×
×

جزییات برگزاری کنسرتی برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

  • کد نوشته: 434085
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۶ام دی ۱۴۰۰
  • ۰
  • نشست خبری برگزاری رویداد موسیقیایی «مقام حماسه» به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که با اجرای ارکسترهای سمفونیک و پاپ دفتر موسیقی و سرود صداوسیما در تالار وحدت برگزار می‌شود، دوشنبه ششم دی‌ماه برگزار شد.
    جزییات برگزاری کنسرتی برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
  • نشست خبری برگزاری رویداد موسیقایی «مقام حماسه» به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که با اجرای ارکسترهای سمفونیک و پاپ دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در تالار وحدت برگزار می‌شود، دوشنبه، ششم دی‌ماه با حضور محمد مهدی نراقیان (رییس دفتر موسیقی صدا و سیما)، آرش امینی (رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما)، محمدرضا عقیلی (آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی پاپ سازمان صدا و سیما) و امیرحسین سمیعی (مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خواننده سولیست این اجرا) همراه بود.

    در ابتدا، محمد مهدی نراقیان ـ رییس دفتر موسیقی و سرود صداوسیما ـ گفت: از صبح روزی که حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، شور و تکاپو و احساس جامعه را فرا گرفت که جامعه هنری هم بخشی هم از این امر بود. شخصیت و منش حاج قاسم سلیمانی الهام هنرمندان بود و در این برهه تاریخی آثار خیلی خوبی برای این سردار شهید تولید شد که حتما آیندگان به آن ارجاع داده خواهند شد.
    او ادامه داد: بدون اغراق بگویم در این ۲۴ ماه گذشته هر ماه و هر هفته در هر برنامه‌ای ایده تولید یک اثر موسیقی یا نماهنگ برای سردار سلیمانی از طرف هنرمندان به ما داده شده است. به همین جهت به پیشنهاد بنیاد سردار سلیمانی، ویژه‌برنامه‌ موسیقایی به نام «مقام حماسه» روز چهارشنبه در تالار وحدت با حضور آقای محمدباقر قالیباف (رییس مجلس شورای اسلامی) اجرا می‌شود که در آن از تعدادی آهنگساز، خواننده و افرادی که در تولید اثر برای حاج قاسم زحمت زیادی کشیدند، تقدیر و گلچینی از آثار منتخب موسیقایی مرتبط با حاج قاسم اجرا خواهد شد.

    نراقیان درباره نحوه برگزاری این اجرا گفت: این کنسرت بدون حضور مخاطبان برگزار می‌شود و بخش‌هایی از آن به صورت پخش زنده از تلویزیون ـ شبکه یک و چهار ـ که البته ممکن است تا لحظات آخر تغییر کند و از بستر پلتفرم‌های تلویبیون و نماوا پخش می شود. پخش سازها از تلویزیون هم به صورت لانگ‌شات خواهد بود.

    او درباره قطعاتی که قرار است در این رویداد اجرا شود، بیان کرد: قطعات این اجرا برگرفته از آثاری است که در دو آلبوم «اروند» و «سرباز» ارائه شده است. در بخش ارکستر پاپ نیز منتخبی از قطعات تولید شده در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم با صدای بهرام پاییز، عرفان عرفانیان و علیرضا افتخاری و بخشی از سمفونی «اقتدار و شهادت» ساخته مجید انتظامی اجرا می‌شوند.

    رییس دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما درباره نحوه برگزاری این اجرا گفت: این کنسرت بدون حضور مخاطبان برگزار می‌شود و بخش‌هایی از آن به صورت پخش زنده از تلویزیون ـ شبکه‌های یک و چهار ـ که البته ممکن است تا لحظات آخر تغییر کند و همچنین از بستر پلتفرم‌های تلویبیون و نماوا پخش می‌شود.

    نراقیان درباره برنامه‌های پیش روی صداوسیما جهت ساخت آثار موسیقایی برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور خوانندگان مطرح، گفت: طیف‌های موسیقی مختلف در سطوح مختلف برای حاج قاسم سلیمانی اثر تولید کرده‌اند و عرصه باز است. هر کسی که کار جدیدی برای سردار سلیمانی دارد، ارائه کند و ما هم حمایت می‌کنیم. البته آثاری که برای صداوسیما تولید می‌شود، بر حسب اعلام نیاز آنتن است.

    او درباره اجرای این اثر در سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، گفت: این اثر برای جشنواره ارائه و داوری شده است ولی امسال برنامه‌ای برای حضور در جشنواره نداشتیم و اگر نیازی باشد و دعوت به عمل آید، حضور پیدا می‌کنیم.

    آرش امینی، رهبر ارکستر صداوسیما هم در نشست امروز چنین بیان کرد: از پاییز ۹۹ که یک سال از شهادت سردار سلیمانی می‌گذشت، از دفتر خبر رسید که یک آلبوم با موضوع سردار سلیمانی به نام سرباز به آهنگسازی آرمان مهربان توسط سازمان صداوسیما تولید شده است. کار بعدی که تولید شد اثری به نام اروند به آهنگسازی امیرحسین سمیعی بود که تحت عنوان «اروند»، بر اساس عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ ساخته و پیش‌روی مخاطبان قرار گرفته است. این آثار برای ما جذاب و دلنشینی بود و اشعار علی‌محمد مودب برای «سرباز» و محدثی در «اروند» بسیار خوب بود و تلفیق بسیار خوبی برای موسیقی و شعر اتفاق افتاده است. اکنون بعد از دو ماه کار مشغول آماده‌سازی هستیم که منتخبی از این دو آلبوم را در تالار وحدت منتشر کنیم.

    عقیلی هم بیان کرد: وقتی که آن اتفاق ناگوار دو سال پیش رخ داد، همه ما از نخستین ساعاتی که آن را شنیدیم ناراحت بودیم. در آن زمان در یک سفر کاری بودم که با من تماس گرفتند و اعلام شد به سرعت کارهایی در این زمینه تولید شود. در این مدت قطعات زیادی را تولید کردیم و شرایطی را فراهم کردیم که منتخبی از این آثار در قالب پروژه‌ای منسجم برای ارکستر کلاسیک و پاپ تنظیم و در معرض تماشای شنوندگان قرار دهیم.

    او ادامه داد: قطعا ساختار ارکستر سمفونیک یک استاندارد بین‌المللی دارد ولی در موسیقی پاپ علیرغم اینکه باید از این المان‌ها استفاده شود، بخشی هم سلیقه‌ای است که باید در اجرا لحاظ شود. این قطعات در قالب موسیقی پاپ است. امروزه موسیقی پاپ ما به دو بخش آکوستیک و الکترونیک تقسیم شده است که بخش آکوستیک به علت هزینه بالا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که ما باید از هر دو بخش در اجرای این آثار استفاده می‌کردیم. به طور کلی در این بخش ۱۰ قطعه اجرا می‌شود که دو قطعه از آن از لبنان به خوانندگی علی عطار مهمان هستند.

    سمیعی هم در پایان گفت: یک مجموعه سه‌گانه که حاصل همکاری ارکستر صداوسیما و سازمان فرهنگی شهرداری تهران است، تولید شده که همه اینها از نظر محتوایی زیر سایه سردار شهید سلیمانی است. امیدوارم همه چیز خوب پیش رود و بتوانیم ذره‌ای از رشادت‌های این بزرگوار را در قالب موسیقی ادا کنیم.

    منبع: ایسنا
    https://musiceiranian.ir/?p=434085
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *