×
×

بنیانگذار خانه عاشیق‌های ایران: موسیقی عاشیق را حفظ کنیم

  • کد نوشته: 427662
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام اسفند ۱۳۹۹
  • ۰
  • بنیانگذار خانه عاشیق‌های ایران درباره اهمیت توجه به موسیقی، گفت: ما باید برای حفظ میراث فرهنگی‌مان تلاش کنیم و موسیقی نیز یکی از این میراث گران‌بها است.
    بنیانگذار خانه عاشیق‌های ایران: موسیقی عاشیق را حفظ کنیم
  • عاشیق سلجوق شهبازی درباره اهمیت پرداختن به فرهنگ فولکلور گفت: داستان‌ها، شعر ها، لباس ها، موسیقی و… فرهنگ فولکلور ما را تشکیل می‌دهد و قطعا ما باید برای حفظ این میراث کهن همت داشته باشیم. تاثیر موسیقی را در روحیه جامعه نمی‌توان نادیده گرفت. اما جوان‌ها هم باید با این فرهنگ به خوبی آشنا شوند و باید این موسیقی را بشناسند. این میراثی گرانبها است. طبیعی است که وقتی این فرهنگ را به آن‌ها نشان ندهیم، راه را برای رفتار و فرهنگ‌های ناهنجار هموارتر می‌کنیم.

    وی افزود: فرزند من و اقوام نزدیک در خانه من ساز را می‌بینند، اما وقتی به تلویزیون که فراگیر است می‌رویم، ما را از گردن به بالا نشان می‌دهند، ساز ما چه می‌شود؟ بسیاری حتی نمی‌دانند ما در فرهنگمان موسیقی عاشیق داریم، چه برسد که جذبش شوند یا بخواهند آن را یاد بگیرند.

    این استاد موسیقی یادآور شد: برای رشد فرهنگی جامعه باید هنرمندان را شناخت و آنان را معرفی کرد. باید هنرشان را به شیوه های مختلف نشان داد. همان‌طور که معتقدیم هنر برتر از گوهر آمد پدید.

    سلجوق شهبازی گفت: یک عاشیق باید چند هنر داشته باشد. او باید در نواختن ساز حرفه‌ای باشد، بتواند داستان روایت کند، صدای خوبی داشته و خواننده باشد، شعر بگوید و باید بتواند بداهه‌پردازی کند. کسی که این هنرها را کنار هم داشته باشد، عاشیق می‌شود.

    وی با بیان اینکه عاشیقی آداب و ارکان دارد، تاکید کرد: همیشه دغدغه من بود که برای حفظ این هنر و میراث چه کاری باید انجام داد. به نهادهای مختلفی هم مراجعه کردیم. خوشبختانه در جلساتی با کمیسیون ملی یونسکو، مسئولان قول‌های مساعدی برای حمایت داده‌اند.

    بنیانگذار خانه عاشیق‌های ایران، افزود: از اساتید خواهش می کنم که هنر و ادبیات فاخر عاشیقی را با پول معامله نکنند و در حفظ و گسترش آن شبانه روز تلاش کنند.

    سلجوق شهبازی خاطرنشان کرد: از انتخاب این هنر پشیمان نیستم و اگر بار دیگر هم فرصتی باشد، دوباره همین هنر را انتخاب می‌کنم. این هنر در روح من است و من با آن زندگی می‌کنم. آن را با چیزی عضو نمی‌کنم. به آن‌هایی که می‌خواهند وارد این رشته شوند نیز توصیه می‌کنم، آن را به عنوان شغل اصلی قرار ندهند چون درآمدی که انتظار دارند، ندارد.

    منبع: ایرنا
    https://musiceiranian.ir/?p=427662
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *