×
×

بازسازی آخرین پیانوی شوپن

  • کد نوشته: 433757
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۱ام آذر ۱۴۰۰
  • ۰
  • یک کارشناس آمریکایی آخرین پیانوی «فردریک شوپن» را براساس استانداردهای سال ساخت، بازسازی می‌کند.
    بازسازی آخرین پیانوی شوپن
  • به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آخرین پیانویی که فردریک شوپن در پاریس با آن نواخت و آهنگسازی کرد، توسط یک کارشناس آمریکایی بازسازی می‌شود تا ویژگی‌های قرن نوزدهمی خود را پس بگیرد.

    پل مک نالتی (Paul McNulty) روزهای خود را در موزه فردریک شوپن در ورشو لهستان به پر کردن تَرَک‌ها در ساوند بورد (صفحه صدا) و تعبیه رشته‌های سیمی‌ در این پیانو می‌گذارند، وی برای این کار از همان رشته‌هایی استفاده می‌کند که جوزف اتین کامیل پلیل، پیانوساز محبوب شوپن، در قرن نوزدهم برای ساخت این پیانو به کار گرفته بود.

    وی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: وقتی سیم‌های درست را در این پیانو کار می‌گذاریم خیلی به ماهیت و هویت این آلت موسیقی نزدیک می‌شویم چون دیگر موارد همگی در وضع بسیار خوبی هستند.

    پلیل این پیانو را در پاییز سال ۱۸۴۸ با شماره سریال ۱۴۸۱۰ برای شوپن ساخت. پس از درگذشت این موسیقیدان معروف لهستانی در اکتبر سال ۱۸۴۹، جین استرلینگ هنرجو و دوست اسکاتلندی وی این پیانو را خرید و سپس آن را به خواهر بزرگتر شوپن تقدیم کرد. پیانو در سال ۱۸۵۰ به ورشو رسید و هنوز مهر قرمز روسیه که آن زمان بر ورشو حکمرانی می‌کرد روی آن به چشم می‌خورد. این پیانوی عتیقه تاکنون دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشته است.

    مک نالتی و مقامات موزه فردریک شوپن باور دارند بازسازی اخیر، صدای این پیانو را تا حد ممکن به صدایی که شوپن می‌شنید نزدیک خواهد کرد. پس از بازسازی، از این پیانو به عنوان مرجعی برای تحقیق و شاید مدلی برای ساخت یک نمونه مشابه استفاده خواهد شد و قرار نیست با آن اجرایی برگزار شود.

    شوپن، آهنگساز و پیانیست معروف و محبوب لهستانی، در سال ۱۸۱۰ میلادی در نزدیکی ورشو از یک مادر لهستانی و پدر فرانسوی متولد شد. وی در ۱۹ سالگی برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی لهستان را به مقصد وین و سپس پاریس ترک کرد. شوپن در پاریس ماندگار شد و در آنجا به آهنگسازی، برگزاری کنسرت و تدریس پیانو مشغول شد تا این که در سال ۱۸۴۹ وقتی تنها ۳۹ سال داشت بر اثر سل ریوی درگذشت.

    منبع: ایرنا
    https://musiceiranian.ir/?p=433757
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *