×
×

با هدف ارتقای سلیقه شنیداری جامعه؛
فراخوان نخستین دوره «جایزه ملی عارف» منتشر شد

  • کد نوشته: 425153
  • حمیده موسوی
  • سه شنبه, ۲۱ام بهمن ۱۳۹۹
  • ۰
  • فراخوان شرکت هنرمندان برای حضور در نخستین دوره «جایزه ملی عارف» با محوریت اصلی تصنیف در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی منتشر شد.

    فراخوان نخستین دوره «جایزه ملی عارف» منتشر شد
  • جایزه ملی عارف

    فراخوان شرکت هنرمندان برای حضور در نخستین دوره «جایزه ملی عارف» با محوریت اصلی تصنیف در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی منتشر شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، فراخوان نخستین دوره «جایزه ملی عارف» با محوریت اصلی تصنیف در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی در دسترس هنرمندان قرار گرفت.

    در متن فراخوان نخستین دوره «جایزه ملی عارف» آمده است:

    اهداف:

    ارتقای سطح آثار موسیقایی در حوزه تصنیف، ارتقای سلیقه شنیداری جامعه، ایجاد پویایی و تحرک در جامعه موسیقی کشور، حمایت و پشتیبانی از تولیدات هنری در زمینه تصنیف و ترانه در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی، کمک به ایجاد فضای ذهنی و زبانی نو در ترانه ها و تصنیف‌ های ایرانی، شناسایی استعدادها و ارزیابی توان هنری کشور در حوزه‌ تصنیف و ترانه، توجه به موسیقی ایرانی در جهت توسعه فرهنگی در سطح ملی و بین المللی، اندیشه‌ورزی و ارتقا ذائقه فرهنگی و هنری جامعه از طریق هنر شریف و نجیب موسیقی ایرانی

    محورها و موضوعات:

    موضوعات این جایزه آزاد است، بهره گیری از مفاهیمی چون جلوه‌های فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی ایرانی اسلامی/ همبستگی و وفاق ملی/ ایران، مهد فرهنگ و تمدن/ بزرگان، شخصیت‌ها، آداب و رسوم و تاریخ ایران و ایرانی/ و توجه به مفاهیم و ارزش‌های والای فراگیر، جهانی و مشترک انسانی توصیه می شود.

    تعاریف و شرایط:

    الف) تعاریف: این رویداد در حوزه‌ تصنیف در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی برگزار خواهد شد.

    تصنیف و ترانه: منظور از تصنیف، در این متن، کلیه قطعات موسیقی موزون و باکلام موسیقی هنری ایران است که در حوزه‌ موسیقی ردیف-دستگاهی و بر اساس زبان فارسی ساخته می‌شود و در آن آهنگساز یا بر اساس شعر خود و یا شعری از یک شاعر به ساختن اثر اقدام می‌کند. (منظور از ترانه اثری است که آهنگساز ساخته و شاعر بر اساس ملودی آن آهنگ، شعری سروده و با آن آهنگ شعر را منطبق می‌ کند.)

    موسیقی ایرانی: عبارت است از نوعی موسیقی که در گستره‌ مرزهای فرهنگی ایران رواج داشته، سابقه‌ آن به دوران قاجار برمی گردد و گاه به آن موسیقی سنتی، اصیل یا ردیف- دستگاهی نیز خطاب می ‌شود.

    ب) بخش های جایزه:

    ۱- بخش تصنیف سازی
    ۲- بخش آثار تولیدی (آلبوم – تک آهنگ)

    ج) شرایط آثار ارسالی:

    آثار ارسالی در بخش تصنیف سازی باید شامل موارد زیر باشد: نت یا پارتیتور اثر (نت تمامی بخش‌ها به همراه آوانگاریِ دقیقِ متن ذیل نت‌های مربوطه در نت نگاری تک صدایی یا پارتیتور)، متن شعر یا ترانه، به صورت تایپ شده/ نمونه اجرایی اثر به صورت تصویری، منطبق با نت و پارتیتور اثر (آثار باید حداقل با همراهی یک ساز ملودیک، یک ساز ضربی و خواننده یا گروه سازهای ایرانی باشد.

    د) شرایط داوری:

    آثار ارسالی در بخش تصنیف سازی طی دو مرحله به شرح ذیل بررسی خواهد شد: ۱- در مرحله اول، استانداردهای اولیه‌ی آثار، بر اساس مستندات ارائه شده، توسط هیئت انتخابی (متشکل از کارشناسان حوزه‌تصنیف، در تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف) بررسی و آثار برگزیده انتخاب و اعلام خواهند شد. ۲- در مرحله نهایی و از میان آثار منتخب مرحله اول، هیئت داوران آثار برگزیده را مشخص خواهند کرد. ۳- داوری اولیه آثار بر اساس ساختار و مختصات فنی و هنری قطعه صورت می‌گیرد و نمونه اجرایی صرفاً جهت تسهیل در داوری و رفع ابهامات احتمالی بازبینی خواهد شد.

    * ارزیابی بخش آثار تولیدی (آلبوم – تک آهنگ) شامل بندهای فوق نبوده و به صورت یک مرحله ای و مستقل داوری می شود.

    ه) شرایط عمومی:

    ارسال اثر به صورت لوح فشرده و یا از طریق شبکه های اجتماعی به شماره ۰۹۹۱۴۴۴۴۱۰۲ همراه با تکمیل فرم شرکت در این رویداد، امکان پذیر است. در بخش تصنیف سازی، آثار می بایست به صورت اجرای تصویری و با کیفیت مناسب پخش، ارسال گردد. در بخش تصنیف سازی هر گروه می بایست حداقل سه نفر عضو و نوازنده داشته باشد. در بخش تصنیف سازی، رعایت قوانین، مقررات و آئین نامه اجرای صحنه ای در اجرای گروه الزامی است. در بخش آثار تولیدی(آلبوم- تک آهنگ)، داشتن مجوز و پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الزامی است. برگزار کنندگان رویداد نسبت به رعایت حق مالکیت معنوی آثار، حساسیت و توجه تام خواهند داشت و هرگونه بازنشر اثر توسط ستاد برگزاری رویداد می‌بایست با رعایت این بند انجام شود. در صورت اثبات عدم تعلق اثری به فرد متقاضی یا استفاده از شعر و متن با وجود عدم رضایت صاحب آن، رویداد موظف است نسبت به حذف فرد و اثر در هر مرحله‌ای، یا بازپس‌گیری جایزه در صورت برگزیده شدن آن اثر اقدام نماید. صرفاً آهنگسازان(تصنیف سازان)، بر اساس تقاضای خود، صاحب اثر ارسالی خود شناخته می‌شوند و موظفند رضایت مؤلف متن یا سراینده شعر موسیقی خود را (بنا بر قوانین و ضوابط موجود) در صورت امکان، کسب نمایند. جایزه عارف متعلق به آهنگسازِ تصنیف خواهد بود. در صورتی که خلق تصنیف به صورت جمعی بوده و یا خواننده و اعضای گروه در ساخت تصنیف نقش داشته باشند یک نفر به عنوان نماینده اعلام شده و ستاد برگزاری فرد مذکور را مسئول اثر می داند و جایزه‌ مربوطه به ایشان تحویل داده می شود و تقسیم جوایز بر عهده وی خواهد بود و ستاد برگزاری مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. برای شرکت آثار در رویداد، محدودیتی از نظر انتشار و یا عدم انتشار قبلی وجود نخواهد داشت. از هنرمندان راه یافته به بخش نهایی، با اهدای لوح سپاس و گواهی شرکت، تقدیر به عمل می ‌آید. مراسم افتتاحیه و اختتامیه ویژه ای در این رویداد برگزار خواهد شد. (در صورت عدم امکان برگزاری حضوری، تمهیدات لازم برای اجرای آنلاین از سوی ستاد برگزاری فراهم می گردد) فراخوان جایزه در پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به نشانی ghazvin.farhang.gov.ir موجود است. دبیرخانه مجاز خواهد بود از آثار ارسالی جهت تهیه مستندات این رویداد در قالب های مکتوب و تصویری استفاده نماید.

    و) بخش آثار تولیدی (آلبوم – تک آهنگ):

    در این بخش تصانیفی که به صورت تولیدی و استودیویی ضبط حرفه‌ای شده اند (آلبوم- تک آهنگ) مورد ارزیابی قرار می گیرد. / زمان انتشار آثار این بخش باید در سال ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ باشد. در این بخش، داشتن مجوز و پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الزامی است. شناسنامه ثبت شده در اثر ارسالی، ملاک تعیین زمان انتشار و سایر مشخصات اثر خواهد بود.
    گاه شمار جشنواره:

    آخرین مهلت ارسال آثار: اول اسفند ۱۳۹۹، اعلام نتیجه هیئت انتخاب آثار: دهم اسفند ۱۳۹۹، زمان اختتامیه و اعلام نتایج: پانزدهم اسفند ۱۳۹۹

    جوایز:

    بخش تصنیف سازی: آهنگساز اول (جایزه عارف در بخش تصنیف سازی) لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال، آهنگساز دوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال، آهنگساز سوم لوح تقدیر و مبلغ ۸۰ میلیون ریال، به ۵ آهنگساز شایسته تقدیر، هر نفر ۲۵ میلیون ریال

    یادآوری مهم: آهنگساز نسبت به پرداخت هزینه های گروه (خواننده، نوازنده، شاعر و ترانه سرا) متعهد است و هیچ مسئولیتی در این باب شامل ستاد برگزاری نخواهد بود. لازم به ذکر است به تمامی مجریان (خوانندگان و نوازندگان و ترانه سرایان) آثار اول تا سوم و شایسته‌ی تقدیر، لوح سپاس تقدیم خواهد شد.

    بخش آثارتولیدی (آلبوم – تک آهنگ) : آهنگساز اول (جایزه عارف در بخش تولیدات) لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۸۰ میلیون ریال، آهنگساز دوم لوح تقدیر و مبلغ ۶۰ میلیون ریال، آهنگساز سوم لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال، به ۵ آهنگساز شایسته تقدیر، هر نفر ۲۰ میلیون ریال

    ارتباط با دبیرخانه:

    نشانی: قزوین- حد فاصل میدان میرعماد و میدان عدل – ساختمان فرهنگ و ارشاد اسلامی- طبقه دوم، انجمن موسیقی استان قزوین – کد پستی ۳۴۱۳۷۷۸۱۳۳- شماره تماس: ۳۳۳۵۰۰۷۱-۰۲۸

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=425153
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *