×
×

ابداعی جدید برای کوک ساده‌تر سازها
پایاکوک در خانه هنرمندان رونمایی شد

  • کد نوشته: 434340
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۱ام دی ۱۴۰۰
  • ۰
  • گوشی جدید ساز با عنوان «پایاکوک» با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی در خانه هنرمندان ایران رونمایی شدند.
    پایاکوک در خانه هنرمندان رونمایی شد
  • گوشی جدید ساز با عنوان «پایاکوک» با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی در خانه هنرمندان ایران رونمایی شدند.

    به گزارش سایت خانه موسیقی به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، آیین رونمایی از نسل جدید گوشی سازها «پایاکوک» عصر روز جمعه ۱۷ دی با حضور هنرمندان، سازسازان و علاقمندان در تالار استاد جلیل شهناز و گالری تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    در ابتدای این برنامه ویدیویی به منظور معرفی یدالله قنبری ایلخچی مبدع «پایاکوک» که موجب تسهیل در کوک و مانایی اصوات در سازها می‌شود، پخش شد.سپس عباس سجادی مجری و کارشناس مراسم همزمانی این برنامه را با هفتاد و پنجمین سالروز تولد زنده یاد استاد محمدرضا لطفی گرامی داشت.

    در ادامه ویدیویی از نظرات برخی نوازندگان و هنرمندان موسیقی نظیر داود گنجه‌ای، اردشیر کامکار و کامبیز روشن روان درباره گوشی سازهای پایاکوک پخش شد.

    داریوش النجری (نوازنده و سازنده ساز) نیز در ادامه روی سن رفت و گفت: من به عنوان یک سازنده ساز همیشه این مشکل را برای داشتن کوک خوب در سازهایم داشته‌ام؛ چالشی که نوازندگان همیشه با آن درگیر بوده‌اند. تا اینکه آقای قنبری از ابداع روشی جدید صحبت کردند، سازندگان با همین بضاعت، خلا سیم خوب را با استفاده از روش‌های دیگر تا حدی برطرف کردند.

    وی افزود: اما قبل از همه مهم گوشی کوک است. اغلب سازندگان از تراش استفاده می کنند و طی این سال‌ها می‌دیدم گوشی سازها بعد از چند وفت کیفیت خود را از دست می‌دادند یا تغییر شکل می‌دادند و سیم سر نت نمی‌ایستاد و کوک نمی‌شد. کوک ساز ‌با این شیوه بسبار راحت‌تر است. بعد از حذف برخی از موانع گوشی سازهای جدید پایاکوک ‌توانسته مشکل کوک ساز را حل کند و من شخصا از آقای قنبری بابت این ابداع تشکر می‌کنم.

    در ادامه این برنامه رها منفرد نوازنده سنتور به اجرای چند قطعه پرداخت و همچنین میلاد کیایی نوازنده و استاد پیشکسوت موسیقی نیز در ادامه در ویدیویی از ابداع یدالله قنبری تمجید کرد. سپس امیرمکی درباره مراحل تجاری سازی و تولید گوشی سازها توضیحاتی را اراده کرد. وی گفت: از مشکلات صنعت موسیقی و نواختن سازها کوک دستی است و با توجه به ساختمان و شکل فیزیکی سازها گوشی هایشان عمدتا حین نواختن یا از تنظیم خارج می‌شوند.

    وی ادامه داد: انتخاب تلورانس مناسب با توجه به مستندسازی و تحقیقات صورت گرفته توسط آقای قنبری برای ابداع گوشی سازها یک الزام بود. با توجه به بازخوردهای گرفته شده از نسل جدید این گوشی سازها باید دید چطور می شود این حالت ابداعی به اعمالی رساند. من به عنوان یک صنعتگر معتقدم با حمایت مراکزی نظیر موسسه استاندارد، انجمن هنر و‌‌… بتوان از شالکه اصلی حمایت کرد.

    پخش ویدئویی از توضیحات یدالله قنبری درباره گوشی سازها و نحوه شکل گیری و پرورش طراحی آن‌ها بخش دیگر این برنامه بود. سپس یعقوب ثروین(سازساز)بیان کرد: من روی یکی از سازهایم این گوشی ها را امتحان کردم و نتیجه فوق العاده ای داشت و باید از آقای قنبری تشکر کرد که در‌ راه هنر این انرژی را صرف کردند.

    وی افزود: ما در حوزه موسیقی و ساخت ساز همیشه با چیزهایی درگیر هستیم؛ از جمله این که کسی تجارب خود را ثبت و ضبط نمی کند.

    علی قنبری و مجید یگانه راد در ادامه یک بداهه نوازی در مایه اصفهان را تقدیم حاضران کردند. همچنین ویدیویی از چند تن از نوازندگان سازسازان از جمله مهدی سیادت نوازنده سنتور، سیامک قلمی و علی انصاری درباره گوشی سازها پخش شد.

    در ادامه علیرضا میرعلینقی گفت: مشکل کوک به اصطلاح خوره‌روح ‌نوازندگانی بوده است که می خواستند با ساز خود به وحدت برسند. این‌ مشکل‌ عمری به درازای تاریخ موسیقی دارد و شاید از دلایل استقبال برخی از نوازندگان از برخی سازها به این دلیل باشد که به کوک نیازی نداشتند. در واقع پیشی گرفتن برخی سازها در مقاطعی از برخی دیگر نیز به دلیل همین مشکل کوک بوده است.

    در پایان با حضور هنرمندان روی سن از گوشی سازها رونمایی صورت گرفت و عکسی یادگاری به ثبت رسید.

    منبع: خانه موسیقی
    https://musiceiranian.ir/?p=434340
       
    برچسب ها پایاکوک

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *