×
×

حمیدرضا اردلان از تحولات و حمایت‌های جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گوید
جوان‌گرایی در داوری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

  • کد نوشته: 439931
  • 01 مهر 1403
  • ۰
  • حمیدرضا اردلان، دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، از جوان‌گرایی در بخش داوری این دوره از جشنواره و حضور استادان جوان در کنار پیشکسوتان برای انتقال تجربه خبر داد. او همچنین به اهمیت حفظ موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی، و برنامه‌های حمایتی از برگزیدگان جشنواره اشاره کرد و از همکاری مثبت معاونت هنری وزارت ارشاد قدردانی کرد.
    جوان‌گرایی در داوری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
  • دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گوید تلاش شد تا در بخش داوری از استادان جوان در کنار پیشکسوتان بهره ببریم.

    به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، درباره جوان‌گرایی در بخش داوری این دوره از جشنواره توضیح داد: یکی از سرفصل‌های تحول و طراحی جشنواره ملی موسیقی جوان در این دوره که با مشورت استادان صاحب‌نام و پیشکسوت بدست آمده توجه به جوان‌گرایی در بخش داوری بود. این موضوع به تداوم انتقال تجربه یارى مى‌رساند.

    او ادامه داد: این جوان‌گرایی به این معنا نیست که همه داوران می‌بایست از میان موسیقیدانان جوان باشند. طی صحبت و مشورت‌هایی که داشتیم، قرار بر این شد تعدادى از داوران از استادان جوان باشند، تا در کنار پیشکسوتان قرار گیرند و از تجربیات آنها بهره لازم حاصل آید. تعدادی دیگر از داوران نیز استادانی هستند که خود در دوره‌های قبلی جشنواره به عنوان شرکت کننده حضور داشتند و مقام کسب کرده‌اند.

    دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره حمایت از برگزیدگان گفت: بنده چند دوره مشاور جشنواره در بخش موسیقی نواحی بودم و از همان زمان به این فکر مى‌شد که این رویداد نزدیک به مفهوم آزمون است تا جشنواره. با ایده آزمون بدون اینکه به اسم جشنواره دست بزنیم و یا تغییری در آن ایجاد کنیم، اندیشه آزمون ما را به این امر توجه می‌داد که میان هر دوره و در طول یک سال تمهیداتی اندیشیده شود که رابطه ذهنی و تعلیمى متقاضیان با محتوای جشنواره قطع نشود؛ یکی از این موضوعات آموزش است.

    او افزود: اهداف جشنواره مبلغ شیوه‌نوازی قدما یا تداوم آن در دوره معاصر در بخش موسیقى ردیف دستگاهی است. همچنین توجه به مقام‌های موسیقی نواحی اهمیت بنیادین دارد. و سرانجام یارى به درک درستی از موسیقی مغرب‌زمین در بخش کلاسیک مى‌تواند در همزیستى فرهنگى جامعه ما با جامعه جهانى موثر باشد. بنابراین در نظر است بخش‌هاى موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی بنیان‌هایش حفظ شوند تا براساس آن در هر دوره گوش معاصر بتواند خودش را بازشناسی کند. همچنین کسانی که در این آزمون شرکت می‌کنند توجه کنند که هویت و معرفت شنیداری ایرانیان را در این دو بخش به درستی ادراک نمایند. اما اگر آموزش مناسبی در اختیارشان نیست جشنواره سعى دارد از استادان مبرزى که آمادگى همکارى در این آموزش‌ها را دارند براى آموزش‌هاى کوتاه مدت، دعوت بعمل آورد.

    اردلان اظهار کرد: دومین اقدام ما تشکیل مستندات از تمام کسانی است که می‌توانند به مرحله دوم راه یابند. این مستندات تغییرات، رشد، پیشرفت تکنیک و مضامین را در این جوانان و روش نوازندگى آنها تعقیب می‌کند. اگر جشنواره تشخیص دهد کسی استعداد یا نبوغ ویژه‌ای دارد که می‌تواند در سرنوشت موسیقی ایران تأثیرگذار باشد، تلاش مى‌شود از او حمایت شده و به فضاهاى کارى که متقاضی هستند و در حیات فرهنگی و هنریشان می‌تواند مؤثر باشد معرفی شوند.

    اردلان درباره حمایت و تعامل با معاونت هنری ارشاد نیز گفت: معاونت هنری از ابتدا با سعه صدر و متانت استقلال فنی و هنری جشنواره را پذیرفت و به هیچ عنوان در تعیین سیاست‌هاى این رویداد دخالتی نداشت. بودجه جشنواره مقداری ارتقا یافت هرچند با آنچه که آرمان ماست فاصله دارد.

    دبیر جشنواره همچنین درباره حمایت دانشگاه‌های هنری از مقام آوران جشنواره موسیقی نیز توضیح داد: از دوره‌های قبل ما این فکر را تعقیب می‌کردیم، اکنون این بحث جدی‌تر شده است و پیگیر هستیم. معاونت هنری نیز دقت نظر روی این موضوع دارد چرا که راه دوری است و چند ارگان باید ضرورت را درک کرده و ابتدا موضوع را باور داشته باشند. ما هم روشنگری کنیم و در تشخیص این موضوع مهم به آنها کمک کنیم تا این بحث شروع شده و به نتیجه برسد.

    او در پایان نیز ضمن تشکر از موسیقیدانان حاضر در جشنواره گفت: از انجمن موسیقی ایران و تیم اجرایی، مدیرکل دفتر موسیقی، معاونت امور هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم که با ملاحظات مناسب همواره پشتیبان این جشنواره بودند.

    منبع: تسنیم
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *