موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: آلبوم موسیقی بی کلام «دُروج» با سازبندی و صدای جدید، توسط موسسه «آوای باربد» در سراسر کشور منتشر و پخش شد.
سهیل مخبری آهنگسازی آلبوم «دُروج»، ضمن اعلام این خبر، گفت: «آلبوم «دُروج»، مجموعه ایست که با بافت و فرمی چند صدایی برای سازهای زهی کمانی (آرشه ای) ایرانی، بر اساس و در قالب موسیقی ملی ایران آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم شده، که بهار و تابستان ۱۳۹۱ در استودیو کوچ ضبط شده است، در دُروج سعی بر این بوده که با دیدی آزاد نسبت به ردیف دستگاهی موسیقی ایران، نغمات و ملودی ها طوری در کنار هم چیده شوند که در نهایت فضایی متفاوت نسبت به آثار هم ردیف و هم خانواده ی خود ایجاد کرده و به وجود بیاورد.»
وی در ادامه افزود: «زمان کل این اثر ۴۲ دقیقه است، که در ۳ بخش مجزا اجرا شده و شامل ۹ قطعه به نام های «نخست»، «رستاخیز»، «تَموز»، «بدرود»، «رَستن»، «تبار»، «لیوا»، «اُردیبهشت» و «دُروج» می شود و همینطور صدابرداری، میکس و مسترینگ آلبوم نیز توسط بهنام معیریان انجام شده است.»
مخبری در پایان صجبتهایش اظهار داشت: «دُروج با لحنی حماسی آغاز میشود، قطعات ابتدایی راوی لحظات و نغماتی حماسی ست و رفته رفته به آرامشی میرسد که در نهایت با رسیدن به قطعه دُروج شاید آن آرامش دقایق قبل هم دیگر وجود نداشته باشد. تمامی این احساسات را برعهده ی عمق نگاه و دید شنونده ام میگذارم. بدون شک بدون حضور ساز قیچک و لحن و استفاده ی جدیدی که از این ساز در قطعات شده این فضا و این صدا به وجود نمی آمد.»
شایان ذکر است که تمامی سازها (کمانچه، کمانچه آلتو و قیچک آلتو) در آلبوم «دُروج» توسط سهیل مخبری نواخته شده و اردشیرکامکار نیز در دفترچه این اثر یادداشتی را در ستایش آهنگساز و خود آلبوم نگاشته است.
علاقه مندان می توانند جهت تهیه آلبوم «دُروج» به شهرکتاب ها، کتابفروشی ها و مراکز معتبر فرهنگی هنری سراسر کشور مراجعه نمایند.
یادداشت اردشیر کامکار:
«دُروج ، در قالب موسیقی ملّی ماست. اثری ست که با محوریت ساز کمانچه و همراهی قیچک ، با استفاده از تم ها و ریتمهای موسیقی دستگاهی ایران ، حرکات ملودیک و کنترپوانتیک ، حس غالب و زیبای ملودی های اجرا شده ، تکنیک نوازندگی و اهمیت به یک آنسامبل کششی ساخته و تنظیم شده ، که در نهایت اثری پدید آورده در نوع خود بدیع و نوآورانه . همینطور استفاده به جا از امکانات صوتی و معرفی درست شخصیت این دو ساز که هرکدام به شکلی صحیح به وظیفه خود عمل میکنند قابل توجه بوده و به نحو احسن اجرا شده .
در این مجموعه قیچک شخصیت مستقل خود را پیدا کرده است . استفاده خلاقانه از محدوده و رنگ صوتی قیچک نسبت به کمانچه ، ایفای نقش در قالب سازهای کوبه ای و حتی خلق برخی موتیف های ریتمیک توسط این ساز از خصوصیات بارز این مجموعه محسوب میشود و در نگاهی کلی به این اثر ، سونوریته و هارمونی خوش آهنگی برای این ساز خلق کرده است .
آرشه کشی های مناسب ، سکوت های به جا و به اندازه ، تغییر پوزیسیون های منطقی و همچنین اجرای جملات پخته و مطمئن سهیل در تکنوازی ها ، فضاهایی انتزاعی ایجاد میکند که در حرکتی کمالطلب با رسیدن به قطعه ی ” دُروج ” ، و با استفاده از بعضی فواصل اجرا شده که ممکن است تا به حال به این شکل در موسیقی ایرانی اجرا نشده باشد ، راوی روایتی ست غریب که با بهره گیری از کُنهه احساسات او ، و در شمایی کلی ذات این اثر را به تصویر می کشد .
در پایان
موفقیت و آینده ای درخشان برایش آرزومندم
و خوشحالم که جوانانی چنین مستعد ، متعهد و خلاق در زمینه کمانچه نوازی نوین مشغول به کارند.
جوانانی که آماده ، و آمده اند برای خدمت به موسیقی این مرز و بوم.
اردشیر کامکار»
دیدگاهتان را بنویسید