این خواننده پاپ در نخستین اظهار نظر خود درباره کنسرت در استانبول در در ۴۲ سالگی و اواسط میانسالی و با کوهی از تجربه، گفت: «چون من تاکنون در ترکیه کنسرتی نداشتم، قطعا این چالش برای من جدید و جذاب است ولی مخاطب من به بخش دلچسبی از آثار من وصل است که آن خاطرهسازیهایی ست که با من و آثارم داشتهاند. من در اروپا و آمریکا و بسیاری از نقاط جهان کنسرتهای بزرگی برگزار کردهام؛ ولی کنسرت در اطراف ایران تجربه جدیدی برای من است. پیش تر فقط در دبی و قطر اجرا داشتم و حالا اجرای ترکیه برای من به این دلیل جذاب است که میخواهم حس و حال هموطنانام را در این بخش از جهان ببینم. خیلی دوست داشته و دارم که در افغانستان هم روی صحنه بروم. یکی از آرزوهایم بود ولی با شرایط کنونی متاسفانه بعید می دانم این ماجرا شدنی باشد. کنسرت ترکیه برای من یک حال جدید است. انگار که قرار است جوان بشوم، ذوق کنم، کیف کنم…»
صادقی در تحلیل دوگانه ی «موسیقی مجاز داخلی» و «موسیقی لس آنجلسی» و چرایی شکل گیری چنین خط قرمزی، معتقد است: «این خط قرمزِ عجیبی دیگر نیست. اگر هم زمانی این خط کشی ها وجود داشت، این موضوع در دوره کنونی اصلا وجود ندارد. تنها نکته ای که موسیقی لس آنجلسی و داخل ایران را متمایز می کند این است که آنها با توجه به اینکه درگیر مجوز و اجازه نشر از نهاد یا مجموعهای نیستند، رهاتر و بی دغدغهتر کار میکنند و در مورد اتفاقات مختلف اعم از اجتماعی یا عاشقانه آزادانهتر و بی پرواتر هستند. در کل، در سالهای خیلی دور در خارج از ایران «دل ای دل» همه گیر بود و در ایران «دونه دونه». اما این موضوع دیگر در دوران معاصر صدق نمیکند.»
وی افزود: «مرزبندیها را قواعد و قوانین پیش می آورند. والا من به شخصه زیاد به مرزبندی قائل نیستم. اصولا هرگز به وجود ابتذال در موسیقی معتقد نبوده و نخواهم بود. ما موظف هستیم به همه سلیقهها احترام بگذاریم. هر جهان و جهانبینی موسیقی یک سری معایب و نپذیرفتنها و دوست نداشتنها را با خود دارد. موضوع اینجاست که در سالهای اخیر، به قدری تعدد تولید زیاد شده، که احساس میشود این حوزه دچار یک بلبشوی محتوایی است. در موسیقی قبل از انقلاب هم ماجرا همین بود. تفاوت در جهان بینی مولفان یک اثر بوده و آنهایی که ماندند و ادامه دادند و مردم چند دهه آثارشان را گوش کردند، از بین تعداد زیادی از هنرمندان بالا آمدند و ماندند. این در شرایطی اتفاق افتاده که ویترینی به نام فضای مجازی و بازیهای خاص این دوره هم نبود. مثلا آقای فرهاد مهراد و فریدون فروغی بودند. در سوی دیگر هم موسیقی کوچه بازاری در اوج بود و خیلی ها آن سبک از موسیقی را نمیپسندیدند. این دوگانگی ها بر اساس تولید ایجاد میشوند ولی در کل مرزبندی ای دیگر از دید من وجود ندارد.»
صادقی در انتهای صحبت های خود در پاسخ به این سوال که آیا ریسک برگزاری این کنسرت در شرایطی که تمام بزرگان موسیقی پاپ لس آنجلسی در همان مقطع زمانی در ترکیه کنسرت های بزرگی را با تبلیغات میلیاردی قرار است برگزار کنند برای این خواننده خطرناک نیست؟، گفت: «من در ۴۲ سالگی واقعا دیگر هرگز نگاه رقابتی به هنر نداشته و ندارم. همین جا اعلام می کنم که همه مشاهیر موسیقی ایرانی و فارسی زبان به کنسرت من در ترکیه دعوت هستند. حتی آنهایی که ساکن ایران نیستند. من پرواز با بال شکسته را قرار است تست کنم و احساس می کنم در این سن و جایگاه، باید خودم را محک بزنم. برای داشتن و ماندن دوستدارانی که هنوز هستند و من به داشتن آنها مفتخرم. سالهاست که دیگر در اندیشه رقابت نیستم. احساس می کنم زمان آن رسیده که کتاب خاطرات مردم از آثار و صدای خودم را مرور کنم و ورق بزنم. من با خودم رقابت میکنم. با رضا صادقی ۵ سال پیش. رضا صادقی ۱۵ سال پیش… دوست دارم روی صحنه کنسرتم در ترکیه فریاد بزنم که موسیقی و هنر هیچ مرزبندی و نقطه گذاری ای در بین ایرانی ها ندارد. ما صرفا به لحاظ جبر جغرافیایی مجبور به پذیرش این دوگانگی بوده و هستیم ولی خواننده داخل و خارج ایران هر دو به یک زبان میخوانند و هر دو برای هم احترام قائل اند. در ۴۲ سالگی دوست دارم از خاطراتی که به مردمم تقدیم کرده ام، برای خودم توشه بردارم. امیدوارم شب کنسرتم در ترکیه، لبخند رضا صادقی به وسعت ۴۲ سالگی اش باشد. بسیار به اجرای استانبول خوش بین ام و دلم روشن است. نه به لحاظ تعداد آدمهای حاضر در سالن. معتقدم میتوانم حال همه آدمهای حاضر در سالن را خوب کنم و شبی پر از خاطره و حال خوب را برای آنها بسازم.»
کنسرت ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ (۴ دی ۱۴۰۰) رضا صادقی در ترکیه به همت موسسه فرهنگی هنری «لیما» و تهیه کنندگی «میلاد ماهان راد» برگزار خواهد شد. این تهیه کننده در روزهای گذشته درباره فرآیند برگزاری این کنسرت گفته بود: « با فروش بلیط در داخل کشور و امکان پرداخت آن در ایران هزینه های دریافتی برای بلیط را در ایران دریافت می کنیم و با هزینه های معمول برای برگزاری در ترکیه اقدام می کنیم.همچنین با توجه به اینکه مخاطب کنسرت های هنرمندان داخلی ،در کشورهای دیگر اهالی همان منطقه هستند ،طبعاً اجرای خارجی هنرمندان داخلی ارز آوری دارد و نه خروج ارز.»
گفتنی ست همزمان با جنجالهای خبری کنسرت رضا صادقی در ترکیه، محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد از مجوز داشتن این کنسرت خبر داد و در این باره گفت: « بله این کنسرت مجوز دارد. خوشبختانه هنرمندان اعتنای کامل به قوانین دارند، البته ما دوست داریم حال که شرایط در داخل کشور مهیا شده همینجا هنرشان را عرضه کنند. خود هنرمندان هم چنین خواستهای دارند.»
دیدگاهتان را بنویسید