×
×

یک هفته پس از انتشار «اکسیژن»

  • کد نوشته: 41211
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۵ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۴ دیدگاه
  • یک هفته ای می شود که بابک جهانبخش آلبوم جدیدش را روانه بازار کرده! «اکسیژن» نام جدیدترین آلبوم بابک است، آلبومی که به قول خودش یک گام رو به جلو برایش به حساب می آید و به نوعی آن را مکمل «من و بارون» می داند. بابک که زیاد اهل مصاحبه نیست این بار و در روزهایی که نظرات مختلفی در مورد آلبومش وجود دارد، پیشنهاد گفتگوی ما را پذیرفت و دقایقی به گفتگو نشستیم

    یک هفته پس از انتشار «اکسیژن»
  • کنسرت بابک جهانبخش (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

    بابک جهانبخش (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان: یک هفته ای می شود که بابک جهانبخش آلبوم جدیدش را روانه بازار کرده! «اکسیژن» نام جدیدترین آلبوم بابک است، آلبومی که به قول خودش یک گام رو به جلو برایش به حساب می آید و به نوعی آن را مکمل «من و بارون» می داند.

    بابک که زیاد اهل مصاحبه نیست این بار و در روزهایی که نظرات مختلفی در مورد آلبومش وجود دارد، پیشنهاد گفتگوی ما را پذیرفت و دقایقی به گفتگو نشستیم:

    دفعه قبل که با هم صحبت می کردیم، اظهار امیدواری می کردی که «اکسیژن» به نوعی «من و بارون ۲» باشد. در این چند روز که آلبوم منتشر شده فکر می کنی این اتفاق خواهد افتاد؟
    – الان حدود یک هفته است که آلبوم منتشر شده و نمی توان در مورد آن نظر دقیقی داد و حدود ۳-۲ ماه زمان برای فراگیر شدن آن زمان لازم است اما تا امروز فیدبک های خوبی از آلبوم داشته ام و تا اینجا به نظرم نتیجه آلبوم بد نبوده!

    پس معتقدی «اکسیژن» برای بابک جهانبخش یک قدم به جلو محسوب می شود؟
    – بله، فکر می کنم این اتفاق با آلبوم اکسیژن برایم افتاد و من یک قدم به سمت جلو حرکت کردم. نگاه این آلبوم خیلی وسیع تر بود و طیف های بیشتری از جامعه تولید شده است. «من و بارون» آلبومی بود که بیشتر مخاطب عام موسیقی را هدف قرار داده بود اما این بار در «اکسیژن» به افرادی که موسیقی را یک مقدار تخصصی تر دنبال می کنند هم توجه کردم. از نظر سطح ترانه فکر می کنم کارهای انتخاب شده هم برای جوان ترها قابل هضم هست و هم برای افرادی که سن بالاتری دارند. من هیچ وقت نخواسته ام آلبومی منتشر کنم که از «من و بارون» بهتر باشد، از آنجایی که همه آلبوم هایم را مکمل یکدیگر می دانم، «اکسیژن» هم مکمل «من و بارون» است.

    «اکسیژن» مکمل «من و بارون» است یا در ادامه آن؟
    – مکمل منطقی تری است چون «اکسیژن» چیزهایی را به «من و بارون» اضافه کرده است. هیچ وقت به دنبال کم کردن روی آلبوم قبلی خودم نبوده و نیستم. در «اکسیژن» سعی کردم در کنار حفظ خط فکری خودم، به حوزه هایی که پیش از این کمتر به آن وارد شده بودم، ورود کنم. مثلا قطعه ۵ آلبوم یکی از آهنگ هایی است که پیش از این کمتر به آن پرداخته بودم.

    اتفاقا یکی از انتقادهای من به آلبوم همین قطعه است …
    – اگر یکی مقدار با دقت بیشتری به موضوع نگاه کنی متوجه می شوی که اتفاقا تفاوت بابک جهانبخش در همین آهنگ مشخص می شود.

    اما ورود به ژانری مثل جز برای خواننده ای مثل بابک جهانبخش ریسک محسوب می شود …
    – نه، به نظرم نمی توان اسمش را ریسک گذاشت. معتقدم مخاطب باید بزرگ شود و این جسارت را به خرج داد و با خواندن این آهنگ به مخاطبین تخصصی موسیقی هم سرک کشیده ام. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که در کلیت آلبوم همان بابک جهانبخش همیشگی حفظ شده و در کنار آن به فضاهای جدید هم وارد شده ایم.

    من هم با تو موافقم که خواننده باید مخاطبش را همراه با خودش بزرگ کند اما اینکه به یکباره یک آهنگ جز را در آلبوم قرار دهی یک مقدار درشت نمایی می کند.
    – شاید اگر این آهنگ به صورت تک تراک منتشر می شد حرف تو درست بود اما وقتی در یک مجموعه ۱۲ قطعه ای که قرار است همه سلیقه ها دربر بگیرد، یک آهنگ هم با این حال و هوا منتشر می شود، زیاد تو ذوق نمی زند. من معتقدم یک آلبوم باید همه سلیقه های موسیقیایی جامعه را دربر بگیرد. در نهایت فکر می کنم زمان این موضوع را حل می کند که چرا بابک جهانبخش سراغ چنین فضایی رفته است. قبل از انتشار این آلبوم احتمال مورد توجه قرار گرفتن این آهنگ هم وجود داشت، حالا هم که این اتفاق نیفتاده، زیاد مهم نیست. من در این آلبوم از تکرار فرار کردم و در کنار حفظ تم اصلی خودم مثلا در تراک ۱۲ به سراغ سبک دشتی رفتم یا در تراک ۵ جز را تجربه کردم.

    تراک ۲ و ۱۲ آنقدر جدید بود که می توانستیم بگوییم بابک تکرار نشده، با این تفاسیر اصلا احتیاجی به قطعه ۵ بود؟
    – بین شخصا قطعه شماره ۵ آلبوم را خیلی دوست دارم. این آهنگ پنج سال پیش ساخته شده و امروز با کلی فکر در آلبوم قرار گرفته است. اگر یادت باشه در آلبوم «رگ خواب» دوست عزیزم محسن یگانه هم «آدما کلا دو دسته اند» تقریبا با چنین فضایی در آلبوم قرار گرفت که زمان آن را برای مخاطبینش حل کرد. در هر صورت من با این تراک به سراغ یک تغییر بزرگ رفته ام و در مجموعه از نتیجه اش راضی هستم. در کنار این تغییرات یکسری مسائل هم به عمد در آلبوم حفظ شده تا همانطور که گفتم خط اصلی آلبوم بهم نخورد.

    مثلا تراک ۶ را در آلبوم قراردادی تا امضای همیشگی ات در آلبوم دیده شود؟
    – بله، این آهنگ با اینکه جنس بابک جهانبخش است اما از نظر تنظیم و ترانه متفاوت تر از کارهای قبلی ام است. نکته ای که وجود دارد این است که اگر تفاوت به طور کلی ایجاد شود، باعث دفع مخاطب می شود. به همین جهت در «اکسیژن» هم آهنگ هایی داریم که زود مخاطب را به خود جذب می کند و هم تراک هایی هست که جای تامل بیشتری دارد. به نظرم آلبومی موفق است که هر کسی یکی از تراک های آن را با تمام وجود دوست داشته باشد، فکر می کنم این اتفاق برای «اکسیژن» افتاده است و الان که داریم با هم صحبت می کنیم حس می کنم در این آلبوم را هم اشتباه نرفته است.

    به نظرت کدام آهنگ ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته؟
    – تا اینجا فکر می کنم آهنگ های ۳، ۲ و قطعه شماره ۶ بیشتر مورد توجه مخاطبینم قرار گرفته است.

    ابتدا قرار بود دو شب کنسرت داشته باشی اما به خاطر استقبال زیادی که وجود داشت، سه شب دیگر تمدید شد، این در حالی است که تو تا دو سال پیش در اریکه ایرانیان کنسرت هایت را برگزار می کردی اما الان ۱۰ سانس پشت سر هم روی استیج برج میلاد می روی، در این مورد چه نظری داری؟
    – خدا در زندگی همه ما نقش اول را برعهده دارد و من هم هر چه دارمبا لطف و نگاه خداست. خانواده ام هم در این مسیر همراهی خوبی با من داشتند. یکی دیگر از نکات مهم نظم و دیسیلین خودم است که در این سال ها سعی کردم منظم کار کنم. در تمام این سال ها سعی کردم از شکست هایم درس بگیرم و … خدا را شکر می کنم که طی دو سال گذشته اتفاقات خوبی برایم افتاد که در این راستا شناختی که از هوادارانم داشتم و استمرار در کار مواردی بود که در این موفقیت موثر بود. آنهایی که من را می شناسند می دانند که اگر امروز به این جایگاه رسیده ام، زحمات زیادی را متحمل شده ام. از آنجایی که یک روز طعم شکست و فراموش شدن را چشیده ام، هیچ وقت به شهرت و موفقیت دل نبسته ام و فقط از بابت آن خوشحالم. همیشه خودم را با خودم مقایسه کرده ام و برای همه دوستانی که در جامعه موسیقی فعالیت دارند آرزوی موفقیت کرده ام.

    قرار بود امسال تیتراژ ماه عسل را به صورت دو صدائه با فرزاد فرزین اجرا کنی اما این اتفاق نیفتاد، چرا؟
    – فرزاد فرزین یکی از دوستان خوبم است و اینکه من در این برنامه حضور نداشتم، ارتباطی با فرزاد عزیز نداشت. قضیه از این قرار بود که احسان علیخانی در ابتدا به من، رضا صادقی و فرزاد فرزین پیشنهاد کرد که آهنگ ابتدایی ماه عسل را اجرا کنیم. حضور رضا صادقی به دلیل اینکه تیتراژ سریال «دودکش» را خواند در ماه عسل منتفی شد و در نهایت قرار شد من، فرزاد فرزین و مهدی یراحی روی این ترانه آهگسازی کنیم و در آخر کاری که بیشتر به فضای برنامه می آید توسط من و فرزاد فرزین اجرا شود. من زودتر از همه ملودی ام را تحویل دادم و از نتیجه کار هم خیلی راضی بودم. کار دوستان عزیزم را هم شنیدمو وقتی با احسان صحبت کردم به من گفت ملودی تو خیلی احساسی است و من برای شروع برنامه چنین ملودی احساسی نیاز ندارم. من هم در جواب گفتم که طرفدار بابک جهانبخش از او انتظار دارد خودش باشد. اگر قرار باشد خودم را شبیه خواننده دیگری کنم زیاد برایم جالب نیست. شاید هر کسی جای من بود به این موضوع نگاه می کرد که قرار است تیتراژ برنامه «ماه عسل» را بخواند اما ۲، ۳ روز مانده به شروع برنامه، با وجود اینکه دوستان می خواستند که این آهنگ دو صدائه اجرا شود، من از این کار عذرخواهی کردم. من به ملودی که ساخته بودم ایمان داشتم و از نظر حسی بیشتر به شخصیتم نزدیک بود. به هر حال هر کسی خط فکر خاص خودش را دارد و من هم طبیعتا حق داشتم که این کار را انجام ندهم، در ضمن من اولین نفری بودم که بعد از اتمام برنامه ماه عسل به دوست عزیزم احسان علیخانی تبریک گفتم. در هر صورت دوست نداشتم خاطره کار مشترکی که با رضا صادقی منتشر کردم را صرفا به دلیل حضور در برنامه احسان برای مخاطبانم خراب کنم. کار فرزاد و مهدی یراحی هم زیبا بود و از این طریق به دوستان عزیزم تبریک می گویم و امیدوارم همه دوستان در کارشان موفق باشند.

    https://musiceiranian.ir/?p=41211
       
    برچسب ها بابک جهانبخش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *