×
×

روز جمعه بیست و هشتم آبان در تالار رودکی تهران
از یک کتاب موسیقایی در تالار رودکی رونمایی می شود

  • کد نوشته: 433091
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۵ام آبان ۱۴۰۰
  • ۰
  • کتاب «سمفونی‌ها و کنسرتوهای دمیتری شستاکویچ» به نویسندگی دیوید هرویتز و امیرحسین رمضانی روز جمعه بیست و هشتم آبان در تالار رودکی تهران رونمایی می شود.
    از یک کتاب موسیقایی در تالار رودکی رونمایی می شود
  • به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مراسم رونمایی از کتاب «سمفونی‌ها و کنسرتوهای دمیتری شستاکویچ» نوشته دیوید هرویتز و امیرحسین رمضانی ساعت ۱۷ روز جمعه بیست و هشتم آبان در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

    نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر، محمدرضا تفضلی آهنگساز، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران، آرمان نوروزی آهنگساز و مدرس دانشگاه و امیرحسین رمضانی مؤلف کتاب از جمله هنرمندانی هستند که طی برگزاری مراسم درباره این اثر پژوهشی سخنرانی می‌کنند. این درحالی است که سروش صادقی نوازنده پیانو و یاسمن کوزه‌گر نوازنده ویولنسل نیز در این برنامه آثاری از دمیتری شستاکویچ را اجرا خواهند کرد.

    در توضیحات تکمیلی این اثر تألیفی آمده است:

    این کتاب نوشته مشترک دیوید هرویتز موزیکولوگ، منتقد موسیقی و استاد کالج موسیقی بروکلین آمریکا و امیرحسین رمضانی آهنگساز، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و هنرستان موسیقی است که اخیراً از انتشارات «نای و نی» منتشر شده است. نسخه انگلیسی این کتاب هم به‌زودی از سوی انتشارات «آمادئوس» در آمریکا و کانادا منتشر خواهد شد.

    کتاب حاضر مجموعه‌ای از تمامی سمفونی‌ها و کنسرتوهای شستاکویچ است که کاملاً هماهنگ با نسخه شنیداری هر اثر به توصیف، بررسی و تحلیل آن‌ها می‌پردازد. در این راه با هدف درک بهتر مطالب، از بیش از ۱۲۰۰ نمونه خلاصه شده از پارتیتور آثار بهره می‌برد.

    این کتاب که در چهار بخشِ «زبان موسیقایی شستاکویچ»، «آثار دوره آغازین (۱۹۲۴ تا ۱۹۳۳)»، «آثار دوره میانی (۱۹۳۵ تا ۱۹۵۳)» و «آثار دوره متأخر شستاکویچ (۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵)» در ۶۵۲ صفحه تدوین شده، در تلاش است تا با زبان موسیقایی و گفتمان موسیقایی معانی آثار شستاکویچ را کشف نماید.

    دمیتری شستاکویچ (۱۹۰۶-۱۹۷۵) را بدون شک باید یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان روسیه و البته قرن بیستم دانست. آهنگسازی که وامدار میراث موسیقایی گذشتگانِ تاریخ‌سازی چون باخ و مالر بود. کسی که هدفش زنده نگه‌داشتن سُنت‌ها و صد البته در جای خود رهاکردن آن‌ها قلمداد می‌شود.

    آهنگسازی که تمبر و بیان موسیقایی منحصر به فردش، نیش و کنایه‌های موسیقی‌هایش، مارش‌ها و پارودی‌هایش و شاید از همه مهم‌تر موتیف مشهور برگفته از نامش DSCH (ر، می‌بمل، دو، سی) برای مخاطبان جدی موسیقی کلاسیک یادآور دوران اختناق و سختی‌های قرن بیستم است. کسی که در زندگی شخصی و زندگی موسیقایی دوران پُرفرازونشیبی را تجربه کرد و ماحصل این تلاش‌ها خلق پانزده سمفونی، پانزده کوارتت زهی، شش کنسرتو، چندین اپرا، موسیقی‌های فیلم و ده‌ها اثر پیانویی، آوازی، ارکستری و غیره است که بسیاری از آن‌ها همچنان بخش قابل توجهی از رپرتوار اجرایی برترین نوازندگان و رهبران ارکستر را در سراسر دنیا به خود اختصاص می‌دهند.

    باید عنوان کرد که تمامی این آثار را آهنگسازی خلق کرده است که از گزند نظام استالینی شوروی سابق بی‌نصیب نماند. آهنگسازی که گرچه کلامش به دلیل عواقب حتمی از اعتراض تهی بود اما، با نگارش موسیقی‌های کنایه‌آمیز، بنا بر تأیید همگان، مخالفت خود را در لابه‌لای نغمات موسیقی‌هایش پنهان می‌کرد و این یعنی: اعتراض به ناملایمات روزگار از جنس موسیقی.

    مراسم رونمایی از کتاب «سمفونی‌ها و کنسرتوهای دمیتری شستاکویچ» ساعت ۱۷ روز جمعه بیست و هشتم آبان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالار رودکی تهران برگزار می شود.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=433091
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *