×
×

اجرای گروه‌های سرود در جشنواره فجر۳۶ در قالب نکوداشتی برای سردار سلیمانی

  • کد نوشته: 426432
  • حمیده موسوی
  • پنجشنبه, ۳۰ام بهمن ۱۳۹۹
  • ۰
  • روز چهارشنبه بیست و نهم بهمن همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲ گروه سرود دانش آموزی به اجرای برنامه در پهنه فرهنگ و هنر رودکی پرداختند.

    اجرای گروه‌های سرود در جشنواره فجر۳۶ در قالب نکوداشتی برای سردار سلیمانی
  • جشنواره فجر۳۶

    روز چهارشنبه بیست و نهم بهمن همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲ گروه سرود دانش آموزی به اجرای برنامه در پهنه فرهنگ و هنر رودکی پرداختند.

    به نقل از مهر، همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲ مجموعه فعال حوزه سرود متشکل از هنرمندان نوجوان روز چهارشنبه بیست و نهم بهمن در پهنه فرهنگ و هنر رودکی به اجرای آثار انقلابی پرداختند. این آثار از جمله اجراها و برنامه‌هایی است که با هماهنگی شهروز حقی آهنگساز و مدرس موسیقی به واسطه برگزاری رویداد موسیقی فجر پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

    اگرچه موضوع سرود یکی از مهم‌ترین و مردمی‌ترین گونه‌های موسیقایی به حساب می‌آید، اما طی سال‌های گذشته که جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شد، این گونه به عنوان یکی از مهجورترین و کم‌توجه‌ترین بخش‌های جشنواره به حساب می‌آید، کما اینکه در بسیاری از ادوار گذشته رویداد موسیقی فجر نیز مدیران برپایی جشنواره به آن اهمیت چندانی نداده و یا در کمرنگ‌ترین شکل ممکن برای برگزاری آن اقدام می‌کردند. اما آنچه در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برای موضوع مهم «سرود» برنامه‌ریزی شده گرچه معرف کاملی برای ظرفیت سنجی گونه سرود در کشورمان نیست اما می‌تواند مقدمه مناسبی برای مهم دیده انگاشتن این فضای مهم و تاثیرگذار فرهنگی که بسیاری از مخاطبان موسیقی با آن در دوران نوجوانی خاطرات زیادی دارند، باشد. موضوعی که مجال مهمی چون جشنواره موسیقی فجر با در نظر گرفتن کیفیت‌های موسیقایی‌اش می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای تبیین جریانی شود که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر روی تاثیرگذاری اجتماعی آن تایید می‌کنند.

    به هر ترتیب سرآغاز اجراهای سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که ساعت آغاز شد، گروه سرود شهید محسن فرجی به سرپرستی حسین نصیری برنامه‌های خود را اجرا کردند. این اجرا دربرگیرنده سرودهایی با مضامین انقلابی متناسب با ایام دهه فجر آماده شده بود که از آن جمله می‌توان به آهنگ «افتخار من» و «مرد نبرد» با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد.

    این گروه همچنین ۲ سرود به عنوان «پرواز ممنوع» که قبلاً برای تیتراژ یک فیلم با همین نام و یک قطعه دیگر با نام «سرزمین من» را که پیش از این با صدای سالار عقیلی منتشر شده بود اجرا کرد و سپس با اجرای سرودی درباره حضرت مهدی (عج) کار خود را پایان داد.

    حسین نصیری در رابطه با قدمت گروه سرود «شهید محسن فرجی» گفت: تقریباً ۲۵ سال از تأسیس این گروه سرود می‌گذرد البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این گروه سرود بیش از ۶۰ عضو دارد که در این اجرا به خاطر رعایت نکات بهداشتی با ۲۲ نفر اجرا کرد.

    بخش بعدی برنامه هم با اجرای گروه سرود «نور مشکات» به سرپرستی محمدرضا عابدی در ساعت ۱۵ همراه بود که این گروه سرود نیز سه سرود در این برنامه اجرا کرد. البته یکی از سرودها با عنوان «روح اقتدار» سال گذشته نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن اجرا شد بود. این در حالی است که سرود «بچه‌های ایران» و سرود «بصیرت» نیز از جمله کارهای حماسی گروه نور مشکات بود که در پهنه رودکی برای مخاطبان اجرا شد.

    محمدرضا عابدی سرپرست گروه سرود «نور مشکات» گفت: اعضای گروه سه سال است که دور هم جمع شده‌اند و در یک مجموعه قرآنی در منطقه ۱۱ تهران فعالیت و به شکل پرفورمنس کارشان را اجرا می‌کنند. استاد فرم گروه حسین میرزاییان است و من نیز کارهای فنی را انجام می‌دهم.

    روز شنبه دوم اسفندماه هم گروه «نور مشکات» ساعت ۱۱ و گروه «فرزندان ایران» ساعت ۱۵ اجرا می‌کنند. روز یکشنبه سوم اسفندماه ساعت ۱۵ گروه «شهید فرجی» و روز دوشنبه چهارم اسفند ساعت ۱۱ گروه «فرزندان ایران» اجرا می‌کنند.

    منبع: خبرگزاری مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=426432
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *