×
×

طنین موسیقی ایرانی در آلمان
گزارشی از تمرینات آنسامبل آلمانی موزیک فابریک با حضور آهنگسازان ایرانی

  • کد نوشته: 434306
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام دی ۱۴۰۰
  • ۰
  • این روزها از پلاک ۷ مدیا پارک شهر کلن آلمان نغمات موسیقی ایرانی به گوش می رسد نغماتی که راویانش نوازندگان غیرایرانی هستند و شاید برای اولین بار باشد که نت‌های موسیقی ایرانی را که از ذهن خلاقانه آهنگسازان ایرانی بر صفحات پارتیورهایشان نوشته شده اند را اجرا می کنند. نوازندگانی از جنس آنسامبل آلمانی موزیک فابریک.
    گزارشی از تمرینات آنسامبل آلمانی موزیک فابریک با حضور آهنگسازان ایرانی
  • موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: این روزها از پلاک ۷ مدیا پارک شهر کلن آلمان نغمات موسیقی ایرانی به گوش می رسد نغماتی که راویانش نوازندگان غیرایرانی هستند و شاید برای اولین بار باشد که نت‌های موسیقی ایرانی را که از ذهن خلاقانه آهنگسازان ایرانی بر صفحات پارتیورهایشان نوشته شده اند را اجرا می کنند. نوازندگانی از جنس آنسامبل آلمانی موزیک فابریک.

    آنسامبل موزیک فابریک که در حوزه‌ی موسیقی کلاسیک معاصر از پیشروترین‌های حال حاضر اروپا و جهان به شمار می‌‌آید، از اواسط دهه‌ی نود سده‌ی بیستم تا کنون، با آهنگسازان شهیری چون مارک آندره، انو پوپه، هلموت لاخنمن، ولفگانگ ریم، توشیو اُسُکاوا و کارل‌هاینز اشتوکهاوزن، همکاری کرده و هر ساله ده‌ها اثر جدید را به روی صحنه می‌برد.این آنسامبل جدیدترین اجرای خود را در روزهای آغازین سال ۲۰۲۲ میلادی به اجرای  آثاری از آهنگسازان ایرانی اختصاص داده است به طوری که از سال گذشته قطعاتی را برای آنسامبل و عود به کارن کیهانی، ارشیا صمصامی‌نیا و سارا اباذری و البته یک آهنگساز آلمانی ؛یواخیم هاینز سفارش داده است و قرار است در کنسرت خود که فردا دوشنبه ۲۰ دیماه در شهر کلن برگزار می شود ؛ این آثار را با حضور یاسمین شاه‌حسینی نوازنده باسابقه عود اجرا کند.

    نوازندگان آنسامبل موزیک فابریک همچون دانیل آگی: فلوت، کریستین چپ‌من: هورن،مارکو بلاو: ترومپت،

    سارا کوبارسی: ویلن،دِرک روتبروست: پرکاشن و یاسمین شاه‌حسینی نوازنده عود، روزهای گذشته و امروز خود را با تمرین های فشرده با حضور آهنگسازان ایرانی سپری کردند تا بتوانند تمامیت خود را برای اجرای آثاری که مخاطبانشان قرار است برای اولین بار بشنوند را به صحنه بیاورند.

    کارن کیهانی یکی از سه آهنگساز ایرانی است که اثرش با عنوان «زاگرس» قرار است با آنسامبل موزیک فابریک اجرا شود. او این قطعه را تحت تاثیر بخشی از  شعر «عشق عمومی» از احمد شاملو و با نگاهی به زاگرس زیبا که در آتش می‌سوزد را به سفارش آنسامبل نوشته است.این آهنگساز که تا به امروز تمرینات فشرده ای را با نوازندگان آنسامبل داشته، در خصوص روند تمرینات قبل از اجرا گفت: تمرینات ما از روز ۱۴ دیماه شروع شد و آنسامبل برای هر قطعه تا قبل از کنسرت؛ ۴ جلسه دو ساعت و نیم در نظر گرفته بود که این میزان تمرین برای چنین پروژه ای خیلی زیاد است که این مسئله نشان از توجه و اهمیت بالا نسبت به این اجرا دارد.

    وی با اشاره به آمادگی کامل آنسامبل برای اجرای آثار آهنگسازان ایرانی ادامه داد:خوشبختانه به قدری نوازندگان قطعات را در تمریناتشان آماده کرده بودند که این میزان تمرین از دیدگاه ما آهنگسازان بسیار زیاد بود و با توجه به مشورت گروهی زمان تمرینات را کوتاه‌تر کردیم.

    این نوازنده سنتور درباره حضور یاسمین شاه‌حسینی سولیست عود دراین اجرا اظهار داشت: چند سال پیش، آنسامبل موزیک‌فابریک با همکاری یاسمین شاه‌حسینی، کارگاه‌هایی را برای آشناییِ اعضایش با موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار کرد و ایده‌‌‌ی اولیه‌ی این پروژه و انتخاب عود به عنوان سازِ محوری نیز از این جلسات آمده‌است. او در این اجرا ۴ قطعه از ۴ آهنگساز را در یک کنسرت کامل می نوازد و در تمرینات بسیار قوی و با آمادگی باورنکردنی ظاهر شد به طوری که  بیشتر قطعات را از حفظ و با تمرکزکامل مینواخت.

    کیهانی با اشاره به رعایت پروتکل‌های کرونایی در تمرینات آنسامبل نیز گفت: یک روز در میان تستهای کرونا از تمام نوازندگان و آهنگسازان در دفتر موزیک فابریک انجام میشد و همه با رعایت فواصل اجتماعی تمرینات را انجام می دادیم.

    به گفته آهنگسازان ایرانی که هم اکنون در کلن آلمان به سرمی برند، هر روز آنسامبل طبق برنامه‌ریزی از قبل صورت گرفته میزبان آهنگسازان است تا آثارشان را بر اساس دیدگاه ذهنی آنها بنوازند و طی تعامل و گفتمان با یکدیگر به یک ترکیب زیبای موسیقایی برسند.

    ارشیا صمصامی نیا دیگر آهنگساز ایرانی است که اثرش با عنوان «ریز لحظه‌ها شماره ۴» اجرا خواهد شد..او دراین باره گفت: قطعه‌ی من برای آنسامبل و اصوات الکترونیک توسط کریستین چپمن، سارا کوبارسی، دیرک روتبروست و یاسمین شاه‌حسینی اجرا خواهد شد.

    وی در خصوص تجربه همکاریش با آنسامبل موزیک فابریک بیان داشت:از جمله نکات خوبی که در مورد این آنسامبل باید اشاره کنم، تعداد تمرین‌های آنسامبل با آهنگسازان این پروژه است. ۴ تمرین به مدت ۲ ساعت و نیم و مجموعا ۱۰ ساعت تمرین برای هر قطعه در نظر گرفته شده است. من با آنسامبل‌های متعددی همکاری داشته‌ام ولی به جرات میتوانم بگویم بسیار بسیار کم هستند آنسامبل‌هایی که تمرین قطعات یک پروژه را برای بالای ۴ ساعت برنامه ریزی کنند.

    سارا اباذری دیگر آهنگساز ایرانی است که اثری با عنوان «س.گ.ل.ل» را متاثر از داستان کوتاه علمی تخیلی صادق هدایت با همین نام ، به سفارش آنسامبل موزیک فابریک برای ساز عود، فلوت، هورن، سازهای کوبه‌ای و ویولن ساخته است و امروز را همانند دیگر آهنگسازان در تمرینات نهایی با آنسامبل سپری کرده است.

    نکته بسیار قابل تامل در کنسرت آنسامبل موزیک فابریک حضور یک آهنگساز آلمانی در کنار آهنگسازان ایرانی است در واقع این حضور به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که یواخیم هاینز نیز در این کنسرت قطعه ‌ای را برای ساز عود و الکترونیک ساخته است.

    آنسامبل موزیک فابریک  که طی دو سال پاندومی کرونا ، دو بار این اجرا را بواسطه عدم امکان حضور آهنگسازان و نوازندگان به تعویق انداخته بود ، بالاخره فردا ۲۰ دیماه در سالن «کُمِد» مدیا پارک شهر کلن به روی صحنه می‌رود و نغماتی از موسیقی ایرانی را به گوش مخاطبانش می رساند.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
    https://musiceiranian.ir/?p=434306
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *