پریچهر خواجه داور ساز قانون براین نظر است که با حذف تصویر شرکتکنندگان و فقط گوش کردن صدای نوازندگیشان، قضاوتهایمان عادلانه تر می شود. ربکا آشوقیان داور ساز پیانو نیزتاکید میکند با وجود محدودیتهای ناشی از پاندمی کرونا کیفیت کار شرکتکنندگان در جشنواره عالی یود.
به گزارش موسیقی ایرانیان و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،پریچهر خواجه نوازنده باسابقه قانون که چندین دوره داوری جشنواره موسیقی جوان را در ساز قانون عهده دار بوده، با اشاره به استمرار جشنواره موسیقی جوان و تاثیر آن در روند موسیقی کشور گفت: اتفاقات موسیقایی در کشور ما زیاد نیستند. مخصوصا اینکه موسیقی در مدارس تدریس نمی شود بر همین أساس رقابت هایی مثل جشنواره موسیقی جوان در کشور ما خیلی کم است و معتقدم این جشنواره، یک رخداد هنری و فرهنگی خوب در همه سازهاست که با اشتیاقی که ایجاد کرده هر ساله شاهد افزایش نفرات شرکت کننده در جشنواره هستیم.
وی ادامه داد: با انگیزه ای که جشنواره موسیقی جوان طی سالهای برگزاری اش در جامعه موسیقی تزریق کرده؛ بچه ها انگیزه ها و تلاششان بیشتر شده برای اینکه بتوانند سالهای متمادی شرکت کنند یا جایزه ببرند و یا به آن مقامی که مدنظرشان است، نزدیک شوند.
این نوازنده باسابقه قانون درخصوص سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره بیان داشت:امسال تعداد نوازندههای ساز قانون افزایش پیدا کرده و رقابت یک مقدار نزدیکتر شده بود. البته ما که فیلم ها را نمی دیدیم و فقط صدا را می شنویم ولی به نظر می رسید که بچه ها رقابتشان به هم دیگر نزدیک شده است.
خواجه درباره شرایط داوری بدون دیدن استایل نوازندگان گفت:به نظرم خیلی بهتر بود که بدون تصویر؛فقط صدا را شنیدیم به جهت اینکه قضاوت عادلانهای انجام می شود. البته بعضی وقتها اگر شبهه و تردیدی داشته باشیم بعد از جمع آرا سعی می کنیم یک فیلم کوتاهی از آن نوازنده ببینیم. اما باز هم تاکید می کنم که تنها با شنیدن صدای ساز شرکت کنندگان قضاوت درست تری انجام می شود. به هر حال این هم یک راهی است و شاید بعدها اتاق فکر جشنواره به نتیجه دیگری برسد و آن را تجربه کند.
داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص نقاط قوت و ضعف شرکت کنندگان در این دوره گفت:من فکر می کنم اتفاق ناخوشایند ؛ موضوع آموزش است. چرا که به خاطر کرونا و آموزش آنلاین ،برخی از معلمین جوان آن دقت لازم را در موضوع آموزش نداشتند و متاسفانه در آثار بسیاری از شرکت کنندگان مقوله آموزش بسیار مشهود بود به طوری که وقتی آثار را بررسی می کنیم متوجه می شویم یک تعداد کثیری از بچه ها،یک بخش از قطعه را به طور مشترک اشتباه می زنند که این خود نشان از آن دارد که آموزش درستی داده نشده و اینکه عیناً همه با هم اشتباه می زنند یک مقدار عجیب است.
وی در خصوص فاکتورهای داوری ساز قانون در جشنواره پانزدهم افزود:صحت اجرا، پایبندی به رپرتوار معرفی شده، کوک، بیان درست و … از جمله ملاکهای داوری در ساز قانون بودند اما بیشترین موردی که من و سایر داوران ساز قانون در نظر گرفتیم؛ پایبندی به سرفصل های جشنواره و صحت اجرا بود.
پریچهر خواجه در خاتمه با اشاره به حضور پررنگ استادان موسیقی در مقام داوران جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت:حضور استادان پیشکسوت و افرادی که سمبل فرهنگی و هنری کشور هستند، در عین حال که باعث خرسندی است این انگیزه را ایجاد کند که داوطلبان خودشان را در جایگاه بالا ببینند و سعی کنند برای جایگاهش تلاش بیشتری کنند.
*شرکتکنندگان مثل همیشه عالی بودند
ربکا آشوقیان داور بخش پیانوی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از جدیترین و موثرترین رویدادهای رقابتی کشور است که در طی سالهای متمادی همواره پذیرای طیف وسیعی از هنرمندان جوان، دانشجویان رشته موسیقی در مقاطع مختلف و هنرآموزان هنرستانهای موسیقی و هنرجویان سایر مراکز آموزشی سراسر کشور بودهاست.
آشوقیان درباره شرکتکنندگان این دوره جشنواره توضیح داد:امسال نیز همچون سه سال اخیری که من در کنار اساتید ارجمند، در این جشنواره، در بخش داوری پیانو ایفای نقش دارم، شاهد حضور پرشور، اجراهای موفق و گاهی بینظیر شرکتکنندگان بودهام.
او اضافه کرد: هر چند در پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، کمی با کاهش تعداد شرکتکنندگان در گروههای سنی مواجه بودیم ولی با وجود تمام محدودیتهای ناشی از پاندمی اخیر، این کاهش تعداد چندان هم دور از انتظار نبود.
به گفته او در این دوره تقریباً نزدیک به یک سوم، تعداد شرکتکنندگان کاهش داشته است.آشوقیان توضیح داد: تعداد شرکتکنندگان در گروههای سنی که در شرایط آموزشی بنیادی یا ورود به تحصیلات آموزش عالی هستند، تقریبا تفاوت زیادی با دورههای قبل نداشتند اما گروه ب و ج که در مرحله آموزش عالی هستند، در این دوره کاهش بیشتری وجود داشت. شاید به طور کلی در بخش الف یا همان گروه آموزش بنیادی ما همیشه میل به حضور و اشتیاق رقابت را بیشتر از همه گروهها تجربه میکنیم. بر این اساس همیشه هستند شرکتکنندگانی که سطح قابل توجهی را در قیاس با انتظارات ارائه میکنند.
آشوقیان درباره سطح کیفی شرکتکنندگان این دوره گفت: با این حال فکر میکنم جشنواره روند رو به رشد خودش را حفظ کرده و مازاد بر این، آنچه باعث خرسندی است، تداوم عملکرد موفق جشنواره است که همواره با روشهای جایگزین سعی میکند زمینه ساماندهی مجموعه فعالیتها را کاملاً موفق طی کند.
آشوقیان درباره شرکتکنندگان بخش پیانو در این دوره هم توضیح داد: شرکتکنندگان جشنواره طیف وسیعی را حتی در نوازندگی ساز پیانو شامل میشوند،؛ از شهر تهران حتماً شرکتکنندگانی داریم و همین طور شاهد هنرنمایی دانشجویان و هنرآموزانی از شهرهای مختلف و از اقصی نقاط کشور در جشنواره هستیم که با وجود کمبود امکانات آموزشی، باز هم از حداقلهای ممکن جهت آماده شدن و شرکت در جشنواره، تلاش و سعی ارزندهای دارند. گاهی هم بسیار موفق ظاهر میشوند.
داوریهای مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام میشود.
دیدگاهتان را بنویسید