×
×

بررسی تازه‌های NFT در صنعت موسیقی در گفتگو با فرزام توسلی

  • کد نوشته: 434056
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۴ام دی ۱۴۰۰
  • ۰
  • اخیراً NFT و ورود رمز ارزها به صنعت موسیقی حسابی سر و صدا کرده است. ولی همچنان آگاهی لازم نسبت به آن و آینده‌اش در موسیقی ایران وجود ندارد. بیشتر صحبت‌هایی هم که پیرامون NFT مطرح می شود مبهم و ابتدایی‌ست.
    بررسی تازه‌های NFT در صنعت موسیقی در گفتگو با فرزام توسلی
  • فرزام توسلی

    فرزام توسلی

    با فرزام توسلی موزیسین و ناشر مطرح موسیقی از ناگفته‌ها و آخرین به روز رسانی‌های NFT صحبت کردیم. تا علاوه بر جنبه‌های بازار سرمایه، نگاه یک متخصص حوزه موسیقی را نیز داشته باشیم.

    ورود NFT به صنعت موسیقی ایران را چگونه می بینید؟ و یا پیش از آغاز گفتگو توضیحی در مورد خود NFT بدهید برای بسیاری هم چنان گنگ به نظر می آید.

    NFT مخفف Non-fungible Token یا توکن‌های غیرقابله معاوضه است. در سادترین تعریف نوعی از حراجی های کالا های دیجیتال به شمار می آید که بر پایه رمز ارز اتریوم شکل گرفته است.

     شما یک توکن ایجاد می کنید و آن را سنجاق می کنید به یک کالای دیجیتال که حتی می تواند یک اثر هنری باشد. توکن‌‌های غیر قابل معاوضه آغازی تازه برای دنیای آثار کلکسیونی است. که کلکسیونرها را وارد دنیای سرمایه‌های دیجیتال می‌کند .البته بحثNFT فراتر از این حرف هاست در واقع پیش زمینه ای برای پروژه شگفت انگیز متاورس خواهد بود.

    چگونه به متاورس مرتبط می شود؟

    در واقع شما یک تابلو را در حراجی های NFT می خرید که در منزل یا دفتر کار متاورسیتان به دیوار نصب کنید! از این توکن‌های برای تعریف هویت دارایی‌ها و آواتارها استفاده می‌ ‌‌‌‌شود. از طرفی در آینده شاهد افزایش کنسرت‌های متاورسی نیز خواهیم بود.

    ظاهراً می توان سهمی را از  فروش های دیگر برای هنرمند تعریف کرد؟

    بله؛ هنرمند می تواند از فروش های بعدی یک اثر هم درصدی را دریافت نماید.

    کاربرد NFT در صنعت موسیقی بیشتر همان کاور آهنگ هاست؟

     NFT تا الان بیشتر در پیوند با هنرهای دیداری مطرح بوده ولی شامل صدا و ویدئو هم هست. فروش کاور آهنگ ها هیچ ربطی به فروش موسیقی به صورت NFT ندارد و بیشتر مربوط به گرافیک آثار موسیقایی خواهد بود!

     شما هم می توانید یک آهنگ کامل را برای فروش بگذارید و هم یک لاین از موسیقی را! یعنی می شود فقط لاین ترومپت از یک موسیقی را به صورت NFT فروخت و لاین ساکسوفون را به صورت توکن دیگری ارائه کرد که خریدار دیگری هم داشته باشد. قضیه از این هم می تواند جالب تر بشود در واقع شما می توانید آرنجمان های گوناگون از یک قطعه را نیز بفروشید به صورتی که خریدار لاین های خود را انتخاب کند!

    یعنی خریدار می تواند تنظیم جدیدی از قطعات را بخرد؟

    بله، شما می توانید برای یک خط ثابت ملودی ارکستراسیونی را انتخاب کنید. مثلاً ویلن یک ها، ویلن دوها، بادی ها و… برای هر کدام از این لاین ها واریاسیون ها مختلفی را با رعایت هارمونی بنویسید که روی ملودی اصلی هم بنشیند و قابلیت جایگزینی با یکدیگر را هم داشته باشند. خریدار در این حالت این امکان را دارد که برای هر لاین یک واریاسیون دلخواه که به او را ارائه کرده ایم را بخرد و قطعه اختصاصی خودش را به کلکسیونش اضافه کند!

    خب NFT با مبحث کپی رایت در موسیقی تداخلی نخواهد داشت و یا سرویس های استریم مانند اسپاتیفای و…؟

    خیر؛ ما فرض می کنیم در یک حراجی در نیویورک یک تابلو نفیس را به قیمت ۱.۰۰۰.۰۰۰ دلار خریده ایم. ما فقط تابلو را خریده ایم نه حق پدیدآورنده را، در واقع اگر حق انتشار آن را نخریده باشیم نمی توانیم تابلو را اسکن کنیم و نسخه های دیگری را بفروشیم! در مورد این که با ورود رمز ارز های چه آینده ای در انتظار پلتفرم های دیجیتال موسیقی خواهد بود بحث طولانی دیگریست.

    خب این سوال مطرح می شود که خریدار چه چیزی را در NFT می خرد؟ فرض کنیم خریدVoicing  از یک قطعه را داشته ایم؛ حق تالیف که هم چنان با صاحب اثر است آهنگ هم که در پلتفرم های استریم مانند اسپاتیفای برای همه پلی می شود و یا از پلتفرم هایی مانند آی تیونز قابل خرید هستند دقیقاً چه چیزی فروخته می شود؟

    بهتر است با مثال در موردش حرف بزنیم. فرض کنید موزه هنرهای مدرن نیویورک یک نقاشی را از هنرمندی خریده است. داریم در مورد یک خرید و فروش کلاسیک و خارج از دنیای NFT صحبت می کنیم. موزه حق تالیف اثر را نخریده است فقط پیکره آن را خریده! از طرفی پس از رونمایی در موزه، مردم عادی می آیند و با خرید بلیت موزه آن را می بینند این حالت شبیه پلی شدن در پلتفرم های استریمی مانند اسپاتیفای است. یا ممکن است نسخه های کپی شده از اثر نیز فروخته شود. این هم شبیه فروش آهنگ در استورهای دیجیتال است.  در واقع موزه پیکره اورجینال اثر هنری را خریده است. درNFT  نیز این چنین است خریدار نسخه مستر شده آهنگ و یا لاین هایی از آن را می خرد. حالا نکته جالب این جاست که شما می توانید اثری که کامل نشده است را هم به صورت NFT بفروشید!

    یعنی آهنگی که ساخت آن به پایان نرسیده است؟

    بله، مثلاً یک ایده ای در ذهنتان است و آن را به صورت فایل MIDI می فروشید. بدون این که نسخه رکورد شده باشد! در واقع شما دارید خلاقیت ذهنی هنری خود را می فروشید. در هر اثر موسیقایی که تولید شده دو نوع از کپی رایت را خواهیم داشت. یکی حق تالیف یا حقی که برای خلق و آرنجمان اثر ایجاد می شود و دومی حق فونوگرافیک اثر است که در نسخه رکورد شده و مربوط به اجرا کنندگان آن یعنی نوازندگان و… خواهد بود. از اساس سازمان های کپی رایتی این دو هم در خیلی از کشورها جداست.

    در مورد تفاوت این دو در مباحث کپی رایت موسیقی می توانید بیشتر توضیح بدهید؟

    در واقع وقتی نسخه ای از اثر را خلق می کنیم شامل ISWC یاInternational Standard Musical Work Code خواهد شد و وقتی اثر اجرا بشود شامل ISRC یا International Standard Recording Code می شود. شما در بازار NFT می توانید آهنگی که هنوز رکورد نشده را هم بفروشید یک جورایی فروش کانسپت موسیقایی‌تان است.

    منبع: ایلنا
    https://musiceiranian.ir/?p=434056
       
    برچسب ها فرزام توسلی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *