×
×

شوالیه در «تد اکس»

  • کد نوشته: 41267
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  • «شهرام ناظری» با گلایه از تقلید در موسیقی سال‌های اخیر به شرکت‌کنندگان برنامه TEDx که در دانشگاه شریف حضور پیدا کرده بودند، گفت: «اگر یک خواننده با تاریخ و ادبیات کشورش آشنا باشد، صدایش صدای تاریخ خواهد شد.» پنجشنبه، هفتم شهریور برنامه‌ای با عنوان TEDx در دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شد.

    شوالیه در «تد اکس»
  • شهرام ناظری (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

    شهرام ناظری (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

    «شهرام ناظری» با گلایه از تقلید در موسیقی سال‌های اخیر به شرکت‌کنندگان برنامه TEDx که در دانشگاه شریف حضور پیدا کرده بودند، گفت: «اگر یک خواننده با تاریخ و ادبیات کشورش آشنا باشد، صدایش صدای تاریخ خواهد شد.» پنجشنبه، هفتم شهریور برنامه‌ای با عنوان TEDx در دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شد.

    TED یک سازمان غیرانتفاعی ۲۶ساله است که وقف به اشتراک گذاشتن افکار و ایده‌های الهام‌بخش و نو برای عموم شهروندان یا متخصصان و علاقه‌مندان به یک حوزه خاص شده است. در بخشی از این برنامه شهرام ناظری به‌عنوان یکی از استادان موسیقی که توانسته است شیوه‌ای برای ترکیب ادبیات حماسی و عرفانی با موسیقی به‌وجود آورد، سخن گفت. او خلاقیت و نوآوری را وقتی موثر دانست که همراه با دانش باشد: «من شیوه مخصوص به خود را دارم و آشنایی دیرینه‌ای از دوران کودکی با موسیقی، ادبیات و تاریخ دارم. فکر می‌کنم اگر یک خواننده با تاریخ و ادبیات کشورش آشنا باشد، صدایش صدای تاریخ می‌شود. درست است که خلاقیت در یک لحظه اتفاق می‌افتد و هنرمند از آن بی‌خبر است اما اگر دانش آن موجود نباشد، همان یک لحظه نیز هیچ‌گاه رخ نخواهد داد.» شوالیه آواز ایران سپس از تقلید در موسیقی سال‌های اخیر گله کرد: «می‌توان ۱۲۰ سال گذشته موسیقی کشور را به دوره‌هایی تقسیم کرد که استادان بنام آواز توانسته‌اند با ارایه یک سبک خاص، آنها را تحت‌تاثیر خود بگیرند اما متاسفانه این روند در چند دهه اخیر به یک دور باطل تقلید کشیده شده است.»

    او با بیان اینکه کپی‌برداری از کار دیگر هنرمندان موسیقی در سال‌های گذشته به حدی رسیده که در تاریخ موسیقی ایران سابقه نداشته است، عنوان کرد: «به قول شیخ شهاب‌الدین سهروردی، چشمه اصلی درون هر انسان است و هر کس بنا به فرهنگ و دانش و جغرافیای خود راز آن را برداشت می‌کند و از صافی وجود خودش می‌گذراند.»

    https://musiceiranian.ir/?p=41267
       
    برچسب ها شهرام ناظری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *