×
×

جهت جذب مخاطبان در روزهای کرونایی
تولیدآمبیانس و صداهای معمول تماشاگران در اجراهای مجازی، ابتکار اپرای مونیخ

  • کد نوشته: 427272
  • حمیده موسوی
  • جمعه, ۱۵ام اسفند ۱۳۹۹
  • ۰
  • این اپرا برای تزریق انرژی و حیات بیشتر به یکنواختی اجراهای مجازی در روزهای پاندمی کرونا، دست به ایجاد سر و صداهای معمول تماشاگران حین اجرا زده است.

    تولیدآمبیانس و صداهای معمول تماشاگران در اجراهای مجازی، ابتکار اپرای مونیخ
  • اپرای مونیخ برای جذب و همسو سازی بیشتر مخاطبان و تزریق انرژی و حیات بیشتر به یکنواختی اجراهای مجازی در روزهای پاندمی کرونا، ابتکاراتی انجام داده که یکی از آنها امکان ایجاد سروصداهای معمول تماشاگران حین اجراست.

    به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، اپرای دولتی باوییر (Bayerische Staatsoper) که خانه اپرا و باله مونیخ محسوب می‌شود برای سایت استرمینگ اجراها دست به ابتکار استفاده از ماشین صدا زده است تا تماشاگر بتواند همان صداهایی را که به‌طور معمول در اجراهای زنده ایجاد می‌کند مثل باز کردن خوراکی، مچاله کردن کاغذ، هیس گفتن و حتی انواع تشویق حین دیدن و شنیدن اجراهای استرمینگ تجربه کند.

    این طرح را از آنجا که نمونه مشابهی نداشته می توان خلاقانه‌ترین ابتکار یک‌سال اخیر در حوزه اجرای برخط محسوب کرد؛ از صدای تنظیم ابتدایی سازها لحظاتی پیش از آغاز کنسرت، صدای پچ‌پچ و نجوای حضار و زنگ تلفن‌های همراهی که صاحبانشان فراموش کرده‌اند آن را پیش از اجرا خاموش کنند تا صدای باز کردن بسته خوراکی و کف زدن و فریادهای تشویق همه در نرم افزار ماشین صدای طراحی شده برای اپرای مونیخ در نظر گرفته شده است.

    این اقدام اپرای مونیخ از آن جهت قابل اعتناست که استفاده از چنین خلاقیت در نخستین کاربرد سرگرم‌کننده است و حتی سایر سالن‌های اجرای موسیقی را به سمت استفاده از آن در استرمینگ‌های آینده سوق خواهد داد.

    اما آیا این دست شیطنت‌ها (ایجاد سروصدا حین اجرای کنسزت) که در شرایط عادی ایجاد مزاحمت و امری خلاف ادب بود، امروز بیانگر وضعیت بحرانی روحی و روانی ما پس از یک سال زندگی در شرایط دشوار ناشی از همه‌گیری نیست؟ شاید زنگ تلفنی که باید در شرایط عادی حین اجرای زنده خاموش می‌شد امروز برای این در برنامه ماشین صدا تعبیه شده است که یک سال است همه ما فقط صدای «هیس» را شنیده ایم.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=427272
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *