×
×

دامون شش بلوکی: دوبیتی خوانی در موسیقی کلامی حضوری جدی دارد

  • کد نوشته: 408041
  • 09 آبان 1399
  • ۰
  • عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره موضوع امسال جشنواره و اهمیت دوبیتی‌خوانی در اقوام مختلف ایران توضیحاتی داد.

    دامون شش بلوکی: دوبیتی خوانی در موسیقی کلامی حضوری جدی دارد
  • دامون شش بلوکی

    عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره موضوع امسال جشنواره و اهمیت دوبیتی‌خوانی در اقوام مختلف ایران توضیحاتی داد.

    به گزارش «موسیقی ایرانیان»، و به نقل از روابط عومی جشنواره، دامون شش‌بلوکی، مستندساز، پژوهشگر موسیقی و عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره ضرورت انتخاب موضوع برای جشنواره گفت: جشنواره موسیقی نواحی در چهار سال اخیر با موضوعی خاص برگزار شده که حسن جشنواره محسوب می‌شود. با توجه به کثرت قومی و تنوع موسیقایی در ایران، جشنواره‌ها اگر موضوع نداشته باشند نمی‌توان از آن‌ها انتظار خروجی خاصی داشت.

    وی با بیان اینکه موضوعات از این جهت انتخاب می‌شوند که در بین همۀ اقوام وجود داشته باشند، درباره علت انتخاب موضوع «دوبیتی‌خوانی» عنوان کرد: دوبیتی یک گونه شعری است که در موسیقی‌های کلامی حضور جدی دارد. این کارکرد کلامی موسیقایی تقرییاً در بین همه اقوام مشترک است و با تکنیک‌ها و شیوه‌های مختلفی خوانده و اجرای موسیقایی می‌شود. درواقع به نوعی دوبیتی‌خوانی وارد حوزه کلام و ادبیات موسیقایی می‌شود.

    عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اذعان کرد: از آنجا که محور جشنواره‌ها عمدتاً بخش سازی بوده است، امسال با موضوع دوبیتی‌خوانی، محور آوازی موسیقی اقوام را بیشتر مدنظر قرار داده‌ایم. دوبیتی در همه زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های رایج در ایران وجود دارد. دوبیتی‌ها از لحاظ ساختار ادبی، در قالب زبان فارسی بیشتر بر وزن‌های عروضی و در بخش‌های مربوط به اقوام ترک بیشتر بر قالب هجایی استوارند. به طور مثال، در اکثر نقاط آذربایجان و مناطق اطراف آن، بایاتی را داریم که هفت هجایی است. دوبیتی‌ها در بخش جنوب و حتی در بین اقوام لُر خصوصاً ممسنی و بویراحمد و حتی تا حدودی بختیاری، عمدتاً تکیه بر فایزخوانی و قالب دوبیتی‌های فایز دشتستانی است. در قشقایی‌ها، آسانک و در شاهسون‌ها هم ترینگه را داریم که آنها هم مثل بایاتی در آذربایجان قالب هجایی داشته و گستره وسیعی از فرهنگ و ادبیات و موسیقی را دربرمی‌گیرد. در حوزه فارس و کارگان‌های شیرازی، جهرمی، صابوناتی نیز دوبیتی فارسی با لهجه مناطق نامبرده کارکرد پررنگی را دارد.

    وی در پایان گفت: در بسیاری از بخش‌های دیگر این حوزه مانند سرکوهی‌های فارس، دوبیتی‌هایی داریم که قالب‌های آوازی موسیقایی دارند. حتی در بعضی از اقوام، دوبیتی‌هایی داریم که محتوای سوگ دارند. در اقوامی مانند قوم قشقایی که تاریخ مکتوب ندارند، دوبیتی حکم تاریخ شفاهی دارد. مثلاً حضور سپاه قشقایی در لشکرکشی هرات را از دوبیتی‌ها متوجه می‌شویم. یا مسئلۀ کوچ ابتدایی ایل در گذشته از مناطقی مثل آذربایجان، و از بعد تکنیک موسیقایی هم مثلاً در ایل شاهسون تکنیک خاصی داریم معروف به لیلانا که دوبیتی‌خوانی توسط دو خواننده و بدون ساز اجرا می‌شود.

    سیزدهمین جشنوارۀ موسیقی نواحی ایران با دبیری احمدی صدری از دهم تا سیزدهم آبان‌ماه در کرمان برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند اجراها را از طریق صفحۀ اینستاگرام جشنوارۀ موسیقی نواحی، انجمن موسیقی استان کرمان و صفحۀ جشنوارۀ موسیقی نواحی در آپارات به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنند.

    منبع: موسیقی ایرانیان
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *