتر از آن است که به ظاهر آن دل ببندید و حتماً با این انگیزه پا در راه گذاشتید که باری از دوش مظلومان بردارید.

    وی اضافه کرد: نباید مرعوب این جماعت سخیف شد که حاج قاسم سلیمانی را سانسور می‌کنند و اگر لطف کنند به او درشتی نکنند! نه باید مرعوب این جماعت سخیف شد و نه مفتون ظواهر دنیایی. با افتخار و سربلندی حماسه‌های این ملت را باز سرایی کنید. از ظرفیت‌های شعر و موسیقی حداکثر استفاده کنید.

    جلیلی تصریح کرد: امیدواریم جریان انقلاب هم در این دوره به تجدید مطلعی برسد.

    اسفندقه: استعدادهای خیابانی را دریابید

    امیر اسفندقه شاعر نیز در این مراسم گفت: امیدوارم قزوه در کارش موفق باشد و این استعدادهای خیابانی موسیقی را جمع کند. شهرداری هم کمک کند شاید در اینها ابوالحسن صبا یا پایور باشد. اطمینان دارم این کنسرت‌های خیابانی اینها که تار و سنتور می‌زنند برخی آموزگار می‌خواهند برخی هم شاید آموزگار باشند.

    وی افزود: اینها می‌توانند از قاب تلویزیون دیده شوند. چقدر دلپذیر است خیابانی که هم گشت ماموران ارشاد را دارد هم گشت سنتور و تار. شاید باید از جامه دران و اینها صحبت می‌کردم اما فکر می‌کنم می‌تواند این اتفاق هم رخ دهد. این نغمه‌های سرگردان را نجات دهیم. این مقامات گمنام را شناسایی کنیم. من به‌عنوان کمترین دوست قزوه حاضرم کمک کنم. اگر دهه فجر با همین گمنامان داشته باشیم شاید بهتر بشود گفت این بانگ آزادی کز خاوران خیزد.

    اسفندقه درباره پخش برخی صداها گفت: چه اشکالی دارد صدای مازیار صدایی که شهیدان وطن را خوانده است، از تلویزیون پخش شود. یا لالایی‌ها را مردم دوست دارند، لالایی نه با صدای مرد است نه زن، بلکه با صدای مادر است و با اطمینان قزوه می‌تواند در این زمینه کاری کند.

    وی با اشاره به نقش نهادهای مختلف گفت: همه این مراکز سنگرهایی هستند تا چیزی را که شهیدان نگه داشتند حفظ کرد و اطمینان دارم به این طریق به خون آنها خیانت نمی‌کنیم.

    روایت نراقیان از توفیقات «دفتر موسیقی صداوسیما»

    محمدمهدی نراقیان رئیس سابق دفتر موسیقی سازمان صداوسیما در ادامه این مراسم گفت: رسم این جلسات این است که گزارش دهیم. در حوزه تولید ما چند محور داشتیم اینکه دایره کسانی را که سازمان با آنها کار می‌کند وسعت دهیم. بنا داشتیم بر تربیت نیروی انسانی جدید و به توفیقاتی رسیدیم.

    وی افزود: با کسانی شروع به کار کردیم که کار اولی بودند و خوش درخشیدن کسانی که کارگردانی کردند و به مدیر گروهی رسیدند. تمرکز ما روی نماهنگ و کار تولیدی بود و نه فتوکلیپ. برای اولین بار در انتخابات موسیقی اختصاصی تولید شد. برای مناسبت‌ها هیچ کار موسیقایی روی آرشیو نداشتیم و در این زمینه هم تولیداتی انجام شد. نزدیک ۲۳۰ قطعه موسیقی و ۲۰۰ نماهنگ تولید شد. برای نماهنگ ستاره‌های آسمان از طرف دفتر رهبر انقلاب تقدیر شد. نزدیک ۴۰ قطعه موسیقی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی تولید شد.

    نراقیان تأکید کرد: با توجه به اهمیت سرود، از ابتدا هدف‌گذاری کردیم که ۴۰ درصد تولیداتمان در این حوزه باشد و سرود از انزوایی که داشت خارج شد.

    نراقیان در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: از حوزه‌های اصلی کار ما ارزیابی قطعات موسیقی بود که از شبکه‌ها به ما می‌رسید و فرایندی برای آن طراحی شد. ۴۵۰۰ قطعه بررسی شد و حدود چند هزار قطعه از سامانه آرشیو هم مجدد بررسی شد. حوزه دیگر کاری ما نظارت بر شبکه‌ها بود. مونیتورینگ حداقلی کار می‌کرد و ما در سال ۹۹ حدود ۸ ماه از سال همه قطعات را رصد کردیم و با این گزارش‌ها تخلفات حداقلی شد.

    وی افزود: سعی کردیم با مجموعه دستگاه‌هایی که در حوزه موسیقی کار می‌کنند مثل حوزه هنری، شهرداری، ماوا و… همکاری کنیم. در ۳۲ ماه گذشته دفتر موسیقی علی رغم زخم‌های که از گذشته هنوز باقی مانده بود، الان آماده است تا به آقای قزوه برسد.

    نراقیان در پایان سخنانش عنوان کرد: از همه کسانی که لطف داشتند و همکاری کردیم حلالیت می‌طلبم.

    علیرضا قزوه: با صداوسیما بیگانه نیستم

    در ادامه مراسم علیرضا قزوه در جایگاه قرار گرفت و در سخنانی تصریح کرد: اول انقلاب سرود و شعار بود که البته نه به معنای شعاری بلکه به معنای شعر ناب عمل کردند. ارزش دفتر شعر و موسیقی ارزشی بالاست. دنیا اتفاقی مثل جنگ جهانی دوم را از سر گذراند و شاید کسی نداند عاملش ادبیات فاشیستی بود.

    وی درباره ارزش شعر عنوان کرد: در روزگار ما شعر را به خدمت رسانی و بیگاری موسیقی گرفته‌اند.

    قزوه با اشاره به حضور خود در صداوسیما عنوان کرد: من از همین صداوسیما شروع کردم و بیگانه هم نیستم. موسیقی در کشور ما مظلوم است. شعر هم مظلوم است اما موسیقی هم این مظلومیت را دارد.

    وی افزود: من به آقای جلیلی گفتم بگذارید کنار آقای نراقیان معاون باشم اما اصرار بود.

    قزوه با اشاره به لزوم بازنگری در بودجه‌ها گفت: بد است که بچه‌های موسیقی استان‌ها با صد تومان و دویست تومان کار بسازند.

    وی ادامه داد: دیده‌ام درباره من زیاد نوشته‌اند که چیزی از موسیقی نمی‌دانم بله وقتی بزرگان هستند من چیزی نمی‌دانم اما بیگانه نیستم و تلاش می‌کنم کمک کنم و خدمت کنم.

    قزوه تأکید کرد: مکتب من مکتب حاج قاسم است. من واقعاً تلاش می‌کنم در کنار عزیزان باشیم کار تولید کنیم و اتفاق تازه رقم بزنیم.

    وی در پایان سخنانش بیان کرد: درباره من نوشته‌اند که چقدر منصب دارد. روزی به مادرم که او هم چنین تصوری برایش پیش آمد توضیح دادم که اینها به موازات هم بوده است.

    در این مراسم با اهدای هدایا و تقدیرهایی از محمدمهدی نراقیان تقدیر و تشکر به عمل آمد.

    علی فروغی مدیر شبکه سه سیما، مسعود کریمی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه و تهیه کنندگانی چون سعید پروینی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

    منبع: مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=434355
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *