×
×

«هوای گریه» حال تماشاگرانش را خوب کرد

  • کد نوشته: 41994
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  • کنسرت «هوای گریه» با خوانندگی همایون شجریان در میان استقبال و تشویق پر شور مخاطبان برگزار شد. در ادامه می توانید گزارش متنی از شب اول این کنسرت را بخوانید و در ادامه عکسهای موسیقی ایرانیان (آیدین پورایمان) از شب سوم کنسرت همایون شجریان را دنبال کنید.
    + درخواست مردم از همایون شجریان: به یاد پدر، مرغ سحر

    «هوای گریه» حال تماشاگرانش را خوب کرد
  • کنسرت همایون شجریان (برای بزرکنمایی تصویر کلیک کنید)

    کنسرت همایون شجریان (برای بزرکنمایی تصویر کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان: کنسرت «هوای گریه» با خوانندگی همایون شجریان در میان استقبال و تشویق پر شور مخاطبان برگزار شد.

    در ادامه می توانید گزارش متنی از شب اول این کنسرت را بخوانید و در ادامه عکسهای موسیقی ایرانیان (آیدین پورایمان) از شب سوم کنسرت همایون شجریان را دنبال کنید.

    مهدی یاورمنش: شامگاه پنج شنبه ۲۱ شهریور، همایون شجریان با همراهی ارکستر مجلسی تهران در دو نوبت روی صحنه برج میلاد رفت و قطعاتی را از آلبوم‌های «نسیم وصل» و «با ستاره‌ها» را خواند.

    صدای وسیع و منعطف همایون شجریان که دایره بم تا اوج خوانی را در بر می‌گیرد و در آواز ایرانی بی‌نظیر است در کنار اجرای بسیار خوب نوازندگان ارکستر مجلسی به رهبری بردیا کیارس، شبی خاطره انگیز را برای علاقمندان موسیقی پدید آورد.

     دوست داران تصنیف
    در موسیقی ایرانی همیشه تصنیف و تصنیف خوانی بیشتر از آواز و تک نوازی از سوی مخاطبان عام مورد استقبال قرار گرفته است. کنسرت «هوای گریه» هم که ۱۱ تصنیف را در بر می‌گیرد، در واقع پاسخی به این اشتیاق مردمی است که در چند سال گذشته قطعات دو آلبوم «نسیم وصل» و «با ستاره‌ها» را شنیده، زمزمه کرده و به یاد سپرده‌اند.

    کنسرت «هوای گریه» با صدای همایون شجریان و اجرای ارکستر مجلسی تهران روی صحنه رفت

    آلبوم‌های «نسیم وصل» و «با ستاره‌ها» با آهنگسازی محمد جواد ضرابیان به ترتیب ۱۰ و هفت سال پیش انتشار یافته‌اند که بسیاری از تصنیف‌های آن‌ها به خاطره جمعی علاقمندان موسیقی ایرانی راه یافته و ماندگار شده‌اند.کنسرت «هوای گریه» که نخستین تجربه اجرای صحنه‌ای این آثار با ارکستر بزرگ است، اکنون این فرصت را فراهم آورده تا دوست داران تصنیف‌ها بتوانند به صورت زنده شنونده این قطعات شوند.

    پنجشنبه شب، ۱۱ قطعه از این دو آلبوم در کنسرت برج میلاد اجرا شد که در آن میان تصنیف‌های «هوای گریه»، «عشق ار کجا»، «حاصل عمر»، «دفتر دل» و «نسیم وصل» بیشترین و گرم‌ترین تشویق‌های تماشاگران را در پی داشت.  شعر و ترانه‌های انتخابی این ۱۱ تصنیف که سروده‌های شاعران کهن و نو‌پردازی چون مولانا، فریدون مشیری، سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج، حسین منزوی و رهی معیری هستند، نقش پر رنگی در ماندگار شدن و مورد استقبال قرار گرفتن این آثار دارند.

    ارکستری که کوک بود
    ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس با اجرای کنسرت «هوای گریه» نشان داد اگر چه بیش از چند ماهی از تشکیل آن نمی‌گذرد، اما با بهره گیری از نوازندگان توانا و مدیریت درست، توانسته به سطح بسیار قابل قبولی از نظر هنری و فنی برسد.

    همایون شجریان در این کنسرت ۱۱ تصنیف از آلبوم های «نسیم وصل» و «با ستاره ها» را خواند

    در اجرای پنجشنبه شب، همه چیز به اصطلاح کوک بود و علاقمندان جدی موسیقی پس از سال‌ها ارکستری را روی صحنه می‌دیدند که از نظر نوازندگی، صدا دهی، هماهنگی، رهبری و… بی‌عیب و نقص بود.

    اگر در ایران همیشه بین کیفیت آثار ضبط شده در استودیو و اجرای زنده تفاوت‌های بسیاری وجود داشته است، در نخستین شب کنسرت «هوای گریه» این فاصله برداشته شده بود و تماشاگران حاضر در برج میلاد، پذیرای اجرایی بی‌نظیر از ارکستر مجلسی تهران شدند. هماهنگی بسیار خوب نوازندگان سازهای ایرانی با هسته اصلی ارکستر مجلسی تهران از دیگر نکات مثبت کنسرت «هوای گریه» بود که نشان از تمرین‌های بسیار و رهبری خوب بردیا کیارس دارد.

    کنسرت همایون شجریان (برای بزرکنمایی تصویر کلیک کنید)

    کنسرت همایون شجریان (برای بزرکنمایی تصویر کلیک کنید)

    گره خوردن نام شجریان‌ها با تصنیف «مرغ سحر»
    اگر چه در شب نخست کنسرت «هوای گریه»، ۱۱ تصنیفی که اجرا شد از سوی تماشاگران مورد استقبال و تشویق قرار گرفت، اما گویا نام شجریان‌ها با تصنیف «مرغ سحر» گره خورده است و هر بار که پدر و پسر روی صحنه بروند، ناگزیر از خواندن آن هستند.

    شامگاه پنج شنبه در پایان نوبت دوم کنسرت «هوای گریه»، تماشاگران حاضر در برج میلاد برای پنج دقیقه سر پا ایستاده بودند و بی‌وقفه نوازندگان ارکستر مجلسی، بردیا کیارس و همایون شجریان را تشویق می‌کردند. این تشویق‌های پر شور و کم سابقه وقتی به اوج رسید که همایون شجریان که صحنه را ترک کرده بود، دو باره بازگشت و پس از ادای احترام به تماشاگران، به مشورت با بردیا کیارس پرداخت تا قطعه پایانی را بخواند. در این هنگام بسیاری از تماشاگران با صدای بلند اجرای «مرغ سحر» را در خواست و جالب آنکه تعدادی با عبارت «به یاد پدر، مرغ سحر» این خواسته را فریاد کردند.

    بردیا کیارس (رهبر ارکستر مجلسی تهران) و همایون شجریان

    با قرار گرفتن دوباره نوازندگان بر صندلی‌ها، بردیا کیارس بر سکوی رهبری و همایون شجریان پشت میکروفن، جمعیت حاضر در سالن در سکوت فرو رفت و منتظر ماند تا ببیند آیا درخواستش با موافقت روبرو شده است یا نه.  وقتی آرشه‌ها بر زه‌ها کشیده شدند، مضراب‌ها بر سیم‌ها نواختند و انگشتان نوازندگان پوست ساز‌ها را لمس کردند، ملودی‌ای آشنا به گوش رسید که انفجار تشویق تماشاگران را در پی داشت؛ آن هنگام مردم با صدای همایون شجریان هم آواز شدند که می‌خواند: «مرغ سحر ناله سر کن، داغ مرا تازه‌تر کن….».

    اجرای تصنیف «مرغ سحر» پایانی بود بر شب اول اجرای کنسرت «هوای گریه» که توانست تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای علاقمندان موسیقی ایرانی رقم بزند و تماشاگرانش را با حالی خوب به خانه بفرستد.

     کنسرت «هوای گریه» که به همت موسسه فرهنگی هنری ققنوس روی صحنه رفته است، ۲۲، ۲۳، ۲۸ و ۳۰ شهریور هم هر شب در دو نوبت در برج میلاد اجرا می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=41994
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *