×
×

«آلبوم حرف دل متاسفانه با ۵ سال تاخیر روانه بازار موسیقی شد»

  • کد نوشته: 40972
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • موسیقی مردم پسند یا همان پاپ از اواسط دهه ۷۰ در کشور ما شکل جدی به خود گرفت و با ورودش، به نوعی فضای موسیقی ایران را دگرگون کرد. این موسیقی نقطه مقابل موسیقی کلاسیک و موسیقی فولکلور(محلی) قرار گرفت، چرا که همیشه موسیقی کلاسیک در طول تاریخ، موسیقی طبقه برگزیده و روشنفکر جامعه بوده است و موسیقی پاپ، موسیقی است که به طور تجاری برای عموم مردم عرضه می‌شود

    «آلبوم حرف دل متاسفانه با ۵ سال تاخیر روانه بازار موسیقی شد»
  • راستین وقاری

    راستین وقاری

    موسیقی ایرانیان – زینب السادات افتخاری: موسیقی مردم پسند یا همان پاپ از اواسط دهه ۷۰ در کشور ما شکل جدی به خود گرفت و با ورودش، به نوعی فضای موسیقی ایران را دگرگون کرد. این موسیقی نقطه مقابل موسیقی کلاسیک و موسیقی فولکلور(محلی) قرار گرفت، چرا که همیشه موسیقی کلاسیک در طول تاریخ، موسیقی طبقه برگزیده و روشنفکر جامعه بوده است و موسیقی پاپ، موسیقی است که به طور تجاری برای عموم مردم عرضه می‌شود. در طی این سالها نیز خوانندگان بسیاری وارد عرصه موسیقی پاپ شدند که در این میان برخی خوش درخشیدند و تبدیل به چهره‌های آشنایی برای مردم شدند. از سوی دیگر با افزایش دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها بر میزان حضور چهره‌های جوان و جدید دراین عرصه افزوده شد به گونه‌ای که امروز شاهد تعداد بسیار زیادی فعال و خواننده درعرصه موسیقی پاپ کشور هستیم. راستین وقاری نیز یکی از همین چهره‌های جدید و جوان عرصه موسیقی پاپ کشور است که با آلبوم “حرف دل”  وارد عرصه رقابت جدی شده است. وقاری فارغ التحصیل رشته موسیقی است و آواز را نزد استاد آواز ایران محمد نوری فراگرفته است. با او به بهانه انتشار نخستین آلبوم موسیقایی‌اش به گفتگو نشستیم که در زیر می خوانید:

    رشته تخصصی شما در موسیقی چیست؟

    در دانشکده ساز جهانی گیتار را انتخاب کردم و رشته تخصصیم نیز گیتار است. آواز را در سن کم وبا قرائت قرآن شروع و سپس همراه با ساز شروع به خواندن کردم  و در نهایت نیز تکنیک‌های آوازی را نزد مرحوم  استاد محمد نوری ادامه دادم.

    آیا سبک خاصی را در آواز دنبال می‌کنید؟

    سبک خاصی نیست و همان پاپی است که همه از آن پیروی می‌کنند. نمی‌توان گفت سبک جدیدی است، اما مدلی است که شاید شبیه هیچ خواننده دیگری نباشد و تنها صدای خودم است. متاسفانه این روزها برخی از دوستانی که وارد این عرصه می‌شوند می‌خواهند به نوعی صدا، شعر و ملودیشان تقلید از صدای خوانندگانی باشد که شناخته شده هستند تا بیشتر دیده و شنیده شوند. من سعی کردم  با تکنیک خودم و ملودی‌های خودم یا دوستانم که دراین زمینه مرا همراهی کردند این کار را انجام دهم و کارم کپی و تقلید از کار کسی نباشد.

    فکر می‌کنید چه دلیلی باعث می‌شود افراد علاقمند به سمت تقلید صداهای شناخته شده بروند. آیا به عدم دلیل استقبال آهنگسازان از صداهای نو این اتفاق رخ داده است؟

    به نظرم این روزها حوصله‌ها کم شده است و اکثر دوستان صدایشان را شبیه خواننده دیگر می‌کنند تا زودتر دیده شوند. یک خواننده بیشتر کارش شنیداری است و آلبومی که ارائه می‌دهد، همانند ویترین مغازه‌ای می‌ماند که بهترین‌هایش را در این ویترین قرار داده است. یک خواننده آهنگ‌هایی را می‌خواند که با آنها زندگی کرده است. حالا این آلبوم را باید دراختیار مردم قرار دهد تا شناخته شود و طرفداران خودش را پیدا کند. اینکه چرا آهنگسازان به سراغ صداهای جدید نمی روند دلایل بسیاری دارد که در این مجال نمی گنجد. اما اینکه چرا صداهای جدید کمتر دیده می شود به دلیل این است که ما  شبکه خاصی در عرصه موسیقی نداریم تا موزیک‌هایمان پخش شوند و حتی برنامه‌های تلویزیونی که پخش می‌شوند نیز چارچوب‌های خاص خود را برای معرفی خوانندگان جدید به مخاطب دارند، بنابراین مردم بیش از هرچیز از طریق اینترنت و فضای مجازی موسیقی را می‌شناسند. درست  به همین دلایل با وجود آنکه استعدادهای خوب بسیاری داریم اما بسیاری بهترین راه  را تقلید صدای خوانندگان چهره می‌دانند تا  آهنگ‌هایشان را در فضای مجازی منتشر کنند و مخاطب نیز به دلیل این تشابه صدایی، اشتباه کرده  و زمانی که با صدای خواننده درگیر شد، متوجه شود که این صدا متعلق به فرد جدیدی است و درنتیجه به دنبال کارهای او برود. از سوی دیگر یکسری از افراد هم خواننده حرفه‌ای نیستند و صداهایشان را با افکت‌های استودیویی درست می‌کنند وچون نمی خواهند این کوه ساخته شده پوشالی ویران شود، هرگز نمی توانند اجرای زنده داشته باشند. البته نباید از این نکته غافل شد که ما خواننده‌های خوبی داریم که دراین عرصه فعالیت می‌کنند و از بهترین‌ها هستند.

    کمی درباره آلبوم حرف دل توضیح دهید؟

    این آلبوم شامل هشت قطعه است که شش قطعه آن وکال و دو قطعه دیگر آن موسیقی بی‌کلام است.

    شما اولین آلبوم تان را درحالی منتشر کردید که وضع بازار موسیقی این روزها  ناامید کننده است فکر می کنید چقدر آلبوم شما در این اوضاع دیده شد؟

    متاسفانه این روزها فعالیت کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و یا میخواهند اولین آلبومشان را تولید کنند به دو نوع مختلف صورت می‌گیرد. یکسری مانند من با کمک دوستان  و اسپانسرهایشان این کار را انجام می‌دهند که روند کار کمی پیچیده است. عده‌ای دیگر نیز وقتی کاری در دست می‌گیرند قبل از آنکه کار را داخل کشور پخش کنند از شبکه‌های برون مرزی استفاده می‌کنند با پخش این آثار در حین اینکه مدتی ممنوع‌الکار می‌شوند، آلبوم خود را تهیه می‌کنند، بعد هم  مجوز می‌گیرند و کار روانه بازار می‌شود. این درحالی است که با پخش از شبکه‌های برون مرزی توانسته‌اند مخاطبان خود را یافته و صدایشان تا حدودی شناخته شده است.

    تا جایی که می دانم آلبوم حرف دل مدت زمان زیادی طول کشید تا روانه بازار شود؟

     بله، آلبوم حرف دل متاسفانه با ۵ سال تاخیر روانه بازار موسیقی شد. که این تاخیر هم به دلیل مشکلاتی بود که سر کار ایجاد شد و درنهایت هم با یکسری حذفیات مواجه شد که آسیب زیادی به کار وارد کرد.

    اشاره کردید به حذفیات، علت چه بود؟

    زمانی که برای دریافت مجوز مراجعه کردیم گفتند یکسری از آهنگ‌ها شباهت بسیاری با کارهای شناخته شده سایر خوانندگان دارد به همین علت هم حذف شد. این درحالی است که ما از این موضوع اطلاعی نداشتیم و حتی دوست خوبم آقای رمضانی که اسپانسر کارم نیز هستند از این ماجرا بی خبر بودند و بدون این که به ما اطلاع دهند آهنگ‌ها را از آلبوم حذف و بیرون کشیدند.

    به عنوان کسی که دراین عرصه فعالیت می‌کند وضعیت ترانه‌های امروزی را چطور می‌بینید؟ چرا اغلب این ترانه‌ها یا سیاه هستند یا عاشقانه؟

    دلیل این موضوع به  جوانان بر می‌گردد و اصالت فرهنگی که از آن دور شده‌ایم. وقتی از فرهنگ خودمان دور می‌شویم این اتفاقات رخ می‌دهد. یک مثال کوچک از کشور همسایه‌مان ترکیه می‌زنم، در موسیقی ترکیه می‌بینیم که بسیاری از چهره‌های شناخته شدهشان در عرصه موسیقی مدتی کار نمی‌کنند و به سمت تحقیق می‌روند تا بتوانند مخاطب را همچنان با کارهای جدید وبه روز حفظ کنند. این تحقیق حتی در کار ترانه سرایان هم دیده می‌شود یعنی شاعر از کلماتی استفاده می‌کند که ساده است و راحت به گوش می نشیند به گونه ای  که هم عامه می‌پسندد و هم خاص؛ درحالی که از فرهنگ و اصالت خود دور نشده است و همچنان شعر در موسیقی با قدرت و استوار است.

    به نظر شما علت این ضعف درچیست؟

    ببینید وقتی شما از این فضا دور می‌شوید وخوراک شنیداری ضعیف به مخاطب می‌دهید و ترانه ها قدرتشان کم می‌شود، دیگر موسیقی خوب شنیده نمی‌شود. این ضعف نیز می تواند به دلیل ارتباطات کم و از هم گسیخته‌ای باشد که این روزها در عرصه موسیقی دیده می‌شود یعنی یکسری از آدمها در یک چارچوب بسته قرار می گیرند در نتیجه کیفیت شعریشان کم می‌شود، این درمورد خواننده و آهنگساز هم صادق است و وقتی کیفیت کار پایین می‌آید، ذائقه  شنیداری مخاطب هم تغییر می‌کند و به ترانه سیاه و عاشقانه می‌رسد که این روزها در بسیاری از موسیقی های ما جان گرفته است و این سیکل همچنان ادامه پیدا می‌کند.

    قصد دارید چه زمانی با مخاطبانتان روبه رو شده و به اجرای برنامه بپردازید؟

    در تلاش هستم تا این کاربه زودی انجام شود.  با کمک دوستان اگر خدا بخواهد اولین کنسرت را شهریورماه برگزار می کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=40972
       
    برچسب ها راستین وقاری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *