×
×

به آهنگسازی فراز خنافری و اجرای ارکستر مجلسی مهستان

  • کد نوشته: 41134
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  • «صدای بال ققنوسان» عنوان پروژه‌ای‌ است که با هنرنمایی ارکستر «مهستان» به زودی منتشر خواهد شد.

    به آهنگسازی فراز خنافری و اجرای ارکستر مجلسی مهستان
  • 380884_234949253238905_1301504167_n (1)موسیقی ایرانیان: «صدای بال ققنوسان» عنوان پروژه‌ای‌ است که با هنرنمایی ارکستر «مهستان» به زودی منتشر خواهد شد.

    مدیر ارکستر مهستان در رابطه با فضای این آلبوم موسیقی توضیح داد: آلبوم «صدای بال ققنوسان» به آهنگسازی فراز خنافری و اجرای ارکستر مجلسی مهستان به زودی از سوی نشر «مس» منتشر می‌شود.

    پیام کریمی گفت: قطعات این آلبوم منتخب آثاری هستند که در چهار سال گذشته در کنسرت‌های گوناگون توسط ارکستر مجلسی مهستان که به سرپرستی و آهنگسازی فراز خنافری فعالیت دارد، اجرا شده‌اند.

    وی افزود: این قطعات برای ارکستر موسیقی کلاسیک غربی نوشته شده‌اند اما تم‌های مورد استفاده آهنگساز در آنها بسیار متاثر از موسیقی سنتی و فولکلوریک ایرانی است و از ویژگی‌های بارز موسیقایی این اثر استفاده از تلفیق هارمونی قرن بیستم و اواخر دوره رمانتیک توسط فراز خنافری است و این هارمونی بیشتر در خدمات بیان موسیقایی شعر نو فارسی قرار گرفته است.

    او اضافه کرد: اشعار مورد استفاده در این آلبوم از میان اشعار شاعران نوگرا انتخاب شده و سعی شده است اشعار انتخابی با زبان و مسائل جامعه امروز ایران همخوانی داشته باشند. خواننده قطعات هم فرشاد فولادوند از خوانندگان با سابقه آواز کلاسیک ایران است که پیش از این بارها سابقه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و حضور در تئاترها و اپراهای گوناگون را داشته است.

    کریمی با بیان اینکه آلبوم «صدای بال ققنوسان» دارای ۶ قطعه است از «صدای بال ققنوسان»، بر شعری از محمد رضا شفیعی کدکنی، «آبی-خاکستری-سیاه» بر شعرماندگار زنده یاد حمید مصدق، «بلم ران» بر شعری از زنده یاد فریدون توللی، «صد سال پیش از این» بر شعر گلچین گیلانی،«خانه‌ام ابریست» با شعری از نیما یوشیج و «ماه و ماهی » با شعری از ساحل صالحی شاعر جوان و بسیار با استعداد کهنوجی، به عنوان قطعات آلبوم یاد کرد.
    او همچنین بیان کرد: قطعه «آبی- خاکستری- سیاه» نیز که دارای چهار اپیزود با عناوین«مقدمه»،«آبی»،«خاکستری» و «سیاه» است و قطعه «خانه‌ام ابریست» با پریلودی بر شعری از زنده یاد قیصر امین‌پور مجموعه قطعات این آلبوم تشکیل می‌دهند.

    به گفته مدیر ارکستر مهستان، تولید این آلبوم از پروژه‌های بزرگ ضبط موسیقی در چند سال اخیر به شمار می‌آید و این اثر هنری بدون سرمایه‌گذاری بیرونی و توسط نوازندگان ارکستر مهستان تولید شده است؛ نوازندگانی که بدون انگیزه مالی و صرفا با اهداف هنری رنج ساعت‌های طولانی ضبط را برخود خریدند و در استودیویی که محل اصلی تمرین ارکستر بود، آلبوم « صدای بال قنوسان» را تولید کردند.

    ارکستر«مهستان» به زودی کنسرت بزرگی را در تالار وحدت برگزار خواهد کرد.

    گروه مهستان در اوایل سال ۸۸ توسط فراز خنافری و محسن فتحی در قالب دوئت پیانو و آواز کلاسیک تشکیل شد. پس از اجرای اسفند ماه ۸۸، این دو با گسترش فعالیت‌های گروه، اقدام به گرد آوری ارکستر حاضر کردند و آثار کلاسیک غربی که کمتر در ایران اجرا شده، توسط فراز خنافری، برای ارکستر به تنظیمی نوین درآمد. این گروه با برگزاری کنسرت‌هایی در سال ۸۹ به راه خود ادامه داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=41134
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *