یک فعال عرصه موسیقی کرمانشاه معتقد است، آهنگسازان به دلیل نبود قانون کپیرایت در کشور مشکلاتی را در کار خود دارند که امید است با توجه ویژه مسوولان و انجام فرهنگسازی مناسب، این مشکلات رفع شود.
«ارسطو جعفری» به موانع پیش روی هنرمندان این رشته اشاره کرد و افزود: ما به آهنگسازان حرفه ای و توانمند نیاز داریم و نه افرادی که تقلید و کپی برداری از آهنگ های دیگران را کار اصلی خود قرار داده اند.
او یادآور شد، آهنگسازی که توانمند، قوی و در کار خود پشتکار لازم را داشته باشد، بی شک با فرصت های شغلی خوبی نیز روبرو خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به نیاز روحی و روانی همیشگی انسان ها به موسیقی، نیاز به آهنگسازان خلاق نیز همیشه وجود دارد و تقریبا هیچ گاه نمی توان بازار کار آهنگسازی را اشباع شده تلقی کرد، زیرا متناسب با تنوع علایق و سلایق انسان ها، فرصت های جدید برای کنار هم قرار دادن نت های موسیقی و ساخت آهنگ های نو وجود دارد.
جعفری در مورد درآمد رشته آهنگ سازی نیز توضیح داد: آهنگسازی که در بخش دولتی استخدام می شود، متناسب با قانون مدیریت خدمات کشوری درآمد دارد، اما در بخش خصوصی شرایط متفاوت است.
او افزود: معمولا آهنگساز کارهای مختلف انجام می دهد به عنوان مثال در کنار ساخت یک آهنگ سفارشی برای یک نمایش، به کار تدریس در آموزشگاه هم می پردازد، بنابراین باتوجه به میزان مهارت، تجربه و کاری که آهنگ سازان انجام می دهند، درآمدهای متفاوتی نیز دارند.
وی معتقد است آهنگ سازی که خلاقیت و توانمندی خود را در کارهایش پیاده کند، موفقتر بوده و در آمد بیشتری نیز خواهد داشت، البته تعدادی از آهنگسازان در خصوص درآمد و تامین هزینه خود با مشکلاتی روبرو هستند که برخی از این مشکلات به عدم حمایت کافی از سوی مسوولان ارتباط دارد و امیدواریم با توجه ویژه و تلاش مسوولان گام های موثری در جهت رفع این مسایل و تامین رفاه بیشتر برای قشر آهنگسازان برداشته شود.
شخصیت های مناسب شغل آهنگسازی
این فعال هنری یادآور شد، در یک انتخاب شغل صحیح و درست، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و سایر موارد برای هر فرد باید در نظر گرفته شود، یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی است، شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.
وی معتقد است، البته هر فردی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، بازهم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمیتوان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
وی ادامه داد: آهنگساز معمولا برای آهنگسازی از ساز استفاده می کند و همزمان می نوازد و لحن و حس خود را روی ترانه اعمال می کند البته نواختن ساز اجباری نیست چرا که میتواند با تکیه بر تبحر خود و شناخت موسیقی بدون استفاده از ساز و تنها با زمزمه و تکرار ترانه، آهنگسازی کند.
این موسیقی شناس ادامه داد: در آهنگسازی حرفه ای مثلا رکسترال، آهنگ ساخته شده به صورت نُت یادداشت می شود و پارتینور نام دارد ولی در آهنگسازی معمولی با بهتر است بگوییم «ملودی سازی» معمولا نت نوسی انجام نمی شود و ملودی ساخته شده با ابزاری ضبط و ذخیره می شود. این را می توان نوع غیرحرفه ای از آهنگسازی تلقی کرد، آهنگساز باید فردی خلاق و هنرمند باشد.
جعفری ادامه داد: آهنگساز باید دانش و شناخت خوبی از عرصه موسیقی داشته و با پشتکار زیاد آثار ارزشمندی را تولید کند.
وی در ادامه به وظایف آهنگساز و مهارت و توانمندی های مورد نیاز، تحصیلات لازم برای ورود به شغل آهنگسازی، بازار کار و آینده شغلی آهنگسازی، درآمد آهنگساز پرداخت و گفت: یک آهنگساز وظایفی برعهده دارد، نوشتن و تولید آهنگ برای ارکسترها، گروه های موسیقی، فیلمها و تئاتر، کسب اطلاع از جدیدترین تغییرات و پیشرفت های صورت گرفته در عرصه موسیقی، شنیدن انواع آثار آهنگ سازان مختلف که در الهام گرفتن و ایجاد آهنگی جدید بسیار موثر است، آموزش آهنگسازی، اجرای ارکستر، انجام تمرینات مستمر، همکاری با افرادی از جمله تنظیم کننده،خواننده و نوازنده از آن جمله است.
به گفته این موسیقیشناس، مهارت و توانمندی های مورد نیاز آهنگسازی در داشتن علاقه و ذوق هنری، آشنایی با علم و موسیقی، خلاقیت بالا، داشتن صبر و پشتکار زیاد و مهارت های ارتباطی مناسب معنا می شود.
تحصیلات لازم برای ورود به شغل آهنگسازی
جعفری اظهار داشت: علاقه مندان به آهنگسازی می توانند از ابتدا پس از گذراندن دوره ششم ابتدایی در صورت داشتن شرایط لازم و قبولی در آزمون های اولیه، وارد هنرستان های موسیقی شوند، تحصیل در این هنرستان ها سال ها طول می کشد و رشته های نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز غربی و آهنگ سازی در آنها آموزش داده می شود.
وی یادآور شد، در صورت تمایل افراد می توانند پس از اخذ دیپلم، رشته خود را در مرکز علمی و کاربردی موسیقی ادامه دهند و یا با گذراندن دوره پیش دانشگاهی و قبولی در آزمون کنکور، وارد دانشگاه های کشور شوند، رشته آهنگسازی در دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد.
جعفری با بیان اینکه شرکت در دوره های آزاد آهنگسازی نیز راه دیگری است که افراد علاقه مند می توانند آن را انتخاب کنند، گفت: آنچه برای ورود به شغل آهنگسازی و موفق شدن در آن مهم است، داشتن علاقه،پشتکار و توانایی جسمی مناسب است.
آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی آهنگساز
این فعال عرصه موسیقی ادامه داد: آهنگساز می تواند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما استخدام شود، او همچنین می تواند در آموزشگاه های آزاد موسیقی تدریس کند.
به گفته جعفری، بسیاری از آهنگسازان نیز به صورت مستقل و خصوصی کار می کنند و به ساخت آهنگ های مختلف می پردازند، برخی از آنها که دارای سرمایه و تجربه کافی هستند خود اقدام به تاسیس آموزشگاه یا راه اندازی استودیو موسیقی میکنند.
وی اظهار داشت: آهنگسازی هنری است که تا حد زیادی به خلاقیت و نوآوری وابسته است، یک اثر وقتی ارزش دارد که از ذوق و تخیل آهنگساز نشات گرفته باشد. آهنگ سازی ترکیب و نت نویسی قطعات موسیقی برای اجرای یک نوازنده یا ارکستر است.
جعفر افزود: آهنگساز شخصی است که آثار موسیقی را تالیف می کند و در حقیقت نویسنده موسیقی است که با احاطه کامل به علم موسیقی، ایده های فکری خود را در قالب موسیقی به رشته تحریر در میآورد.
او ادامه داد: آهنگسازی این نیست که شخص صرفا ملودی بسازد؛ بلکه آهنگساز مانند هر حرفه ی علمی دیگر باید در مراکز آموزش علمی موسیقی در رشته آهنگ سازی تحصیل و از علوم مختلف موسیقی از جمله رهبری ارکستر سازشناسی، سازبندی، هارمونی،پُلی فونی، کنتراپوئنو و سایر موارد که لازمه کار آهنگسازی است، آگاه باشد.
این فعال عرصه موسیقی اضافه کرد: هر آهنگساز باید حداقل یک ساز به خصوص پیانو را به خوبی بنوازد. در حقیقت در دنیای موسیقی به دلیل نیاز به دانش زیاد و گستردگی کار آهنگسازی، از آهنگساز به عنوان دانشنامه موسیقی نام می برند. آهنگساز تعیین می کند یک ترانه باچه لحنی درچه گامی، با چه صدایی، در چه دستگاهی و چه سبکی همانند پاپ، راک، رپ، جاز، بلوز و سایر سبک ها خوانده شود.
او گفت: اینکه کجای ترانه باید باصدای بلند یا پایین خوانده شود،اوج و فرود ترانه کجا باشد و برخی اوقات انتخاب ترجیع بند همان نقطه اوج ترانه که معمولا تکرار می شود، نیز اگر در ترانه مشخص نشده باشد، به اختیار آهنگساز است.
وی با بیان اینکه جامعه تشنه موسیقی اصیل و فاخر است به روی آوری خیل زیادی از جوانان به عرصه موسیقی در کشور و استان اشاره کرد و از مسوولان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر خواست حمایت های مادی و معنوی بیشتری از این قشر داشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید